BBB, 23 Safar 1439H. = 12 November 2017M. (Ahad):
Nafi bererti menolak, meniadakan, tidak
menerima, manakala `Ithbat`, ialah menetapkan, mengukuhkan dan menerima. Kedua-dua adalah istilah yang
popular di dalam theologi dan juga tasawuf.
Menafi bererti menolak, tidak menerima dan
tiada sama sekali. Sebagai contoh kita berpegang pada keesaan Allah dan menafi
dan menolak sama sekali jika dikatakan Allah
beranak, atau diperanakkan. Manakala ithbat berert menthabit dan
memperkukuhkan. Misalnya mengithbatkan Allah berkuasa ialah dengan dalil adanya
alam ini, maka jika Ianya tidak
berkuasa, maka iaNya bukan Tuhan.
Di dalam konteks pembicaraan Al-Hujwiri
beliau menyatakan `Nafi` ialah penghapusan sifat manusia melalui dengan bantuan
Ilahi – meniadakan. Dalam kata lain adalah fana sifat manusia dan pengukuhan
kebenaran. Sifat manusia akan tiada jika diperkukuhkan dengan kuasa Tuhan – pilihan
Tuhan.
Berbanding dengan pandangan akidah dan sufi
di dalam masalah nafi dan ithbat yang dimaksud
ada perbedaan antara keduanya.
Akidah memandang terhadap diri dalam
hubungan dengan Tuhan., sedang sufi memandang dari segi hakikat. Akidah tidak
menafikan diri dari segi lahir dan ketentuan mendatang tetap tidak diketahui dari segi kemungkinan,
sebab itu manusia bertindak selagi ada peluang dan tidak tahu, misalnya dengan
ikhtiar, kecuali diketahui ketentuan
Tuhan, maka ianya adalah diterima dan
fana.
Manakala pandangan kesufian melihat dari
segi hakikat dan segala-galanya ditentu Tuhan. Manusia seharus, bahkan
semestinya menerima ketentuan . Dalam hal ini manusia diusahakan bagi memfana
diri sesuai dengan manusia tiada hak dan
menerima, bahkan tindak tanduk menyamai, bahkan menepati apa yang dikehendaki
Tuhan. Bahkan tidak mengambil sikap apa-apa. Contoh sebagaimana anekdot dibawa
oleh Al-Hujwiri,
Seorang darwish tenggelam lemas di dalam
laut dan seorang yang melihat berteriak,
``Tunggu aku akan menyelamatkanmu.``
Tapi kata yang tenggelam, ``Jangan` !
Kata yang mau menyelamatkan,
``Apakah kau ingin tenggelam ?
Katanya, `Tidak`
Aneh, ``Engkau tidak mau mati dan tidak mau
diselamatkan !.
Bermaksud si tenggelam menyerahkan
kedududukannya pada pemilihan Tuhan.
Dari segi akidah Sunni, manusia hendaklah
berikhtiar dan tidak seharus membiarkan diri dalam kebinasaan. Pegangan bahawa
diri tiada daya upaya ini adalah seperti pegangan Jabariyyah.
Menurut pandangan sufi sedemikian, bahawa,
pilihan Tuhan tidak ada permulaan dalam waktu dan tidak mungkin dapat
ditiadakan. Tapi pilihan manusaia bersifat mendatang (wadhi`) dan dapat
ditiadakan.
Kata mereka dari segi hakikat, pilihan
abadi Tuhan akan berlangsung selama-lamanya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment