BBB,
24 Jamadil-Awwal 1438H. = 21 Februari 2017 (Selasa):
Khairu al-Nassaj ialah panggilan
kepada watak yang nama sebenarnya ialah
Muhammad bin Isma`il al-Samiri, kunyahnya ialah Abu al-Hasan. Dia berasal dari
Samurra dan menetap di Baghdad. Dia bersahabat dengan Aba Hamzah al-Baghdadi
dan bertemu dengan Sari al-Saqati dan dia bertanya Sari al-Saqati beberapa
masalah dalam majlisnya. Dia juga dikatakan kawan bagi Al-Nuri dan tabaqahnya. Dia
adalah ustadz bagi jamaah sufi. Bertaubat di dalam majlisnya Ibrahim al-Khawass
dan juga al-Shibli. Umurnya dikatakan panjang sehingga 120 tahun, tapi tidak disebut baik oleh Al-Qushairy atau Al-Sulami
tentang tarikh kematiannya.
Gelaran `Khair al-Nassaj` (Sebaik Tukang
Tenun – atau Penenun Yang Baik) adalah diberi kepada Khair al-Nassaj, kerana
bahawasanya pada satu masa dia keluar untuk menunaikan haji, maka ianya diambil
oleh seorang lelaki semasa ianya di pintu kota Kufah. Maka kata Pengambil
berkenaan, ``Engkau menjadi hambaku, dan nama engkau ialah `Khair` ``- Dia seorang yang berkulit hitam. Dia tidak
membantah terhadap apa yang dikatakan oleh pengambil itu. Lelaki Pengambil itu
telah menjadikan nya pekerja penenun
sutera bertahun-tahun lamanya.
Setiap kali Lelaki Pengambilnya memanggil,
~Wahai Khair !`, maka dijawabnya secara lembut , ``Labbaik``. Selepas beberapa
tahun, lelaki yang mengambilnya menjadi hamba
itu sedar akan kesilapannya. Maka pada suatu hari, kata lelaki itu
kepada Khair al-Nassaj,
``Aku tersilap, engkau bukan hamba dan
bukan nama Khair. Lelaki itu berlalu meninggalkannya ! Namun demikian nama
`Khair al-Nassaj` - Tukang Tenun Yang Baik`
kekal. Bahkan kata , Khair al-Nassaj, ``Aku tak ubah nama yang dinamakan
dengannya diriku oleh seorang muslim !``
Aku mendengar Aba al-Husain al-Qazwini
berkata, aku mendengar Aba al-Husain al-Maliki berkata,
``Aku bertanya seorang lelaki Hadhramaut
tentang Khair al-Nassaj dan suruhan terhadapnya. Maka katanya, ``Bila tiba
solat Maghrib dia pengsan, kemudian pulih dan membuka dua matanya. Dia
mengisyarat kepada penjuru pintu rumah dan berkata,
``Berdirilah, nescaya Allah mengampunkan
engkau, sesungguhnya engkau adalah seorang hamba yang diperintah ! Apa yang
disuruh engkau dengannya, janganlah luputkan. Tinggallah aku dengan apa yang
disuruh dengannya. Kemudian pergilah dengan apa yang engkau disuruh dengannya.
Dia berdoa sambil mengambil wudhu` dan
bersolat. Kemudian dia rentang dua tangannya dan berkejip dua matanya. Dia
bersyahadah dan meninggal !``.
Berkata Khair al-Nassaj, ``Takut ialah
cemeti Allah yang dapat memperbaiki diri yang bertabiat dengan kekejian adab
!``
Mengkhabarkan daku setengah daripada
sahabat kami, bahawa Khairu al-Nassaj pernah bermimpi, maka dia ditanya tentang
mimpinya, ``Apa yang dia lakukan terhadap engkau ?``
Maka katanya, ``Jangan engkau tanya aku
tentang perkara ini, tetapi aku istirahah dari dunia yang banyak
menggelincirkan !``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi
berkata, aku mendengar Khair al-Nassaj
berkata, ``Siapa yang mengenal kadarnya di dunia, dia mendapat haknya di
akhirat. Siapa yang jahil tentang haknya di akhirat terputus dari habuannya di dunia.``
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj, ``Sabar
adalah dari akhlak lelaki yang unggul, dan redha adalah dari akhlak kalangan
yang mulia.``.
Katanya, berkata Khair al-Nassaj, `` Terang
dada orang yang muttaqin, terbuka penglihatan orang yang muhtadin, dengan
cahaya hakikat keimanan.``
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj, ``Barang
siapa bermulahaz*ah kesyukuran bertambah kenikmatan.``
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj, `` Siapa
yang mendahului dengan langkah yang tak terhasil, dia adalah mujtahid
sebenar.``
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj, ``Ikhlas
ialah yang tidak diterima amal, melainkan oleh pengamal, dengan amalannya.``
Katanya, dan berkata Khairu al-Nassaj,
```Amal yang tidak sampai kepada puncak (kesempurnaan), dia dilihat cuai, lemah
dan daif.``
Katanya berkata Khairu al-Nassaj, ``Tidak
ada sebab lebih mulia dari sebab orang yang dijadikan Allah Ta`ala dengan
tangannya, dan dia tidak mengingkarinya, dan tidak ada ilmu yang lebih mulia
dari ilmu yang diajarkannya Allah Ta`ala dengan nama keseluruhan, maka dia
tidak memanfaatkannya pada waktu berlarinya qadar dan qadha` ke atasnya, dan
tidak ada ibadat yang lebih sempurna dan tidak ada ibadat yang lebih bayak dari
Iblis, tetapi tidak menjayakannya yang demikian dari apa yang mendahuluinya.``
Katanya, berkata Khairu al-Nassaj,
``Tauhid, antaranya pendapat bahawa tiap-tiap makhluk adalah kurang, dengan sebab
berdirinya dengan yang lain dan berhajatnya kepada yang lain. Firman Allah
Ta`ala bermaksud:
``Wahai manusia kamu adalah fuqara` yang
berhajat kepada Allah.`` (Fat*ir: 15). Yakni berhajat kepadaNya pada setiap
nafas.
``Dan Allah Dialah Maha Kaya (Fatir: 15)
daripada kamu dan daripada tauhid kamu dan daripada amalan kamu (Al-Hamid - Yang Terpuji) (Fatir: 15) yang menerima
dari engkau yang Dia tidak berhajat kepadanya dan menthabitkan engkau ke atas barang yang engkau berhajat
kepadanya.``
Katanya,
berkata Khairu al-Nassaj, ``Warisan perbuatan engkau apa yang layak apa
engkau lakukan. Maka carilah kelebihan warisan, sebagaimana firman Allah
bermaksud:
``Katakanlah (wahai Muhammad), kedatangan
Al-Qur`an itu adalah semata-mata dengan limpah kurnia Allah dan kasih
sayangNya. Maka dengan isi kandungan Al-Qur`an itulah hendaknya mereka
bersukacita, kerana ia lebih baik dari apa yang mereka himpunkan.`` ( Yunus:
58)..
Demikian pendapat Khairu al-Nassaj.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment