BBB, 13 Jamadil Awwal 1438H. = 10 Februari
2017 (Juma`at):
Nama penuhnya ialah Abu `Abdullah Muhammad
bin Isma`il al-Maghribi, panggilan ringkasnya ialah `Abdullah al-Maghribi.
Sebagaimana dinisbahkan namanya kepada `Al-Maghribi` dapat difahamkan tokoh
sufi ini berasal dari Maghribi, kawasan di utara Afrika. Dia adalah guru bagi
Ibrahim al-Khawass dan Ibrahim bin Shaiban dan murid bagi `Ali bin Razin. Dia
dikatakan berumur lanjut sehingga 129 tahun. Mati di atas bukit T*ur Sina dan
dikuburkan di situ bersama kubur ustaznya `Ali bin Razin. Dia meninggal pada
tahun (m. 279H.), tapi ada mengatakan (m.299H.). Menurut Al-Sulami yang
kemudian itu sahih insya Allah sebagaimana juga pendapat Al-Qushairy.
`Abdullah al-Maghribi mempunyai sanad
Hadith kepada Rasulullah s.a.w. sebagaimana terdapat di dalam Tabaqat
al-Sufiyyah oleh `Abdul Rahman al-Sulami.
Mengkhabarkan kami Muhammad bin `Abdullah
bin `Abdil `Aziz al-T*abari berkata, mengkhabarkan kami Ibrahim bin Shaiban,
bercakap kepada kami Abu `Abdullah al-Maghribi, bercakap kepada kami `Amru bin
Abi Ghailan, bercakap kepada kami `Abdu al-A`la Ibn Hammad, bercakap kepada Hammad bin Salamah daripada Thabit, daripada Anas:
``Bahawa seorang lelaki menziarah saudara
lelaki baginya pada sebuah kampung, maka dipertemu Allah dalam perjalanan dengan pemerintah, tatkala ia
sampai kepadanya , dia ditanya, ke mana engkau mau pergi ? Maka katanya aku mau
menemui saudara di dalam kampung ini, maka ditanya, Adakah engkau mempunyai
warisan kau nikmati darinya ? Maka katanya, `Tidak !`` Lantaran aku cintakannya
kerana Allah ! Dia berkata, ``Akulah
Rasulullah kepada engkau, bahawasanya Allah mengasihi engkau, sebagaimana
engkau mengasihiNya.``
Berkata `Abdullah al-Maghribi, ``Seafdhal-afdhal amalan ialah menjaga waktu
dengan tepat sebagaimana di jadualkan.``
Katanya lagi, Sebesar kehinaan manusia
ialah faqir yang membesarkan orang kaya
dan tawadhu` kepadanya. Dan sebesar-besar makhluk dari segi kemuliaan orang
kaya yang merendah diri kepada faqir dan menjaga kehormatan mereka itu.
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata,
``Aku mendengar Ibrahim bin Shaiban berkata, aku mendengar Aba `Abdullah
al-Maghribi berkata, `` Para abdal ialah di Sham, para Nujaba` di Yaman dan
para akhyar di `Iraq.``
Aku mendengar Aba Bakr berkata, aku
mendengar Ja`afar berkata, aku mendengar Aba `Abdullah al-Maghribi berkata,
``Faqir semata-mata dari dunia, walaupun tidak melakukan sebarang pekerjaan
mempunyai fadhilat-fadhilat, sedzarah daripadanya lebih afdhal daripada mereka
yang beribadat dengan bersungguh-sungguh tetapi bersama keduniaan.
Dengan sanad di atas, berkata `Abdullah
al-Maghribi, ``Tidak kulihat sesuatu yang menginsafkan daripada dunia,, jikalau
engkau mengkhadamkannya dia berkhidmat kepada engkau dan jika kau tinggalkannya,
maka dia meninggalkan engkau.``
Mempuisikan Abu al-Farj al-Wart*ani,
berkata mempuisikan daku Abu `Ali al-Musil bagi Abi `Abdillah al-Maghribi:
Wahai yang mengira kesalahan lepas sebagai dosa
Bagaimana mohon keuzuran agar tidak
berganda dosa
Janganlah dosaku setiap masa bertambah pula
Ku mohon penghapusan bersih lembaran barmula.
Aku mendengar `Abdullah bin`Ali bin Yahya
berkata, aku mendengar Aba `Abdullah al-Maghribi berkata, Ahli al-Khusus
bersama Allah Ta`ala tiga kedudukan.
Kaum yang terkena bala, maka agar tidak
berada di dalam kebimbangan mereka diminta bersabar, mereka tidak senang dengan
ujian dan tidak tenteram dada mereka dari qadha`.
Kaum yang berada di dalam keadaan keliling
dalam suasana maksiat, dia brusaha mempertahankan keluarganya dari pengaruh
kelilingan agar mereka sekeluarga selamat.
Kaum yang menerima cabaran keliling
bermasalah, tetapi mereka yang insaf sama berusaha mengislahkan keadaan yang
hasilnya kebaikan dapat dinikmati oleh semua.
Dan kaum yang dari awal sedar dan mengambil
inisiatif mengislahkan masyarakat dari awal sehingga dapat mencegah dari
lahirnya gejala masyarakat. Hidup mereka
bermuafakat dan berkat.
Dengan sanad yang sama kata `Abdullah
al-Maghribi, ``Ada yang mendakwa bersifat `ubudiyyah, tapi ada padanya
kepentingan, maka sebenarnya dia dusta dengan dakwaannya. Dakwah sebenarnya
tidak ada bersamanya kepentingan, bahkan fana dari tujuan, Ia adalah kerana
Allah. Tiada dikaitkan namanya sebagai sebutan atau hiasan. Tiada nama, tiada
gelaran. Bercakao tentang ini `Abdullah menangis dan mempuisikan
rangkap-rangkap berikut:
Tanpa mendakwa atau mengaitkan nama
Untuk disebut dan disanjung bersama
Adalah kesedaran demi kerana Allah
Bagi kebaikan agar semua di dalam islah.
Dengan sanad yang sama kata `Abdullah
al-Maghribi, Fuqara` yang redha mereka ialah kepercayaan-kepercayaan Allah di
buminya dan hujjah Allah di tengah sekalian hambaNya. Dengan mereka ter
tolaknya bala dari makhluk.``
Dengan sanad yang sama kata `Abdullah al-Maghribi,
`Faqir yang sebenar mengembalikan segala kepada yang disandar kepadaNya
(Allah). Dia Yang Kaya kepadaNya berhajat segala.
Dengan sanad yang sama, murninya fuqara`
ini kata Abdullah, ``Mereka fana tanpa tujuan melainkan kerana Allah dan terbakar oleh semata cinta kerana Allah.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment