November 30, 2017

DATO` DR. HARON DIN DALAM DAKWAH DAN POLITIK


BBB, 08 Rabi`ul-Awwal 1439H. = 27 November 2017M. (Rabu):
Terdapat kertas-kertas tambahan bagi  pembentangan selari –  kertas kerja selepas sidang keenam yang dibentangkan oleh Ustaz Misbahul Munir Masduqi. Penulis hanya memilih dua daripada kertas kerja-kertas kerja berkenaan yang ada hubungan dengan Dato` Dr Harun Din. Kertas pertama berjudul:
Ketokohan Dato` Dr. Haron Din Dalam Bidang Dakwah dan Politik: Satu Kajian.
Oleh. Asyiqin Ab. Halim
Tidak banyak yang dapat diperkatakan oleh pembentang oleh kerana masa yang diberi amat terhad.Penulis juga tidak akan mengulangi fakta-fakta yang telah dibentang  oleh pembentang-pembentang sebelumnya, sebaliknya menurunkan fakta-fakta baru yang tidak disebut sebelumnya dan meambah di mana yang patut.
Selepas kembali ke tanahair Dato` Dr. Haron Din bertugas sebagai guru di bawah Kementerian Pelajaran bermula di Melaka, kemudian bertukar ke Pulau Pinang. Menurut Asyiqin semasa di Pulau Pinang  Dato` Dr. Haron Din berkhidmat di Sekolah Abdullah Munshi. Semasa di sinilah dia ditawar menjadi tenaga pengajar di Fakulti Pengajian Islam,  UKM (1975).
Mulai 1977 dinaikkan pangkat kepada profesor Madya dan pada 1986 menjadi profesor.
Kegiatan dakwah Dato` Dr. Haron Din adalah bermula di Pulau Pinang dengan menyampaikan tazkirah-tazkirah di dalam majlis-majlis ilmu.
Kegiatan dakwah dipertingkatkan semasa di UKM di surau, masjid, foram, ceramah antaranya melalui media letronik
Selain dari pengajaran, beliau juga menghasilkan penulisan-penulisan.
Berhubung dengan keterlibatannya di dalam politik, bahawa semasa Dato` Seri Anwar ditangkap, beliau telah dikaitkan bersama dalam gerakan reformasi.
Berhubung dengan perkara ini, Dato` Dr. Haron Din pernah diwawancara oleh Mingguan Malaysia, Ahad 11 Oktober 1998 dan Majalah Massa 14 November 1998. Dato` Dr. Haron Din menafikan, antaranya dengan ungkapan,
``Saya bukan penggerak reformasi``. (Mingguan Malaysia, Ahad, 11 Oktober 1998).
Namun dia menyatakan pendiriannya:
``Namun saya mengakui bahawa saya ada bersemuka dengan Anwar apabila beliau memanggil saya dan bertemu di satu tempat di Kuala Lumpur (bukan di kediaman Anwar) sebelum beliau dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan pertemuan itu berlaku pada 27 Ogos yang lalu sebelum saya berangkat ke Mekah untuk menunaikan umrah.``(Mingguan Malaysia, Ahad, 11 Oktober 1998).
Adalah difahami dari suasana, bahawa Dato` Dr. Haron Din bersimpati dengan Anwar dan mengaku menasihati Anwar supaya tidak bersumpah dengan cara menjunjung Al-Qur`an.``
Dato` Dr. Haron menegaskan mengenai isu yang berlaku, bahawa katanya, ``Saya memihak kepada yang benar.`` (Mingguan Malaysia, Ahad, 25 Oktober 1998).
Ketika ditanya oleh pihak Majalah Tamadun Mac, 1999 berhubung dengan tindakan mahathir membuat berbagai tuduhan, bahkan memecat Anwar dari jawatan Perdana Menteri, Dato` Dr. Haron Din menjawab, ``Tindakan Dr. Mhathir sekaligus mengetepikan Anwar daripada semua jabatan kerajaan termasuk pemecatan ahli Umno merupakan satu perkara bagi kebanyakan orang ramai memeranjatkan, tetapi bagi setengah orang sudah dapat mereka menelah atau mengagak hal seperti ini mungkin berlaku.`` (Tamadun Mac, 1999).
Dato` Dr. Haron Din adalah mengkritik Mahathir yang telah membawa kemelut politik di Malaysia yang mengakibatkan masyarakat berada di dalam kegawatan dan tidak tenteram. (Detik, 15 Mei, 1999).
Akibat dari kegawatan berkenaan pada pilihanraya 1999 itu pemerintah (BN) kehilangan banyak kerusi).
Dalam politik Dato` Dr. Haron Din tidak mau merebut jawatan di dalam parti dan tidak mau mecalonkan diri bagi mana-mana jawatan di dalam parti. Misalnya dalam pemilihan kepimpinan parti Pas pada tahun 2003 Dato` Dr. Haron Din telah dicalonkan bagi kerusi Timbalan Presiden, namun beliau menarik diri beberapa jam sebelum undi dilakukan. Namun Presiden Parti Dato` Seri Abdul Hadi Awang amat mengharapkan beliau berada di dalam jawatankuasa pusat parti, lantaran itu Dato` Seri Abdul Hadi Awang melantiknya menjadi  Ketua Penerangan Parti yang membolehkannya berada di dalam Dewan Harian yang membuat polisi parti dan selepas itu pada bulan Ogos tahun berkenaan beliau dilantik menjadi Timbalan Murshidul Am Parti dan seterusnya menjadi Murshidul Am selepas meninggalnya Dato Seri Nik Abdul Aziz (12 Februari 2015).
Pas menganggap Dato`Dr. Haron Din sebagai seorang yang moderate (pertengahan-sederhana) antara Dato` Seri Abdul Hadi Awang yang dianggap keras dan  Hassan Shukri yang menjadi Timbalan Presiden yang dianggap lembut.
Sebagaimana  matlamat di dalam Pas mau menegakkan Negara Islam, demikian juga pendirian Dato` Dr Haron Din. Di Kangar  semasa beliau menjadi Ketua Penerangan Pas Pusat beliau  pernah menempelak terhadap mereka yang menolak negara Islam dengan mengatakan, ``Jangan cari alasan menolak Negara Islam (Harakah 16-31 Januari 2004).
Di dalam hal ini beliau telah mengadakan dialog antara Pas dengan bukan Islam mengenai dokumen Negara Islam di Selangor dan mendapat sambutan hebat. Bahkan di dalam pertemuan itu beliau telah merawat seorang pesakit India. (Fikrah, Harakah, 16-31 Januari 2004).
Pegangan politik Dato` Dr. Haron Din adalah secara istiqamah berasaskan Islam  bidang.

Sekian.

No comments:

Post a Comment