BBB, 22 Safar 1439H. = 11 November 2017M.
(Sabtu):
``Tiada pilihan, melainkan pilihan Allah``.
Istilah seterusnya yang dibicarakan
oleh Al-Hujwiri ialah Al-Qahr dan Al-Lut*f.
Al-Qahr berasal dari kata dasar `qahara`
bererti menguasai, mendominasi, keterpaksaan. Al-Qahhar adalah sifat Tuhan yang
bermaksud Maha Menguasai, Maha Mengatasi, Maha Super.
Manakala perkataaan Al-Lut*f berasal dari akar kata, lat*afa bererti
lembut, halus dan mesra.
Namun dimaksud di sini menurut Al-Hujwiri sifat-sifat ini
dinisbahkan kepada hamba atau para sufi. Al-Qahr pada diri bahawa pemberian
dari Tuhan kepada hamba dalam melenyapkan keinginan-keinginan serta mencegah
jiwa rendah dari keinginan berahinya.
Manakala dengan Al-Lut*f, bahawa dengan
kurniaan, maka hati tetap hidup dan terus menghayati secara istiqamah.
Bahawa Tuhan melalui kehendakNya mencegah
manusia dari kehendaknya sendiri dan menguasai dengan tidak kehendaknya. Dalam
maksud manusia tidak dapat menentukan kehendak dan pilihan , kehendak dan
pilihan adalah kehendak dan pilihan Allah.
Al-Hujwiri membawa satu anekdot sebagai
tamthilan bagi konsep kehendak dan pilihan di atas.
Bahawa dua orang darwish dari Al-Karkh yang
seorang percaya kepada qahr dan seorang
kepada lut*f, mereka hidup selesa dengan
alam kerohanuan di Karkh yang
diibaratkan sebagai istana kerohanian – gambaran bagi lut*f. Namun seorang
darwish yang berpegang pada lut*f ini masih merasa tidak puas dengan apa yang
dikurnia dan mau mencari apa yang dianggap lebih tinggi, lantas dia bertindak
untuk melakukan pengembaraan, sebagai lambang untuk pencarian yang lain. Dia
mau menuju ke Makkah. Lantas dia merentasi gurun pasir, tapi tak pernah
mencapai tujuan. Beberapa tahun hilang berita tentang dirinya. Akhirnya dia
dilihat oleh seorang musafir antara Makkah dan Baghdad. Darwish berkenaan
menyampaikan pesan melalui musafir itu kepada temannya di Karkh, bahawa apa
yang dialami dalam gunung pasir tidak sama
dengan istana rohani yang selama ini dinikmati di Karkh. Tidak ada keunggulan di sini, bahkan
apa yang dialami di sini adalah kesia-siaan dan tidak mencapai tujuan. Lantaran
itu janganlah lari dari istana rohani dikurniai Ilahi. Sesungguhnya keunggulan
terletak pada Karkh dengan segala kekayaannya. Gunung dan gurun pasir di sini
mengerikan. Namun di bawah qahr aku rela dan bahagia di sini.
Dikatakan Shibli dalam ungkapannya mengatakan,
``Wahai Tuhanku, aku tidak akan berpaling
darimu, walaupun Engkau jadikan langit belenggu ke atasku dan bumi merantai kakiku dan seluruh dunia haus terhadap
darahku.``
Sebuah lagi anekdot dibawa oleh Al-Hujwiri,
bahawa para sufi mengadakan sidang pada sebuah padang pasir. Antara nmereka ke
sana berjalan kaki, ada yang berkenderaan dan ada yang terbang. Shaykh Has*ri
yang bersama bersendirian. Tiba-tiba dalam perjalanan dia melihat seorang
pemuda sedang berjalan secara pincang dengan tongkatnya patah, tapi ia tetap
bergerak.
Melihat akan pemuda itu Shaykhh Has*ri berdiri menghormati pemuda pincang itu dan
menghantarnya ke tempat duduk sebagai
menghormatinya. Seorang bertanya Shibli tentang pemuda yang dihormatinya, maka katanya,
``Dia adalah Wali Allah yang tidak mengikut kewaliannya,
tapi kewalian mengikutnya. Dan dia tidak tertarik kepada keajaiban (karamah).
Dia memada dengan apa yang dikurnia dan
memilih apa yang dipilih Tuhan kepadanya. Meskipun pada luarnya dilihat orang
kelihatan susah dan menderita. Baginya tiada apa-apa , bahkn itulah kerelaan
dan keredhaan yang membahagiakannya.
Berpegang dengan lut*f membahagiakan diri
selari dengan apa yang dikehendaki Ilahi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment