November 28, 2017

DATO` DR. HARON DIN - PANDANGAN SEORANG ANAK - DR. HUDA


BBB, 08 Rabi`l-Awwal 1439H. = 27 November 2017M. (Isnin):
Pembentangan kelima  disampaikan oleh Dr. Huda bt. Haron Din, anak sulung bagi Dato` Dr. Haron Din yang ibunya bernama Datin Khadijah Saleh. Dr. Huda merupakan anak sulung bagi pasangan keluarga bahagian Dato` Dr. Haron Din. Mereka mempunyai  lima orang anak[u1]  (kini 12 cucu)– dua lelaki dan tiga perempuan yang secara seturutnya ialah Huda, Hamdi, Salwa, Najmi dan Hana. Dato` Dr. Haron Din memilih nama-nama bagi anak-anak mereka secara ringkas, indah maknanya dan mudah dipanggil. Anak-anak Dr. Haron Din sebagaimana keluarganya  yang lain adalah terdidik di dalam keluarga beragama dan hidup dalam suasana beragama.


Dr. Huda yang bersekolah Ma`had Hamidiah, Kajang dan seterusnya ke USM dan lulus dalam bidang perubatan itu menyampaikan pembentangan secara tayangan video dan bercakap secara ringkas pada permulaan. Dato` Dr. Haron Din menurut Dr. Huda seorang yang amat kasih terhadap keluarganya sebagaimana ia kasih terhadap bapanya Haji Din dan ibunya Hajah Che Teh bt. Haji Wan Nik (mereka berasal dari Patani)  dan amat prihatin terhadap keluarga besar – bermaksud terhadap adik beradik dan anak-anak mereka. Kebajikan mereka dijaga. Kasih sayang juga berlaku terhadap sahabat-sahabat beliau, sehingga sanggup memohon keluar dari IJN – cuti sekejap bagi menziarah kawan yang juga sedang sakit, antaranya menziarah Ustaz `Uthman Khalid kawan beliau sejak di Kolej Islam dan di Mesir dan kemudian berkhidmat di satu fakulti – Fakulti Islam, UKM.

