BBB,
16 Jamadil-Awwal 1438H. = 13
Februari 2017M. (Isnin):
Nama penuhnya ialah Abu Muhammad Ahmad bin
Muhammad bin al-Husain al-Jariri, kunyahnya dinisbahkan kepada bapanya, iaitu
Abu al-Husain. Menurut `Abdullah bin
Ahmad al-Baghdadi yang dia mendengar dari Abi al-Hasan al-Sibrawani bahawa nama
Al-Jariri ialah Al-Hasan bin Muhammad. Menurut Al-Qushairy, bahawa Abu Muhammad
al-Hariri ialah daripada ketua-ketua sufi yang bersahabat dengan Al-Junayd dan
bersahabat dengan Sahl bin `Abdullah. Dia berkedudukan selepas Al-Junayd. Dia
adalah `alim di dalam tasawuf dan tinggi dari segi hal. Dia meninggal tahun (m.
311H.)
Muhammad al-Jariri mempunyai sanad Hadith
kepada Rasulillah s.a.w.
Mengkhabarkan kami `Ali bin Muhammad
al-Qazwini al-Sufi, berkata, bercakap kepada kami Ahmad bin Nas*r ibn `Ali al-Qazwini, berkata, mengkhabarkan
kepada kami Abu Muhammad al-Jariri al-Sufi, bercakap kepada kami Ahmad bin
Muhammad bin Shakir, bercakap kepada kami Nas*r bin `Ali bercakap kepada
kami `Abd al-A`la berkata, bercakap
kepada kami `Ubaidullah bin `Umar daripada Nafi`, daripada Ibn `Umar berkata,
bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Apabila menjilat anjing bejana (bekas)
salah seorang daripada kamu, maka hendaklah ia membasuhnya tujuh kali, sama ada
di awal atau di akhirnya dengan tanah.``
Aku mendengar Aba `Abdullah al-Shirazi
berkata, ``Aku mendengar Ahmad bin `Ata` al-Rudzbari berkata, mati al-Jariri, setahun selepas itu
aku melalui (selepas setahun), aku dapati dia tersandar duduk dan dua lututnya
kepada dadanya dan dia menunjukkan (isyarat satu – Allah) dengan jari
telunjuknya.
Aku mendengar Muhammad bin Husain r.h.a.
berkata, aku mendengar, Aba al-Husain al-Farisi berkata, aku mendengar Aba
Muhammad al-Jariri berkata, ``Siapa yang dikuasai nafsu dia menjadi tawanan
pada hukum syahawat terkepung di dalam penjara hawa nafsu dan diharam Allah Ta`ala ke atas hatinya
sebarang faedah, maka dia tidak dapat mengecapi kalam Haqq Ta`ala dan tidak
menghiasinya walaupun banyak dan berulang-ulang sebutan oleh lisannya, kerana
firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Akan ku palingkan dari ayat-ayatku bagi
mereka yang takabbur di bumi dengan tidak haqq.`` ( Al-A`raf: 146).
Dan berkata Al-Jariri, ``Melihat kepada
usul dengan menggunakan cabang-cabang, dan membetulkan cabang-cabang dengan
membentangkan usul. Tidak ada jalan kepada maqam mushahadah usul melainkan
dengan membesarkan apa yang dibesarkan Allah daripada ranting dan dahan.``
Berkata Ahmad bin Muhammad bin Shakir,
``Adalah bersama kami di dalam masjid Ibrahim bin Auza`ah al-Asbahani, maka dia
berkata kepada Nas*r bin `Ali, Wahai Aba
`Amrin, jangan bercakap berkenaannya, kerana ianya tidak mempunyai asal. Aku
tidak mengetahui adakah ia Hadith atau tidak.
Aku mendengar Aba Nas*r, `Abdullah bin `Ali
al-Sarraj berkata, mengkhabarkan daku Abu al-T*ayyib al-Makki, daripada Abi
Muhammad al-Jariri berkata: ``Bersegera mendapat ilmu secara tepat adalah
wasilah, dan berdiri pada batas kebenaran adalah kejayaan, tidak bergantung
pada ilmu terhad adalah pembuka jalan, tidak semua diberi jawapan bagi semua
soalan adalah kebijaksanaan, tidak berpegang pada semua dakwaan penceramah
adalah pengawasan, takut kehilangan apa yang disampaikan secara fasahah tidak
semestinya dalam kawalan, mendengar inti yang disampaikan tidak semudah jangkaan,
penerimaan semasa talaqqi adalah keberanian dan meluaskan persoalan semasa berbincang menambahkan
kefahaman.``
Aku mendengar Aba Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Aba Muhammad al-Jariri dia ditanya tentang pembaca-pembaca, maka
katanya, ``Dia adalah orang yang menuntut akhirat dan berusaha ke arahnya
dengan usahanya dan berpaling dari dunia dan kesebokan dengannya.``
Aku mendengar Aba al-Husain berkata, aku
mendengar Aba Muhammad berkata, ``Mendirikan agama, menjaga badan melalui
antara tiga perkara, memada, mengawasi dan menjaga. Maka siapa memada dengan
Allah eloklah dirinya, siapa yang beringat daripada apa yang ditegah betul
perjalanannya, saiapa yang mengawasai apa yang tidak selaras dia menjaga tabiatnya,
bersifat memada membuka jalan ma`rifat membawa kepada elok kejadian dan puncak
penjagaan sederhana tabiat.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
Muhammad, ``Puncak himmah bagi orang awam ialah menyoal, dan pemyampaian darjah
pertengahan ialah do`a dan dan himmah bagi arifin ialah dzikir.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
Muhammad, Siapa yang menganggap amalan dari amalnya dia menjangka tercapai
maksud ia adalah sebaliknya yang dia sesat dari segi jalan, kerana Nabi s.a.w.
bersabda bermaksud:
``Tidaklah menjayakan seseorang oleh
amalnya.``
Apa yang tidak sampai apa yang diusaha,
bagaimana dia boleh sampai kepada tujuan. Dan siapa yang sah pegangannya kepada
kelebihan Allah, inilah yang diharap kepada penyampaian.``
Dengan sanad yang sama kata Abu Muhammad,
``Raja` adalah jalan bagi kezuhudan dan
takut ialah jalan kepahlawanan !``
Aku mendengar Ab Bakr, Muhammad bin
`Abdullah al-T*abari berkata, berkata seorang lelaki kepada Muhammad al-Jariri,
``Aku , dan terbuka bagiku hampran di
atas hamparan al-uns (Jinak), aku tergelincir dari tempat, maka aku terhijab
dari maqamku, bagaimana jalan kepadanya ? Tunjukkan daku untuk menyampaikan
kepadanya. Maka menangis Abu Muhammad lantas ia berkata,
``Wahai
saudara, semua hendaklah menurut garisan yang digariskan. Aku berpuisi
beberapa bait sebagai menjawab soalan:
Tetaplah di tempatmu, semuanya kesan-kesan
Menangis yang dikasihi duka dan rindu
memendam
Berapa lama engkau berada
bertanya-tanya berita
Daripada ahlinya, kawan dan kalangan sama
merasa
Maka dia menjawab kepadaku tinggalkan hawa
Tinggalkan orang yang didamba dia adalah
berjumpa.
Demikian ungkapan Muhammad al-Jariri yang
sukar difahami.
Sekian.
No comments:
Post a Comment