BBB, 05 Jamadil Awwal 1438H. = 02 Februari 2017M. (Khamis):
Tokoh sufi seterusnya yang disusun oleh
Al-Qushairy ialah Muhammad bin al-Fadhl al-Balakhi yang nama penuhnya ialah
Muhammad bin al-Fadhl bin al-`Abbas bin Hafs* yang kunyahnya ialah Abu
`Abdullah berasal dari Balakh, tetapi dia dikeluarkan daripadanya kerana
persoalan madzhab dan tinggal di Samarqand dan mati padanya (m. 319H.).
Dia bersahabat dengan Ahmad bin Khudhrawayh
dan lain-lain daripada kalangan shaykh-shaykh. Dia adalah setinggi kedudukan
shaykh Khurasan. Abu `Uthman al-Hiri amat cenderung kepada ketokohannya
berbanding dengan shaykh-shaykh yang lain. Sebagai bukti kata-kata Abu `Uthman
daripada riwayat berikut:
``Aku mendengar Muhammad bin `Ali al-Hiri
berkata, aku mendengar Aba `Uthman berkata, ``
``Kalau ada padaku tenaga, nescaya aku
berpindah kepada Muhammad bin al-Fadhl, maka tenteramlah dalaman diriku
melihatnya.``
Muhammad bin al-Fadhl mempunyai sanad
Hadith kepada Rasulullah s.a.w.
Bercakap kepada kami Abu al-Harith `Ali bin
al-Qasim al-Khat*t*abi di Marwi Amla`berkata, bercakap kepada kami Abu
`Abdullah, Muhammad bin al-Fadhl al-Balakhi al-Zahid al-Sufi di Samarqand,
bercakap lepada kami – datang Qutaibah bin Sa`id, bercakap kepada kami Al-Laith
bin Sa`ad daripada Sa`id bin Abi Sa`id al-Maqbari daripada bapanya, daripada
Abi Hurairah berkata, bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Tidaklah dari kalangan anbiya` dari
seorang nabi melainkan sesungguhnya diberi daripada ayat-ayat yang tidak
seumpamanya yang beriman dengannya oleh manusia. Adapun yang didatangkan wahyu,, maka diwahyukan Allah
kepadaku, maka aku harap aku mendapat pengikut yang ramai pada hari kiamat.``
Berkata Al-Qushairy, aku mendengar Shaykh
`Abdul Rahman al-Sulami r.h.a., aku mendengar Ahmad bin Muhammad al-Farra`
berkata, ``Aku mendengar Aba Bakr bin `Uthman berkata,, Menulis Abu `Uthman
al-Hiri kepada Muhammad bin al-Fadhl menyoalnya, ``Apa alamat celaka ?`` Maka katanya, tiga perkara: Iaitu diberi ilmu
tapi haram tidak beramal. Diberi amalam
tapi haram dari ikhlas dan diberi peluang
bersahabat dengan para salihin, tetapi tidak menghormati mereka itu.``
Aku mendengar Muhammad bin Husain berkata,
aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar Muhammad bin Al-Fadhl
berkata,
``Hilang Islam oleh empat, mereka tidak
beramal dengan apa yang mereka mengetahui, mereka beramal dengan apa yang
mereka tidak tahu, dia tidak belajar sedang dia tidak tahu dan menegah manusia dari
belajar.``
Seterusnya ungkapan-ungkapan Muhammad bin Al-Fadhl.
``Aku mendengar Mansur bin `Abdullah
berkata, kata Muhammad bin al-Fadhl:
``Manusia paling `arif dengan Allah ialah
yang bersangatan mujahadah dengan perintah-perintah Allah. Dan mereka yang
menurut Sunnah Nabi s.a.w.
Katanya, kata Muhammad bin al-Fdhl, ``Dunia ialah perut engkau, maka sekadar mana
zuhud engkau dengan perut engkau, sekadar itulah zuhud engkau di dunia.``
Katanya, ``Aku mendengar Muhammad bin
al-Fadhl berkata, ``Amat menghairankan daripada orang yang merentasi
perlembahan- padang pasir dan gunung ganang bagi meyampaikan ke rumah Allah
(Baitullah)dan kawasan Haram. Lebih menghairankan
bagaimana dia tidak dapat merentasi diri dan nafsunya yang boleh menyampaikan
ke hatinya, kerana padanya ada kesan-kesan keagungan Ilahi.``
Berkata Muhammad bin Al-Fadhl, ``Enam
perkara yang menandakan jahil seseorang:
1) Marah
tidak menentu 2)
Bercakap perkara yang tidak bermanfaat
3) Memberi kepada yang bukan tempat 4)
Membocorkan rahsia
5) Percaya kepada semua orang 6) Dia tidak mengenal kawan
dari seterunya.
Berkata Muhammad bin Al-Fadhl, ``Kesilapan
orang alim lebih memberi mudarat dari kesengajaan orang jahil.``
Berkata Muhammad bin Al-Fadhl, ``Siapa yang
merasa manisnya dengan ilmu, maka dia tidak sabar dengannya.``
Tambahnya, ``Ilmu ada tiga jenis, Ilmu dengan
Allah, Ilmu daripada Allah dan ilmu bersama Allah.``
Maka ilmu dengan Allah ialah mengenal
sifat-sifat dan nu`utihi.
Ilmu daripada Allah, ialah ilmu zahir dan
batin, halal dan haram dan suruh dan tegah pada hukum
Dan ilmu bersama Allah, ialah ilmu tentang
takut dan harap, mahabbah dan shauq.
Ditanya Muhammad bin Al-Fadhl, ``Apakah
buah shukur ?``, katanya, ``Cinta kepada Allah dan takut daripadaNya.``
Kata Muhammad bin Al-Fadhl, ``Dzikir lisan
adalah kaffarat dan darajat, manakala dzikir hati ialah bertambahan dan
berdekatan.``
Kata Muhammad bin Al-Fadhl, `` Muwafakat
berasalnya cinta,, asal perhubungan
meninggalkan penekanan, asal faqr mengenali taqsir dan asal kekukuhan di
atas kebenaran ialah berterusan faqr kepada Allah.
Demikian pendapat Muhammad bin Al-Fadhl tentang berbagai
perkara.
Sekian.
No comments:
Post a Comment