BBB,
17 Jamadil-Awwal 1438H. = 14 Februari
2017M. (Selasa):
Abu al-`Abbas bin `At*a` al-Adami, nama
penuhnya ialah Ahmad bin Muhammad bin Sahl bin `At*a` al-Adami, adalah dari kalangan shaykh sufi terkenal dan
`ulama` mereka itu. Adalah Al-Kharraz memuliakan kedudukannya. Dia adalah dari
teman Al-Junayd dan bersahabat dengan Ibrahim al-Marastani. Dia mendalam dari
segi pemahaman terhadap Al-Qur`an dan mempunyai keistimewaan berhubung
dengannya. Dia meninggal pada tahun (m. 309H.)
Ibn `At*a` al-Adami mempunyai sanad di
dalam riwayat Al-Hadith:
Mengkhabarkan kami `Abdul Wahid bin Ahmad
al-Hashimi, di Baghdad, berkata, bercakap kepada kami Abu Nu`aim. Ahmad bin
`Abdullah bin Ahmad, bercakap kepada kami `Abdullah bin `Ali bin Hubaish
al-Maqri al-Sufi, bercakap kepada kami Abu al-`Abbas, Ahmad bin Muhammad bin
Sahl bin `At*a`, bercakap kepada kami Yusuf bin Musa, bercakap kepada kami
Hashim bin al-Qasim, bercakap kepada kami `Abdul Akhir bin Dinar daripada Zaid
bin Aslam, daripada `At*a` bin Yasar, daripada Abi Waqid al-Laythi berkata,
``Telah datang Rasulullah s.a.w. le Madinah dan manusia berkerumun (yajubbun)
pada bonggak (asnimat) unta dan mereka
memotong bahagian (ilyat) kambing, maka bersabda Rasulullah
s.a.w., Jangan potong dari binatang, sedang dia hidup – Maka dia boleh mati.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
berkata, aku mendengar Aba Sa`id al-Qurashiyy berkata, aku mendengar Ibn `At*a`
berkata:
``Siapa yang melazimkan dirinya dengan
adab-adab shari`ah Allah memberi cahaya ke dalam hatinya dengan cahaya
ma`rifat. Dan tidak ada maqam yang lebih mulia
dari maqam menurut Kekasih s.a.w. dari segi suruhan-suruhannya,
perbuatan-perbuatannya dan akhlaknya.``
Dan berkata Ibn `At*a`, ``Sebesar-besar
kelalaian ialah kelalaian hambanya dari Tuhannya `Azza wa Jalla dan lalainya
dari suruhan-suruhanNya dan larangan-laranganNya dan lalainya daripada
adab-adab mu`amalatnya.``
Aku mendengar Aba `Abdullah al-Shirazi
r.h.a. berkata, aku mendengar `Abdul Rahman bin Ahmad al-Sufi berkata, aku
mendengar Ahmad bin `At*a` berkata,
``Tiap-tiap apa yang disoal daripadanya,
maka tuntut pada kejayaan ilmu, maka jika engkau tidak dapatinya, maka tuntut
pada medan hikmah, maka jika engkau tidak dapati, maka pertimbangkan dengan
tauhid, maka jika engkau tidak dapati pada ketiga-tiga tempat, maka pukullah
dia pada wajah syaitan.``
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakar berkata,
aku mendengar Muhammad bin `Abdul `Aziz berkata, aku mendengar Aba al-`Abbas
bin `At*a` berkata,
``Pada Baitullah Maqam Ibrahim,, di dalam
hati ada kesan-kesan Allah Ta`ala. Dan bagi rumah ada rukun-rukun, bagi hati ada
rukun-rukun, rukun di rumah dari batu-batu binaan dan rukun hati logam-logam
cahaya ma`rifat.
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba al-`Abbas bin `At*a`
berkata,
``Allah menciptakan para nabi bagi
mushahadah, kerana firman Allah Ta`ala bermaksudf:
``Atau dia menggunakan pendenganrannya dengan bersungguh-sungguh (kepada pengajaran) dengan menumpukan hati
dan fikiran padanya (menyaksikan).`` (Qaf: 37)
Dan Dia menciptakan para auliya` bagi
berjiran seperti sabda Nabi s.a.w.
bermaksud (muliakan jiran engkau) dan Dia menciptakan orang-orang salih bagi
melazimkan diri dengan mereka itu, seperti firman Allah bermaksud, ``Dan
melazimkan mereka itu dengan kalimah taqwa.`` (Al-Fath: 26) dan Allah
menciptakan orang awam bagi mujahadah seperti firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Dan mereka yang berjihad pada jalan kami nescaya kami tunjukkan kepada mereka
jalan Kami.`` (Al-`Ankabut: 69).
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba al-`Abbas bin `At*a` berkata, ``Ilmu yang terbesar ialah haibah
dan malu`, siapa yang kosong daripadanya dia tiada mendapat kebajikan.``
Aku mendengar Aba al-Husain al-Farisi
berkata, aku mendengar Aba al-`Abbas bin `At*a` berkata,
``Tiga disertai dengan tiga, Fitnah
disertai dengan kemahuan, mihnah disertai dengan ikhtiar dan balwa disertai
dengan da`wa.``
Aku mendengar Aba al-Husain berkata, aku mendengar Ibn `At*a` berkata, (berpuisi)
Kuletakkan diriku dengan kerendahan dan tenang
Di sisi yang tinggi dan rasa diri penuh kebesaran
Apabila tanpa kerendahan di samping yang
kaya
Beza, bagiku tiada , di samping yang faqir dan yang
kaya.
Aku mendengar Aba al-Husain berkata, aku
mendengar Aba al-`Abbas berkata, ``Keinsafan ialah barang yang antara dengan
Allah dan hamba tiga perkara, pada pertolongan, kesungguhan dan adab.
Daripada hamba pertolongan dan daripada
Allah kedekatan (al-qurbah)
Daripada hamba kesungguhan dan daripada
Allah taufiq
Dan daripada hamba adab dan daripada Allah
kemuliaan (al-karamah).
Dikata, berkata Abu al-`Abbas bin `At*a`:
Siapa beradab dengan adab salihin, maka dia
layak menerima hamparan karamah (kemuliaan).
Siapa beradab dengan adab auliya` dia layak
dengan hamparan kedekatan (al-qurbah)
Siapa beradab dengan adab al-siddiqin dia
layak dengan hamparan mushahadah
Dan siapa beradab dengan adab para anbiya`,
maka dia layak dengan hamparan uns dan penerimaan.
Demikian luahan pendapat Abu al-`Abbas bin
`At*a` al-Adami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment