BBB, 07 Jamadil Awwal 1438H. = 04 Februari
2017M. (Sabtu):
Samnun bin Hamzah, dikatakan juga Samnun
bin `Abdullah kunyahnya Abu al-Hasan
al-Khawas*s* dan juga dikatakan Abu al-Qasim. Samnun juga obses dengan persoalan `al-hubb`
sebab itu dia juga dipanggil sebagai `Samnun al-Muhibb`. Dia bersahabat dengan Sari al-Saqati, Aba
Muhammad al-Falansi, Muhammad bin `Ali al-Qas*s*ab dan yang lain-lain. Dia
bercakap secara mesra seelok kata antaranya dengan berpuisi. Dia dianggap
sebagai salah satu shaykh besar di Iraq. Dia meninggal sebelum Al-Junayd.
Riwayat tentangnya:
Aku mendengar `Abdul Wahid bin Bakr
berkata, aku mendengar Muhammad bin `Abdul `Aziz berkata, aku mendengar Aba
al-Hasan bin Zur`an berkata, ``Aku berada di samping Samnun, maka terdengar
satu tempikan dengan kata ``Kalau bertempik manusia dengan sebab wajdinya dan
kasihnya, nescaya terpenuh tempikan antara dua ruang –mashriq dan maghrib``
Ungkapan di atas menggambarkan pengalaman
estetika rohani yang dialami oleh Samnun dengan agak ekstrim yang tidak lain
dari gambaran dan luahan jiwanya yang
luahannya diibaratkan boleh melimpahi ruang-ruang oleh wadj dan rasa cinta, ia
adalah gambaran kontras yang biasanya terkawal dan terpendam di dalam jiwa.
Kata Al-Qusahairy, Aku mendengar Aba Bakr
al-Razi berkata, aku mendengar Abu Bakr al-`Ajjan berkata, aku mendengar Samnun
berkata:
``Apabila terhampar sifat ketinggian
(Al-Jalil) esok, hamparan kelebihan termasuk di bawahnya dosa yang awal dan
akhir terangkum di bawah rangkuman keseluruhan. Apabila nyata terangkum di bawah pandangan yang bersifat pemurah (al-jud), maka bertalian
kesalahan dengan kebaikan.``
Sesungguhnya Allah bersifat Jabbar dan
Mutakabbir, tetapi Dia juga bersifat Pengampun lagi bersifat Rahmat. Dia di
atas sesuatu Amat berkuasa.
Sebuah cerita, mendengar `Ali bin Sa`id
al-Thughri berkata, aku mendengar `Ali bin Ibrahim al-Thaqafi berkata, aku
mendengar `Umar bi Ruqail berkata, aku mendegar Aba al-Qasim al-Hashimi
berkata, aku mendengar Samnun berkata (bercerita): ``Satu masa aku berada di
Baitul Maqdis, cuaca amat sejuk, aku menutup diriku dengan jubah dan baju (kisa`)ku, sedang salji
berguguran. Tiba-tiba seorang anakmuda melalui ruang Baitul Maqdis. Padanya ada
dua selimut. Maka kataku kepadanya, Wahai yang dikasihi, kalau dapat sama aku
memanaskan diri dengan selimutmu, dapatku mengurangkan kesejukan. Aku terkejut,
apabila dia menyebut namaku Akhi Samnun dan menunaikan harapanku. Dan berpuisi Samnun:
Pemuda tak ku kenal memberi pertolongan
Di tengah kesejukan biarpun tanpa kenalan.
Aku mendengar `Ali bin Sa`id berkata, aku
mendengar Ahmad bin `At*a` berkata Ibrahim bin al-Muwallad, berkata Samnun al-Muhibb, ``Tidak diberi
ibarat tentang sesuatu, melainkan ada yang lebih halus dan istimewa dan tidak ada lebih halus dari mahabbah
(kasih sayang dan cinta).
Mempuisi akan daku oleh Abu Bakar al-Razi,
berkata, mempuisi akan daku oleh Abu Bakar al-Harbi berkata akandaku oleh
Samnun:
Engkau kekasih yang tidak luput dari
ingatan
Jika engkau takdir hilang (mati) kegusaran
Engkau menghubungkan jiwa yang kepupusam
Kupercaya kau demikian gelisah kenikmatan.
Aku mendengar Aba al-`Abbas, Ahmad bin
Muhammad Zakariyya, berkata, aku mendengar `Ali bin al-Husain bin T*affan
berkata, menasyidkan daku oleh sahabat Samnun bermaksud:
Semalam mengalir air mata menggaris pipi
Keciwa di hati dan kata-kata mengulangi
Sabar di atas musibah terbaik dari mengeji
Musibah itu ujian lebih berkesan di hati.
Aku mendengar Aba Nasr al-T*usi berkata, aku
mendengar Aba al-T*ayyib al-Makki berkata, (Disebutkan daku bahawa Samnun duduk
di pinggir sungai Dajlah, di tangannya ada pemukul (tongkat). Dia memukul
tongkat itu ke pehanya hingga ternampak tulang pahanya dan lengannya dan bersama rentak pukulan dia mengungkap puisi:
Dalam diriku kalbu aku hidup dengannya
Tapi hilang dariku oleh bolak baliknya
Tuhanku kembalikan padaku dari hilang
Sempit dadaku kembalikan ketenangan
Selamatkan daku dari hancur keciwa
Wahai Penolong Dia Penyelamat semata.
Beberapa puisi lagi terakam yang agak
panjang seperti yang diriwayatkan oleh Muhammad bin `Abdullah bin `Abdil `Aziz
yang dipuisikan oleh Abu Ja`afar al-Farghani dari puisi Samnun. Juga
diriwayatkan oleh `Ali bin Ahmad bin Ja`afar yang dinasyidkan oleh Ibn Firas
bagi Samnun yang semuanya bertemakan cinta Ilahi).
Dan terakhir menasyidkan kami oleh Muhammad
bin `Abdullah berkata menasyidkan kami Abu Ja`afar berkata menasyidkan kami
oleh Samnun:
Aku menangis hingga kering air mata
Tetapi air mata cinta menggugah jiwa
Ingatan kepada pertemuan lalu itu
Adalah terusan gelombang mengharu
Dia berkata padaku mengapa diri
Dengan wajdan tiada surut ke tepi
Aku didenda dengan rasa mendamba
Menyelimuti diri bak menanggung dosa.
Samnun seorang sufi yang mendalam dengan
pengalaman dan intuisi kepuisian. Dia banyak melahirkan pandangan dengan
ungkapan kepuisian, di samping ungkapan bersifat prosa.
Sekian.
No comments:
Post a Comment