BBB, 19 Jamadil-Awwal 1438 = 16 Februari
2017 (Khamis):
`Abdullah bin Muhammad al-Kharraz, ialah
Abu Muhammad `Abdullah bin Muhammad al-Kharraz dari kalangan shaykh-shaykh sufi
terkenal, berasal dari Al-Rayy, berpindah ke Makkah dalam tempoh beberapa tahun
lamanya dan bersahabat antaranya dengan Abu Hafs* al-Naisaburi, Abu `Amran al-Kabir dan dikatakan
sahabat-sahabat Abu Yazid membesarkan kedudukannya. Dia terkenal sebagai ahli
wara`, menegakkan kebenaran dan amat prihatin terhadap makanan yang halal. Dia
meninggal sebelum 10 tahun 300H. (
sebelum. 290H.).
Aku mendengar Aba Nas*r al-T*usi berkata,
aku mendengar Muhammad bin Da`wud al-Dinuri yang dikenali dengan Al-Duqqi
berkata, ``Aku masuk menemui `Abdullah al-Kharraz, aku tidak menjamah makanan
sejak empat hari, maka katanya, salah seorang daripada kamu tidak makan
beberapa hari, dia mengulang-ngulang menyebut lapar, kemudian dia berkata,
bagaimana begitu, dan adalah tiap-tiap diri penentuan, boleh hilang dengan tumpuan kepada Allah. Tidakkah engkau melihat
sedemikian banyak berlaku ?
Katanya, berkata `Abdullah, ``Lapar ialah
makanan orang-orang zahid dan dzikir makanan orang-orang `arif.``
Katanya, berkata `Abdullah, ``Kehambaan
pada zahir dan kemerdekaan dari segi batin adalah dari akhlak yang mulia.``
Katanya, dan berkata `Abdullah, ``Siapa
yang memulia dengan perkara kepentingan dunia, maka dia seboklah dengan apa
yang dilakukan dengannya.``
Katanya dan berkata `Abdullah, ``Dengan
ibarat dikenali `ulama`, dengan isyarat dikenali hukama` dan dengan lat*a`if
(kehalusan) bertempat oleh pemuka dari shaykh-shaykh.``
Katanya, dan berkata `Abdullah, ``Himmah
berbeza dalam dua tempat. Ada yang himmahnya pada tahap tinggi dengan kedudukan
dan tempat yang istimewa dia menikmati kemewahan dan perhiasan, tetapi tidak
sama dengan yang duduk bersama maulanya, iaitu tuan dari kalangan shaykh-shaykh
dengan melihat kepada wajahnya yang
mulia.``
Katanya dan disoal `Abdullah daripada
alamat sabar, maka katanya, ``Tinggalkan aduan dan menyembunyikan dharurat dan
balwa.``
Katanya dan berkata `Abdullah, ``Hamba
adalah lemah dari mencapai citanya, melainkan melalui Tuannya.``
Katanya dan berkata `Abdullah, ``Memelihara
rahsia ialah tanpa berpaling kepada yang lain, adalah alamat penerimaan
terhadap Allah Ta`ala.``
Manakala Bannan al-Hammal, beliau adalah
Bannan bin Muhammad bin Hamdan bin Sa`id, Kunyahnya ialah Abu al-Hasan. Beliau
berasal dari Wasit dan menetap di Mesir dan meninggal di sana pada Ramadhan
tahun (m. 316H.) Dia dari kalangan shaykh tasawuf terkenal, bercakap dan mempertahankan kebenaran,
menyuruh membuat ma`ruf, menegah dari perkara munkar. Banyak maqamat (ungkapan
kesufian) terkenal dan ungkapan-ungkapan yang diingat. Dia bersahabat dengan Al-Junayd bin Muhammad
dan lain-lain dari kalangan shaykh-shaykh pada zamannya. Dia adalah guru kepada
Abu al-Husain al-Nuri.
Bannal al-Hammal mempunyai sanad Hadith
hingga kepada Rasulullah s.a.w.:
Mengkhabarkan kami oleh Al-Hasan bin Rashiq
sebagai ijazah, bahawa Bannan bin Muhammad al-Hammal al-Zahid yang berasal dari
Wasit. Abu al-Hasan bercakap kepada kami,
berkata, bercakap kepada kami Bakkar bin Qutaibah al-Qadhi, bercakap kepada
kami Abu Daud daripada Hisham daripada Yahya bin Abi Kathir daripada Abi Rashid
daripada Abd al-Rahman bin Shibl berkata, ``Aku mendengar Nabi s.a.w. bersabda,
``Bahawa yang melakukan dosa besar mereka adalah penghuni –penghuni neraka.
Mereka berkata, ``Siapa mereka itu wahai Rasulallah ?`` Sabda Baginda, `Perempuan`.
Mereka berkata, Ya Rasulallah ! Tidakkah mereka ibu-ibu kami, saudara-saudara
perempuan kami dan isteri-isteri kami ? Bersabda Baginda , Ya ! Akan tetapi
mereka apabila dikurniakan sesuatu tidak mereka bersyukur dan apabila mengalami
bala mereka tidak bersabar.``
Disoal Bannan mengenai hal kesufian, maka
katanya, percaya kepada yang dijaminkan,
menunaikan suruhan, menjagakan rahsia dan menjauhi perkara yang tidak baik
dalam kehidupan.
Dengan sanad, berkata Abu Muhammad
(al-Bannan), ``Setinggi-tinggi himmah bagi satu kaum dan sampai kepada darajah
al-awsat ialah do`a dan himmah para `arifin ialah dzikir.``
Berkata Abu Muhammad, `Siapa yang menyangka
dialah menghasilkan sesuatu amalan yang besar atau kecil dia adalah sesat,
kerana Nabi s.a.w. bersabda bermaksud ``Tidak menjayakan salah seorang daripada kamu dengan
amalannya.`` Maka jika tidak berjaya bagi yang melakukan bagaimana dapat
dicapai tujuan ? Siapa yang bergantung kepada kurnia Allah, maka yang
demikianlah yang diharap bagi penyampaian.``
Berkata Abu Muhammad,, ``Dzikir engkau
bergantung pada engkau, hingga bersambung dzikir engkau dengan dzikirnya,
dengan demikian baru terangkat dan melepaskan dari halangan, apa yang bersertaan
berlaku, kalau tidak hilang. Tinggallah
yang asal, hilang cabangan seolah-olah tidak berlaku.``
Berkata Abu Muhammad, ``Dilihat kepada usul
dengan menggunakan yang furu`. Sahih yang furu`bergantung pada usul. Tidak ada
jalan bagi maqam mushahadah. Adapun usul ialah dengan membesarkan apa yang
dibesarkan Allah dari yang pertengahn hinggalah kepada furu``.
Katanya, berkata Al-Bannan, ``Siapa
diselimuti lemah kehinaan dia mati dari kemampuan bermushahadah, siapa
diselimuti dengan kemuliaan yang dikadarkan, maka dia hidup dari penyaksian. Dan
menjadi sebab bagi kehidupan diri. Ini menjadi perbezaan antara diri dan roh.
Dan katanya, berkata Al-Bannan, ``Melihat
sebab-sebab secara berterusan memutuskan dari mushahadah terhadap yang
menjadikan sebab-sebab. Dengannya boleh membawa kepada kebatilan.``
Demikian pandangan oleh Abdullah Muhammad al-Kharraz dan Bannan
al-Hammal yang dapat dinilai dan
difahami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment