November 19, 2017

KHAT*ARAT - LINTASAN-LINTASAN


BBB,  29 Safar 1439H. = 18 November 2017M. (Sabtu):
Antara istilah yang diberi penerangan ringkas oleh Al-Hujwiri ialah `Khat`arat` bererti `Lintasan-lintasan` yang berkait dengan minda atau hati (jiwa).
Istilah `khat`r` berasal  dari kata dasar `khat*ara` yang kita terjemahan  dengan kata `Lintasan`
Maksud lintasan ialah sesuatu yang terbetik di dalam fikiran atau di dalam hati secara spontan – tanpa usaha dan ikhtiar mencarinya. Ianya bersifat tiba-tiba dan biasanya lintasan ini berlaku di dalam masa yang pendek dan tanpa memberi perhatian ianya akan hilang begitu sahaja. Lintasan-lintasan sedemikian mungkin tidak dianggap penting oleh orang biasa dan dibiarkan berlalu begitu sahaja.
Lintasan boleh dibahagiakn kepada biasa
Lintasan yang baik
Lintasan yang tidak  baik.
Lintasan biasa. Misalnya terlintas pada minda seorang untuk menziarah seorang kawan. Dia melakukannya dan mungkin  melupakan hasratnya.
Lintasan yang baik, misalnya teringat kepada arwah bapa. Maka tinmbul hasrat untuk bersedekah dengan niat agar sampai pahala kepadanya. Lintasan ini mungkin diambil perhatian dan melaksanakan
Lintasan yang tidak baik adalah timbul dari hati yang tidak baik seperti untuk merosak harta benda orang yang didengki dan mungkin dia tidak melakukan.
Lintasan bagi yang baik bagi seorang hamba, katakan bagi seorang penulis ia sebagai apa yang dinamakan `ilham`. Maka ilham yang baik biasanya dijaga dan dicatat sebagai sumber yang dapat diolah di dalam tulisan. Ilham yang baik jika tidak dijaga dan dicatat dia akan hilang dan sukar untuk ditanggap kembali dan kalau datang ianya berubah dari yang asal dan tidak sebaik sebagaimana sebelumnya. Mendapat ilham sebagai lintasan yang baik tidak mudah. Ianya perlu kepada suasana dan mood tertentu yang dapat membetikkan lintasan ilham
Keadaan yang sama berlaku kepada sufi. Ilham kesufian boleh datang sebagaimana di dalam bidang penulisan. Ilham yang baik perlu dipelihara. Ianya mungkin berupa hikmah atau kesedaran tinggi terhadap yang Maha Tinggi yang tidak mudah dicari dan bukan pula perkara yang dapat dicari-cari. Lintasan yang bersifat tinggi adalah mendekati sebagai apa yang dikatakan `kashaf`.
Namun khat*arat yang diberi huraian ringkas oleh Al-Hujwiri ialah:
Kepurtusan-keputusan tentang pemisahan atau keterpisahan (ahkam tafriq) yang terlintas pada fikiran.
Ia merupakan satu dimensi daripada khat*arat berkenaan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment