BBB, 19 Safar 1439H. = 08 November 2017M.
(Rabu):
Istilah kesufian seterusnya yang
dibicarakan oleh Al-Hujwiri di dalam Kashf al-Mahjub ialah `Muhadharah` dan `Mukashafah`.
Istilah muhadharah berasal dari hadhara ,hadhir, berada berdepan. Muhadharah
bererti `hadhir depan berdepan`,
manakala istilah mukashafah berasal dari kata kashafa bererti terebuka,
tersingkap yang membawa maksud hingga terlihat apa yang di sebalik yang merupakan
rahsia bagi yang belum mengalaminya,
mukashafah bererti terbuka.
Untuk mudah memahami pada peringkat
permulaan, kita dapat dekatinya dari sudut seni.
Misalnya melihat kepada alam ciptaan Tuhan
bererti hadhir diri berdepan dengan
bukti kebesaran Tuhan
Lebih jauh daripada itu melihat alam dengan
pertanda wujudsnya Pencipta dengan kejadian yang teratur, indah dan
mengkagumkan adalah merupakan peringkat mukashafah secara akli dan rohani yang
ianya dapat dikatakan tiba pada peringkat terbuka dan tersingkapnya bukti-bukti
ketuhanan dan langsung pada ketuhanan.
Menurut Al-Hujwiri, muhadharah ialah
kehadhiran hati dalam ketinggian-ketinggian pembuktian (bayan). Muhadharah
ialah petanda-petanda mengarah kepada bukti tanda-tanda – ayat Allah.
Ciri-ciri muhadharah ialah ketakjuban terus
menerus kepada ketakjuban Tuhan.
Mukashafah ialah menunjuk kepada kehadhiran
roh secara sirr di dalam wilayah penglihatan yang sebenarnya, dan bukti-bukti
dialami secara kontemplasi (pernghayatan
dan renungan kerohanian).
Al-Hujwiri membawa contoh muhadharah
tentang Nabi Allah Ibrahim a.s. ketika menatap ke langit. Dia merenungi realiti
keberadaannya. Dia mencari Pelaku pada kehadhirannya. Terdapat bukti Sang
Pelaku (Tuhan). Di dalam ma`rifat yang sempurna dia mengungkapkan:
``Inni wajjahtu wajhiya li al-ladzi fat*ara
al-samawati wa al-ardh. (Al-An`am: 79).
Bermaksud: ``Sesungguhnya aku mengahala wajahku kepada
Yang Mencipta langit dan bumi.``
Ertinya Nabi Ibrahim melihat
pertanda-pertanda ketuhanan secara
muhadharah dengan melihat kepada ciptaan Tuhan yang menandakan kewujudan Allah.
Berbanding secara mukashafah dengan mengambil
contoh Rasulullah s.a.w. ketika diangkat ke langit. Baginda tidak melihat
tindakan-tindakan Tuhan kepada makhluk dan dirinya, sebaliknya, terus kepada
Pelaku (Tuhan) secara kashaf yang menjadikan keinginan bertambah.
Menurut Shibli, ketakjuban adalah antara
jalan ketauhidan, iaitu dengan menghayati sumber kejadian Tuhan yang
mengukuhkan tauhid keyakinan. Tetapi melihat langsung pada kuasa ketuhanan
adalah lebih tinggi.
Dalam hal ini Al-Hujwiri membawa contoh
ungkapan Shibli kepada mereka yang pada tingkat muhadharah dengan berkata,
``Wahai pemandu orang orang yang ta`ajjub,
tingkatkanlah ketakjuban.``
Menurut Shibli, ``Dalam mushahadah
ketuhanan bertambah besar ketakjuban seseorang bertambahlah darjatnya.``
Al-Hujwiri mencatat tentang Abu Sa`id al-Kharraz
dan Ibrahim bin Sa`id `Alawi, ceritanya, mereka melihat seorang wali All;ah di
pinggir laut. Antara mereka bertanya,
``Apakah jalan menuju Tuhan ?
Katanya ada dua jalan,
Pertama orang awam sebagaimana kalian
jalani dengan menerima atau menolak sebab-sebab tertentu. Dan
Kedua orang terpilih, hanya melihat Sang
Penyebab dan bukan melihat sebab-sebab !
Sekian.
No comments:
Post a Comment