BBB,
22 Jamadil-Awwal 1438H. = 19
Februari 2017 (Ahad):
Abu al-Hasan bin al-S*ani` al-Dainuri, nama
lengkapnya ialah `Ali bin Muhammad bin
Sahl. Tinggal di Mesir dan meninggal di sana (m. 330H). Dia adalah salah
seorang dari shaykh-shaykh sufi pada zamannya, sebagaimana dikatakan:
Aku mendengar Aba `Uthman al-Maghribi
berkata, ``Aku tidak pernah melihat pada orang yang kulihat dari kalangan
shaykh-shaykh lebih bercahaya daripada Abi Ya`qub al-Nahrajuri dan tidak ada
sebanyak kehaibatan daripada Abi al-Hasan bin al-S*ani` al-Dainuri.
Sebagaimana Abu `Uthman ditanya tentang Abu al-Hasan, dikatakan:
``Aku bertanya Abu al-Hasan adakah dia dari
kalangan salikin ?``, maka katanya,
``Dia adalah dari kalangan yang bekerja
(al-mu`amilin) dari kalangan yang ikhlas (al-mukhlisin) dalam muamalah.``
Abu al-Hasan al-Dainuri mempunyai sanad di dalam Hadith yang
menyampaikan kepada Rasulullah s.a.w.
``Mengkhabarkan daku `Umar bin Muhammad bin
`Iraki al-Misri sebagai ijazah, bahawa `Ali bin Sahl al-Zahid al-Dainuri bercakap kepada mereka, berkata bercxakap
kepadaku `Abdullah bin Muhammad bin Bashshar berkata, bercakap kepada kami
Muslim bin Ibrahim, bercakap kepada kami Hammad bin Salamah, bercakap kepada
kami `Ali bin Zaid daripada `Uqbah, daripada S*ahban daripada Abi Bakrah
daripada Nabi s.a.w. pada firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sebilangan besar dari orang-orang yang
terdahulu dan sebilangan besar dari orang-orang yang datang kemudian.`` (Al-Waqi`ah:
39-40). Sabda Baginda, ``Kedua-duanya dari umat ini.``.
Disoal Abu al-Hasan Ibn al-S*ani`
al-Dainuri daripada dalil dengan penyaksian terhadap yang ghaib, maka katanya,
bagaimana dapat dijadikan dalil dengan sifat yang tidak sama umpamanya dan
tidak bergerak seumpamanya.
Mengkhabarkan kami oleh `Umar bin Muhammad
bin `Iraki berkata, disoal Abu al-Hasan daripada sifat murid. Maka katanya
sifatnya sebagaimana firman Allah `Azza wa Jalla bermaksud:
``Hingga apabila bumi yang luas ini terasa
sempit kepada mereka, dan hati mereka pula menjadi sempit, serta mereka yakin
bahawa tidak ada tempat untuk mereka lari dari kemerkaan Allah, melainkan
kembali kepadaNya.`` (Al-Taubah: 118).
Dengan sanad yang sama berkata Abu al-Hasan:
``Siapa yang berterusan didominasi masalah
keduniaan yang mengganggu, maka hendaklah dia ingat
Kedukaan yang berterusan, nescaya dia dapat
istirihat daripadanya.
Dengan sanad yang sama, berkata Abu
al-Hasan, dia disoal, ``Apakah yang wajib bagi kawan-kawan apabila mereka
berhimpun ?, maka katanya,
``Berpesan-pesan dengan kebenaran dan
berpesan-pesan dengan kesabaran, sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Hendaklah mereka berpesan-pesan dengan
kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.`` (Al-`As*r:
3).
Aku mendengar `Abdullah bin `Ali berkata,
aku mendengar AL-Duqqi berkata, berkata Abu Hasan Ibn al-S*aigh, ``Sayugia bagi
murid meninggalkan dunia dua kali, dengan meninggalkannya pada satu kali dengan
kemewahan dan kenikmatan dan warna warni berbagai makanan dan minuman dan semua
yang ada padanya. Dan apabila dikenal dengan meninggalkan dunia kelebihan dan
kemuliaan, maka sayugia ditutup yang demikian halnya dengan menerima keahlian
supaya tidaklah sebutannya, pada peninggalan dunia, sebagai dosa yang dia lebih
besar dari menerimanya kepada dunia dan tuntutan padanya atau fitnah yang lebih
besar daripadanya.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
al-Hasan, ``Daripada rosaknya tamak oleh kerana angan-anagan dan harapan.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu al-Hasan,
``Adalah setengah shaykh kami berkata, ``Siapa yang mendedahkan bagi yang dikasihi, akan berlaku ujian, bala
kepada dirinya.``
Dengan isnad yang sama berkata Abu
al-Hasan, ``Ahli mahabbah di dalam nyalaan api shauqnya pada yang dikasihi,
mereka nikmat dalam bakaran cinta seperti
bayangan nikmat syurga.
Dengan sanad yang sama berkata Abu
al-Hasan, ``Cinta engkau pada diri engkau dialah yang merosakkannya.``
Dengan sanad yang sama disoal Abu al-Hasan,
``Apakah itu ma`rifat ?`` Maka katanya, ``Melihat apa yang dikenal pada
sekalian ahwal dan lemah dari menunaikan kesyukuran ni`mat, daripada segala
wajah dan mengucap tentang tiada dan
kekuatan, pada tiap suatu, melainkan dengan Allah.``
Dan dengan sanad yang sama disoal Abu
al-Hasan, ``Dengan apakah yang memberi kesenangan bagi yang bercinta dalam
mahabbah ?`` Dan dengan apakah yang merehatkan hatinya dari goncangan ?
Maka dijawab secara berpuisi:
Kalau aku minum serbat, tidaklah aku terasa
Aku tidak terkaya dari engkau, walaupun
kaya.
Dengan sanad yang sama kata Abu al-Hasan,
``Al-Ahwal seperti lintasan kilat, apabila bertempat, maka ianya sebagai
sesuatu yang baru bagi diri dan menyesuaikan sebagai tabiat diri.``
Demikian ungkapan Abu al-Hasan
bin Al-S*ani` al-Dainuri yang antaranya begitu mencabar untuk
dimengerti.
Sekian.
No comments:
Post a Comment