Meurut Dr. Huda semasa ayahnya  berkhidmat dengan UKM, dia amat komited dengan tugasnya membangun Jabatan Shari`ah dan Fakulti dan dalam masa yang sama bergiat berdakwah sama ada setempat melalui surau dan masjid dan juga di luar kawasan – ke negeri-negeri, bahkan ke luar negara. Di dalam masa yang sama membangunkan Dar al-Shifa`berhampiran rumah dan bergerak ke cawangan-cawangan. Begitu juga dia bergerak di dalam parti.
Bebanan kerja yang baginya tidak merasa terbeban menyebabkan kesihatannya terganggu.  Melalui ujian di Hospital Besar, Kuala Lumpur, sebelum adanya Institut Jantung Negara, mulai dapat dikesan masalah  jantungnya sejak 1987. Ikhtiar berubat dilakukan di hospital tempatan dan pernah berubat ke Australia, sebelum ke Amerika.
Walaupun menyedari dirinya mempunyai  masalah jantung, tidak mengganggunya tugasnya di UKM apa lagi setahun sebelum daripada itu  beliau dilantik ke jawatan Profesor  (1986) di Jabatan Shari`ah di Fakulti Islam. Bahkan dengan kedudukannya dan sifat mesra dan disenangi berbagai pihak, beliau dipercayai, walaupun berfaham politik yang tidak selari dengan kerajaan Pusat yang memerintah,  beliau makin  diberi tugas sebagai Penasihat Shar`i  ke berbagai-bagai bank dan menjadi AJK fatwa bagi beberapa negeri. Dalam masa meneruskan khidmatnya ada kalanya beliau terpaksa dimasukkan ke IJN. Sebagai tokoh yang dihormati dan disegani,  semasa dihospital beliau diziarah berbagai tokoh, termasuk beberapa Perdana Menteri dari  Tun  Mahathir Mohammad hinggalah ke Dato` Seri Najib Tun Razak.
Di luar dari tugas-tugas formal  Dato` Dr. Haron Din meluangkan masa dan memberi perhatian pada keluarganya. Dato` Dr. Haron Din sering mengadakan mesyuarat kekeluargaan bagi mengambil keputusan yang melibatkan keluarga. Tiap orang diberi peluang mengeluarkan pendapat.  Keputusan-keputusan yang diambil memberi puashati di kalangan keluarga.
Antara keputusan yang diambil seperti menubuhkan `Tabung Birr al-Walidayni` = Tabung Kebajikan Dua Ibu Bapa` untuk kebajikan keluarga. Melalui tabung ini diisi dengan dana bagi kegunaan keluarga. Dan  daripada dana ini pernah diberi pinjam sebanyak RM satu juta kepada Masjid Al-Umm (telah dilunaskan. Dana ini digunakan bagi berbagai tujuan bagi kepentingan keluarga.
Bagi merapatkan hubungan keluarga sebagaimana telah disebutkan oleh Dato` Seri Hassan Din, adik beliau, bahawa Dato` Dr. Haron Din sengaja menetapkan hari himpunan seluruh keluarga besarnya pada hariraya kedua setiap `Idul Fitri yang pada asalnya diadakan di Perlis dan selepas ketiadaan ibu bapa mereka, perhimpunan digilirkan antara Perlis, Bangi dan Kuala Lumpur. Dengan demikian dapat mempereratkan silatul rahim antara keluarga. Dato` Dr. Haron Din yang merupakan ketua bagi keluarga besar pernah membawa keluaga  yang terdiri dari sepuluh adik beradik dan anak-anak mereka melancong dan segala perbelanjaan adalah ditanggung oleh Dato` Dr. Haron Din.
Sebenarnya walaupun Dato`Dr. Haron Din dikesani sakit jantung sejak 1987, tetapi beliau sentiasa kelihatan bergerak cergas di dalam kegiatan akademiknya di UKM, bergerak berdakwah di berbagai-bagai tempat di dalam negara dan ke luar negara, memberi perhatian terhadap Dar al-Shifa`, khususnya pada setiap pagi Selasa sampai kepada 70 orang pesakit dirawat pada setiap pagi, memberi kuliah di Dar al-Shifa, di Surau Al-Nur dan berbagai tempat yang lain, memberi perhatian terhadap Parti Islam yang beliau pernah menjadi Timbalan dan kemudian Murshidul `Am selepas meninggalnya Dato` Nik Abdul `Aziz (12 Februari 2015). Sesekali beliau dengan sukarela membawa rombongan menunaikan `umrah  khususnya pada bulan Ramadhan yang memang para jama`ah amat bergembira dapat berpeluang pergi bersama rombongannya. Di atas kesebokan ini terdengar berita, beliau terpaksa ke luar negara, khususnya ke California, Amerika kerana merawat  jantungnya. Pemergiannya berkali-kali sedemikian kerana didapati sesuai di sana dan Al-Hamdulillah kesihatannya pulih kembali.
Berita kesakitan Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din sampai kepada setengah pihak, khususnya kepada AJK Pembinaan dan Pengimarahan Masjid Al-Umm yang mengatur kehadiran Dato` Seri Azmin `Ali Dato`  Menteri Besar Selangor yang mau menyampaikan cek bagi peruntukan bagi Masjid Al-Umm sebanyak RM4 juta. Maklumat daripada Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din bahawa beliau sedia menagguhkan pemergiannya ke Amerika dan menghadiri penyampaian cek berkenaan yang akan diadakan pada hari Jumaat 9 September 2016
Pada tengahari hari Juma`at itu Dato` Dr. Haron Din hadir secara disorong ke dalam Masjid al-Hasanah l
ke tepi tiaang tengah bahagian hadapan Masjid al-Hasanah. Dato` Seri Azman `Ali yang telah tiba bergerak dari saf di hadapan datang menerima kehadiran Dato` Dr. Haron Din dan memeluk dan menciumnya dan duduk bersama bersebelahan dengannya. Selepas solat Jumaat Dato` Dr. Haron Din yang berjubah putih, pakaian biasanya masih mampu berdiri dan tersenyum menerima cek RM4 juta bagi pihak Masjid Al-Umm dan mengucapkan terma kasih. Episod terakhir YAB Dato` Seri Azman Ali dan kami bersamanya ialah ketika makan tengahari di bawah khemah bahagian ruang terbuka Masjid Al-Hasanah. Pada masa itu Dato` Dr. Haron Din masih rancak berbual sambil makan seolah-olah tak perlu risau tentangnya, walaupun sebenarnya dia sedang sakit.
Esoknya kami maklum bahawa Tuan Guru Dato` Dr. Haron Din bertolak ke Amerika, diiringi keluarganya. Kami mengharapkan sebagaimana beberapa kali beliau pergi berubat dan kembali dengan penyakit jantungnya dapat dipulihkan, tetapi sebagaimana dimaklumi pada pagi Jumaat beliau dimasukkan ke hospital di sana dan berita sampai, bahawa kali ini Allah lebih mengasihinya dan menerima berita kematiannya pada hari Jumaat  16 September 2016 (15 September waktu Amerika).
Inna li`l`Lahi wa inna ilayhi raji`un. Al-Fatihah.
Sekian.






 [u1]

No comments:

Post a Comment