BBB, 18 Jamadil Awwal 1438H. = 15 Februari 2017M. (Rabu):
Nama penuh bagi Ibrahim al-Khawas*s* ialah Ibrahim bin Ahmad bin Isma`il ,
kunyahnya ialah Abu Ishaq. Dia adalah salah seorang yang menerokai konsep
`Tawakkal`. Dia adalah salah seorang shaykh sufi pada zamannya. Dia adalah
salah seorang sahabat Al-Junayd dan al-Thauri, mendalami bidang siyyahat dan
riyadhat dan dia memperkatakannya (sharh) secara panjang lebar. Dia meninggal
di Jami` di al-Rayy pada tahun (m. 291H.). Pengurusan jenazahnya dan
pengkebumiannya dilakukan oleh Yusuf bin al-Husain.
Berhubung dengan ungkapan Ibrahim al-Khawas*s*:
Aku mendengar Muhammad bin al-Razi berkata,
``Sakit Ibrahim al-Khawas*s* di al-Rayy, di Masjid al-Jami`. Dia sukar
berdiri dan adalah apabila berdiri dia
masuk di dalam air dan mandi dan kembali ke masjid, dia solat dua raka`at, maka
dia kembali ke air mandi sekali lagi hingga dia meninggal, r.h.a. sedang dia di
dalam air.
Berkata Al-Qushairy, aku mendengar Muhammad
bin al-Husain al-Baghdadi berkata, aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku mendengar
Ibrahim al-Khawass berkata,
``Bukanlah ilmu dengan banyaknya riwayat,
sesungguhnya orang alim itu siapa yang mengikut ilmu dan menggunakannya dan
mengikuti dengan sunnah-sunnah, walaupun dia sedikit ilmu.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain berkata, aku mendengar
Ahmad bin `Ali bin Ja`far berkata, aku mendengar al-Azdi berkata, aku mendengar Ibrahim al-Khawas*s* berkata,
``Ubat penyakit hati lima perkara,
``Membaca Al-Qur`an dengan tadabbur, kosongkan perut, qiyam al-laili, tadharru`
ketika bersahur, dan duduk (belajar) dengan orang `alim.``
Aku mendengar Muhammad bin al-Husain
al-Baghdadi berkata, aku mendengar Ja`far bin Muhammad al-Khuldi berkata, aku
mendengar Ibrahim al-Khawas*s* berkata, ``Siapa yang tidak bersabar dia
tidak berjaya.``
Katanya, ``Aku mendengarnya (Ibrahim al-Khawas*s*) berkata, ``Siapa yang
tidak menangis oleh dunia ke atasnya, maka tidak ketawa oleh akhirat
dengannya.``
Aku mendengar Aba Nas*r, Muhammad bin Ahmad
bin Ya`kub al-T*usi berkata, aku mendengar Ja`far bin Muhammad berkata, ``Aku bermalam satu malam bersama Ibrahim, aku
terjaga, maka aku melihat dia sedang bermunajat hingga ke pagi, dia berpuisi:
Hening petang dalam pertemuan ada kerehatan
Adakah sembuh kesakitan dengan adanya kawan ?
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba `Uthman al-Adami berkata, aku mendengar Ibrahim al-Khawas*s* berkata, dia disoal tentang wara`, maka dia
berkata ``Bahawa tidak bercakap kepada seseorang melainkan perkara yang hak.``
sama ada ia marah atau redha, dan adalah yang diberi kepentingan ialah redha
Allah Ta`ala.``
Katanya, berkata Ibrahim, ``Ilmu semuanya
di dalam dua kalimah, ``Kami tidak berkemampuan apa yang dimemadakan (kufita) dan tidak kami persiakan
apa yang dituntut memada (ma ustukfita).
Katanya, berkata Ibrahim, ``Yang berhijrah
dengan modal harta yang lainnya adalah orang yang muflis.``
Aku mendengar Ibrahim al-Khawas*s* berkata, ``Hendaklah jadikan hatimu suatu yang
tenang, genggammu yang kosong, maka diri boleh pergi ke mana sahaja.``
Aku mendengar Aba Bakr berkata, aku mendengar Abu Bakr
al-Zanji berkata, aku mendengar Ibrahim berkata, ``Aku melihat seorang tua
memanjat, selepas tujuh belas hari dengan sebab-sebab tertentu di atas tanah,
maka seorang shaykh bersamanya menegahnya, dia enggan dari menerima, maka dia
jatuh dan tidak bangkit oleh sebab-sebab
yang membatasnya.``
Katanya, berkata Ibrahim, ``Di atas qadar
kemuliaan mu`min menunaikan suruhan Allah dipakaikannya oleh Allah
kemuliaanNya, dan bermukim kemuliaannya di dalam hati-hati orang-orang muminin
yang demikian firman Allah bermaksud:
``Bagi Allah `izzah dan bagi RasulNya dan bagi orang mu`minin.`` (Al-Munafiqun: 8 ).
Katanya, berkata Ibrahim, ``Akibat hati
tersangat akibat, maqamnya tertinggi maqam, karamatnya terafdhal
karamat, dzikirnya semulia-mulia dzikir, dzikirnya menarik cahaya, padanya
berlaku percakapan, dia adalah khusus mengenai ingatan dan kecaman.``
Katanya, berkata Ibrahim,
Terpilih daripada orang terpilih dari
hambanya, bukan dari kedepan mereka itu kepadanya, tetapi dari iradah baginya
pada mereka itu., kemudian dia tahu apa yang keluar dari mereka itu, apa yang lahir di kalangan mereka.
Firman Allah `Azza wa Jalla bermaksud:
``Dan demi sesungguhnya, kami telah meilih mereka dengan
berdasarkan ilmu..`` (Al-Dukhan: 32).
Ya`ni daripada kami dengan apa yang ada di
kalangan mereka dari pelbagai perkara yang berlainan, kerana siapa yang membeli
suatu bekas dia mengetahui aib yang
tidak dipulangkan.
Kita mau tahu konsep tawakkal yang menjadi pendekatannya yang khusus sebagaimana
disebut mengenai latar belakangnya, namun tiada ungkapan mengenai konsep
tawakkal berkenaan dan tiada pula pembicaraan oleh pensharh mengenainya.
Demikianlah ungkapan-ungkapan Ibrahim
al-Khawas*s* yang dapat dibicarakan
secara ringkas dan terhad.
Sekian.
No comments:
Post a Comment