BBB, 04 Jamadil-Awwal 1438H. = 01 Februari 2017M.
(Rabu):
Susunan tokoh
sufi seterusnya yang disenaraikan oleh Abu al-Qasim bin Hawazin di dalam
Al-Risalat al-Qushairiyyahnya ialah Abu Muhammad Ruym bin Ahmad bin Yazid, kunyahnya
Abu Muhammad dan dipanggil Ruym bin Ahmad. Dia berasal dari Baghdad dan merupakan Shaykh Sufi yang penting. Dia
adalah faqih menurut madzhab Da`wud al-Isbahani. Dia adalah seorang pembaca
Al-Qur`an terkenal. Muhammad Ruym meninggal
(m. 303H.). Ruym mempunyai sanad Hadith kepada Nabi s.a.w.
Dicakapkan
kepadaku oleh Ruym bin Ahmad al-Sufi di Baghdad, katanya, bercakap kepada kami
Yazid bin Sinan al-Basri, bercakap kepada kami S*afwan bin `Isa, bercakap
kepada kami Suyaid Abu Hatim daripada Qatadah daripada Anas bin Malik, bahawa
seorang laki-laki melaknat burghuth (ikan) disisi Nabi s.a.w., maka bersabda
Nabi, ``Jangan kamu melaknatnya kerana dia menmgejutkan (menyedarkan) seorang nabi daripada nabi-nabi
supaya bangun agar bersolat.``
Berkata Ruym berhubung
dengan hakim, katanya, ``
``Menghukum
hakim agar meluaskan ke atas saudara-saudaranya tentang hukum hakam dan dia
menyempitkan ke atas dirinya dari segi hukum, lantaran kerana wara`.``
Al-Shaykh `Abdul
Rahman al-Sulami berkatra,, aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakr berkata, aku
mendengar Aba `Abdullah bin Khafif berkata, aku bertanya Ruym, kataku,
``Wasiat/nasihatkan aku,, maka katanya, ``Perkara ini melibatkan ruh, kalau
kemungkinan engkau masuk kepadanya bolehlah, kalau tidak janganlah melibatkan dalam ketasawufan.``
Berkata Ruym,
``Duduk engkau dengan berbagai lapisan manusia lebih selamat bagi engkau duduk
dengan sufi, kerana tiap-tiap perlakuan menurut aturan dan aturan duduk. Puak ini berbicara tentang hakikat. Mereka
menuntut semua makhluk dengan diri mereka semuanya mematuhi zahir shari`at dan
menuntut mereka itu dengan hakikat wara` dan berterusan dalam kebenaran di
dalam kedudukan mereka dengan keadaan tahqiq mereka agar tidak dicabut iman
daripada hati mereka.``
Kalangan sufi
ada yang negembara dengan tujuan ibadah dan da`wah. Mereka menjaga adab-adab
bernusafir sebagaimana Ruym disoal.
Mendengar
Muhammad bin `Abdullah bin `Abdul Aziz bin Shadzan berkata, ``Aku mendengar
Ruym disoal tentang adab bermusafir,, maka katanya, ``Jangan melampaui himah
dan cita-cita melebihi langkah dan di mana dia singgah itulah tempat ia
menetap.``
Mendengar
Muhammad berkata, aku mendengar Ruym bin Ahmad berkata,
``Sentiasalah
para sufi di dalam kebaikan dengan apa yang mereka capai, tapi apabila dia cuba
mengungkapkan dia menempah kemusnahan.``
Berkata Ruym,
``Allah Ta`ala meghaibkan sesuatu dengan sesuatu, Dia meghaibkan kebencian dengan
kelembutanNya, dia meghaibkan keseteruan dengan kelat*ifanNya da dia meghaibkan
balasan dengan kemuliaanNya.
Ditanya kepada
Ruym, adakah beroleh manfaat anak dari kebaikan dua ibu bapanya ?
Maka katanya,
``Siapa yang tidak bermula dari dirinya, maka tidak memberi manfaat kepada yang
lain, bahkan siapa yang tidak berhubung dengan Tuhannya, maka tidak bagi
dirinya. Maka dia berpuisi:
Sesungguhnya
kayu gaharu tidak berbau, walaupun sedahan
Mengeluarkan bau-bauan
dinikmati manusia perlu bakaran
Disoal Ruym
tentang ungkapan puisi, maka katanya, Siapa yang mempuisikan tentang dirinya
(memuji diri) maka dia adalah perkara batil.
Disoal Ruym
tentang hakikat faqr, maka katanya, ``Mengambil sesuatu sebahagian darinya, dan
berusaha mensedikitkan dari yang banyak ketika berhajat.``
Tentang
menghukum kata Ruym, `Apabila terdapat kenyataan, buat hukumkan secara jelas.
Waspada dari segi pendirian. Galakkan dengan tadbir dan peraturan.
Mendengar
Al-Husain bin Yahya al-Shafi`e berkata, aku mendengar Ja`afar bin Muhammad
al-Khawass berkata, aku mendengar Ruym berkata, ``Dengan ikhlas mengangkatkan
kelebihan amalan.``
Ditanya Ruym
tentang sifat kemaafan, maka katanya, ``Bahawa engkau menerima keuzuran kawan di atas kesilapan dan jangan bermuamalah
hingga menyebabkan berulang kesilapan.``
Mendengar Abu
al-Husain al-Farisi berkata, ``Aku mendengar Ibrahim bin Fatik berkata, berkata Ruym, ``Sabar ialah
meninggalkan pengaduan.``
Berkata Ruym, ``
Sabar menambahkan taqwa.``
Berkata Ruym,
``Keyakinan adalah bagai mushahadah.``
Berkata Ruym,
``Tawakkal ialah menggugurkan harapan pada bantuan, hanya harapan pada Tuhan.``
Ditanya Ruym
tentang mahabbah, maka katanya ialah, muwafaqat di dalam semua hal lalu dia
berpuisi:
Kalau dikata
bagi sebarang arahan ku dengar dan taat
Aku katakan pada
yang mengarah marhaban dan selamat.
Seterusnya bila
ditnya tentang shauq, maka katanya,
``Engkau shauq
lanjutan dari kesan kasih dan engkau bagai fana menyaksikannya.
Demikianlah
pendapat Ruym di dalam kepelbagaian persoalan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment