BBB,
14 Jamadil Awwal 1438H. = 11 Februari 2017M. (Sabtu)
Nama lengkapnya ialah Abu al-`Abbas Ahmad
bin Muhammad bin Masruq dari ahli T*us dan tinggal di Baghdad. Dia meninggal
pada tahun (m. 298H. atau 299H.). Dia bersahabat dengan Al-Harith al-Muhasibi,
Sari al-Saqati, Muhammad bin Mansur al-T*usi dan Muhammad Husain al-Burjulani. Dia adalah tergolong dari
kalangan terawal shaykh-shaykh sufi yang
berkedudukan tinggi. Dia dirujuk sebagai Ibn Masruq atau Abu al-`Abbas.
Abu al-`Abbas bin Masruq mempunyai sanad
yang berhubung dengan Rasulullah s.a.w. iaitu:
Mengkhabarkan kami oleh Abu Muhammad,
`Abdullah bin Muhammad bin `Abdullah bin `Abdul Rahman al-Sha`rani al-Sufi
berkata, bercakap kepada kami oleh Abu al-`Abbas, Ahmad bin Muhammad bin Masruq
al-T*usi, bercakap kepada kami Muhammad bin al-Husain al-Burjulani, bercakap
kepada kami Ibn Lahi`ah daripada Bakr bin Sawadah daripada Ziyad bin Nu`aim,
daripada Warqa` bin `Amrin al-Hadhrami, daripada Ruwaifi` bin Thabit, daripada Nabi s.a.w. Baginda bersabda,
bermaksud: ``Siapa bersalawat ke atasku dan berkata, Allahumma, turunkanlah ke
atas Baginda maqam yang terpuji yang mendekatkan di sisi Engkau pada hari
kiamat, adalah dia di dalam shafaatku.``
Berkata Ibn Masruq, `` Siapa yang
bermuraqabah kepada Allah Ta`ala pada setiap lintasan hatinya Allah memelihara
pada setiap gerak anggotanya.``
Kata Ibn Masruq lagi, ``Membesarkan
kehormatan orang mu`minin adalah dari kehormatan Allah Ta`ala dan dengannya
menyampaikan hamba kepada hakikat taqwa.``
Kata Ibn Masruq lagi, ``Pokok ma`rifat
disiram dengan air fikrah dan pokok lalai disiram dengan air kejahilan.
Pokok taubah disiram dengan air kekesalan dan pokok mahabbah disiram
dengan air keselarasan dan muafakat.``
Berkata Ibn Masruq, ``Apabila tamak pada
ma`rifat dan tidak berlaku penilaian dari segi peningkatan secara bertahap,
maka engkau sebenarnya di dalam kejahilan.``
``Apabila engkau menuntut sebarang kehendak
sebelum sahih dari segi taubat, maka engkau di dalam lalai daripada apa yang
engkau tuntut.``
``Aku mendengar Yahya bin Yahya al-Shafi`e
berkata, aku mendengar Ja`far bin Muhammad bin Nasir berkata, disoal Abu
al-`Abbas bin Masruq, ``Apa itu tawakkal
?`` Maka katanya, ``Pergantungan hati terhadap Allah.``.
Dengan sanad ini juga dia disoal lagi tentang
tawakkal, maka katanya, ``Engkau berusaha pada yang bagi engkau dan bukan bagi
engkau dan keluar engkau daripada yang bukan bagi engkau kepada yang bagi
engkau dengannya.``
Dengan sanad ini juga Abu al-`Abbas bin
Masruq ditanya tentang tasawuf, maka katanya, pengosongan rahsia daripada yang
tidak dapat tidak daripadanya dan pergantungan pada yang tidak dapat tidak denganNya.``
Dengan sanad yang sama Abu al-`Abbas
ditanya mengenai sima` ruba`iyyat
(Pendengaran susunan puisi ruba`iyyat), maka katanya, Adalah hati kita hati
yang tidak jinak dari segi ketaatan, mengungkapkannya satu keberatan, ku
bimbang kalau kita menganggapnya satu kemudahan (rukhs*ah), maka kita melangkah
kepada rukhs*ah. Aku melihat ruba`iyyat adalah bagi mereka yang istiqamah dari
segi zahir dan batin, kuat hal dan sempurna ilmu.``
Aku mendengar Abu Bakr al-Razi berkata, aku
mendengar Ja`far al-Khuldi berkata, ``Aku menyoal Aba al-`Abbas bin Masruq masalah yang berhubung dengan
akal. Maka katanya kepadaku, ``Wahai Aba
Muhammad, brangsiapa yang tidak sampai kepada pencapaian (`akal), daripada
akalnya, bagi akalnya, dia binasa dengan akalnya.``
Dengan sanad yang sama disoal Abu al-`Abbas
``Siapa itu zahid ?`` Maka katanya, ialah yang
dia tidak mmilikinya , pergantungan pada Allah tanpa sebab.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Banyak memandang
kepada perkara batil menghilangkan ma`rifat tentang Haqq dari hati.``
Dengan sanad yang sama kata Abu al-`Abbas, ``Orang
yang dita`dib Tuhannya, tidak mengalahkannya oleh sesuatu.``
Berkata Abu al-`Abbas, ``Engkau dalam kepupusan umur sejak engkau keluar dari perut ibumu.``
Dengan sanad ini berkata Abu al-`Abbas, ``
Orang mu`min dikuatkan dengan dzikir
Allah dan orang munafiq dikuatkan dengan makan.``
Dengan sanad yang sama kata Abu al-`Abbas,
``Siapa tahqiq dengan taqwa, kecil baginya segala rintangan dunia.``
Dengan sanad ini, kata Abu al-`Abbas,
``Engkau membesarkan kehormatan orang mu`minin
adalah dari membesarkan kehormatan Allah Ta`ala dan dengannya
menyampaikan seseorang hamba kepada penghayatan hakikat taqwa.``
Dengan sanad yang sama kata Abu al-`Abbas,
``Dengan taqwa tidak seorang sengaja
memanjangkan penglihatan kepada bunga-bunga dunia, dan tidak terfikir dengan
hati padanya.``
Dengan sanad yang sama kata Abu al-`Abbas,
`` Apa yang ditakuti oleh al-`arif ialah hilangnya kebenaran.``
Dengan sanad yang sama berkata Abu
al-`Abbas, `` Barang siapa kesukaannya pada bukan yang haqq, maka akan
mewarisinya duka, dan barang siap yang jinaknya bukan pada khidmat Allah,
sesungguhnya jinaknya, jinak yang liar
!``
Menasyidkan daku oleh
Al-Husain bin Ahmad bin Musa, berkata, menasyidkan daku Ibn Mukhallad
bagi Abi al-`Abbas:
Sebelum ini nafsuku terpaut pada yang keji
dan mulia
Aku mengikut apa yang berlaku tanpa kira bicara
Hinggalah peristiwa pahit menimpa membawa redhaku
Hari-hari berlalu makin menebal keinsafan itu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment