BBB, 08 Jamadil-Awwal 1438H. = 05 Februari
2017M. (Ahad):
Abu `ubaid al-Bisry adalah dari kalangan
`ulama` sufi silam, dia bersahabat dengan Abu Turab al-Nakhshabi.
Berkata Al-Qushairy, aku mendengar Muhammad
bin al-Husain r.h.a. berkata, aku mendengar `Abdullah bin `Ali berkata, aku
mendengar Al-Duqqi berkata, aku mendengar Ibn al-Jala` berkata, ``Aku bertemu
enam ratus shaykh, tetapi aku tidak melihat melebihi empat orang, iaitu:
1`) Dzu al-Nun al-Misri 2)
Bapaku 3) Abu Turab
al-Nakhshabi 4) Abu `Ubaid al-Bisry.
Aku medengar Shaykh Aba `Abdul Rahman
al-Sulami r.h.a. berkata, aku mendengar Ahmad bin Muhammad al-Baghawi berkata,
aku mendengar Muhammad bin Mu`ammar berkata, aku mendengar Aba Zar`ah al-Hasani berkata, ``Adalah Abu `Ubaid
al-Bisry pada satu hari di Jarjar mengajar, tempatnya antaranya dengan Al-Hajji
tiga hari, ketika di situ dia didatangi dua orang lelaki, maka kata mereka
berdua, ``Wahai Aba `Ubaid tuan masih mampu menunaikan haji ?`` Maka katanya, `Tidak` kemudian berpaling
kepadaku dan berkata, ``Shaykh engkau ini lebih berkemampuan dari mereka
berdua, dimaksudkan dirinya.``
(Maklumat tentang tokoh di atas adalah
terhad).
Tokoh seterusnya yang disusun oleh Al-Qushairy
ialah, Shah al-Karmani:
Beliau ialah Abu al-Fawaris Shah bin
Shuja` al-Karmani. Dia, menurut
Al-Sulami adalah dari turunan anak raja. Shah bersahabat dengan Abu Turab
al-Nakhshabi, Abu `Ubaid al-Bisry dan Abu `Abdullah bin al-Darra` al-Basari. Dia
dikatakan berasal dari Marwi, pernah ke Naisaburi bagi menziarah Abu Hafs dan
bersamanya Abu `Uthman al-Hiri. Adalah dia dari kalangan pemuda dan dari
kalangan generasinya. Beliau menghasilkan risalah-risalah terkenal dan
menggubah `Al-Muthallathah` (Bentuk
Tiga-Tiga) yang dinamakan `Cermin Hukama`. Dia meninggal sebelum (m. Sebelum
300H.).
Antara ungkapan Shah al-Karmani ialah, ``Alamat taqwa ialah
wara` dan alamat wara` ialah menjauhi
dari perkara shubahat. Dia juga berkata kepada sahabatnya, ``Jauhilah dari
orang yang berdusta dan khianat dan mengacum (ghibah) dan lakukan perkara yang
terbaik bagi kamu.``
Al-Qushairy mendengar al-Shaykh Aba Abdul Rahman al-Sulami
berkata,, aku mendengar datukku Ibn Najid berkata, berkata Shah al-Karmani,
``Barang siapa memelihara matanya daripada perkara yang haram, menahan diri
dari syahwat dan menjaga batinnya dengan berterusan bermuraqabah dan dari segi
zahirnya mengikut al-Sunnah dan
membiasakan dirinya memakan perkara yang halal, maka dia insya Allah tidak
silap dari segi firasat.
Katanya, ``Aku melihat khat datukku, Abi
Amrin Ismail bin Majid, berkata Shah bin Shuja`
al-Karmani, ``Tumpuan orang `arif kepada tiga perkara:
``Meneliti kepada ma`budnya, berjinak,
mulahaz*ah bagi mencapai faedah dengan bersyukur kepadanya, mengingati dan waspada dari dosa dan
mengaku dengan dosa yang membawanya bertaubat.``
Berkata Shah, ``Siapa yang bersahabat
dengan engkau dan bermuwafakat dengan apa yang disukai dan berlainan dengan apa
yang engkau benci, maka sesungguhnya dia bersahabat dengan hawa nafsumya. Dan siapa
yang bersahabat dengan hawa nafsunya, dia menuntut kerehatan dunia.``
Berkata Shah, ``Lakukan ketaatan dan
bersihkan sebaik mungkin dan lihat mana-mana yang keji untuk diperbaiki.``
Aku mendengar Aba al-Husain al-Farisi
berkata, aku mendengar Aba `Ali
al-Ansari di As*t*akhri berkata,
aku mendengar Shah bin Shuja` al-Karmani berkata,
``Bagi ahli yang mempunyai kelebihan ada
kelebihan yang tidak mereka lihat, maka jika mereka lihat tiada lagi kelebihan
itu, dan bagi ahli wilayah ada wilayah selama mereka tidak melihatnya. Apabila mereka melihat, maka tiada lagi
wilayah baginya.``
Kata Shah al-Karmani lagi, ``Yang terpuji
adalah dari tabiat orang yang merdeka dan terkeji pula dari tabi`at kehinaan.
Kita menyembah Allah dari kerana taat dan cinta kepadaNya.``
Berkata Shah al-Karman, ``Cinta wali-wali
Allah Ta`ala adalah dalil cinta terhadap
Allah Ta`ala.``
Katanya lagi, ``Berpaling dari kebenaran
menandakan kedurhakaan.``
Katanya lagi, ``Alamat cenderung kepada
yang batil ialah mendekati orang-orang yang batil.``
Katanya lagi, ``Siapa yang mengenal
Tuhannya, dia bersungguh mohon keampunanNya dan mengharapkan fadhilatNya.``
Kata Shah al-Karmani, ``Alamat berhikmat
mengenali kadar kedudukan manusia.``
Berkata Shah lagi (secara lebih lengkap),
``Alamat taqwa adalah wara`, dan alamat wara`tidak melibatkan diri pada
perkara-perkara shubuhah. Alamat takut ialah dukacita, alamat raja` ialah elok
dari segi ketaatan dan alamat zuhud ialah pendek angan-angan.``
Berkata Shah al-Karmani, ``Tidaklah seorang
itu takjub dengan dirinya,melainkan makin tertutuplah diri dari Tuhannya.``
Berkaa Shah al-Karmani, ``Siapa yang
mengenal Tuhannya, maka dia lupa selain daripadaNya, siapa yang jahil tentang
Tuhannya dia bergantung kepada selain dariNya. Siapa yang berpegang dengan ilmu
dia berjaya, siapa yang berpegang dengan kejahilan dia gagal dan binasa.``
Dan berkata Shah al-Karmani, ``Orang yang
jahil dalam kegelapan kejahilannya. Bagaimana pula jika ada yang alim di dalam
kegelapan ilmunya dan kegelapan ilmu yang salah lebih lagi.``
Demikianlah berbagai-bagai ilham yang
diterima para sufi berkenaan yang antaranya begitu baik dan mengkagumkan. Kata-kata mereka dapat dijadikan panduan dan
hiasan di dalam kehidupan dan amalan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment