BBB, 06 Rabi`ul-Awwal 1439H. = 25 November
2017M. (Sabtu):
Pembentang kertaskerja ketiga pada pagi 23
November 2017 itu ialah Ustaz Mohd. Ridzuan Awang Pensyarah di Jabatan
Shari`ah, Fakulti Islam, UKM bertajuk:
Mengikuti kertaskerjanya didapati
pembentang cuba membentangkan tentang usaha Dato` Dr. Haron Din yang pernah menjadi Timbalan Dekan Fakulti
Islam, UKM (1977-1985) dan profesor selepas itu, beliau berusaha bagi meningfkatkan Jabatan Shari`ah
dan Fakulti Islam dengan berbagai penambahbaikan, walau bagaimana tidak terlepas dari berbagai konflik yang ada kala
cadangan-cadangan mencapai kejayaan dan setengah tidak berjaya. Sebab itu
Penulis mengambil judul;
Konflik di Jabatan Shari`ah, UKM dan
sebenarnya konlik ini melibatkan Fakulti Islam itu sendiri, walaupun tidak
dibicarakan oleh Pembentang.
Sebelum
dari pembukaan UKM (18 Mei 1970) sebenarnya ada dua tuntutan. Pertama golongan
yang mau universit yang diperjuangkan berjenama `Universiti Islam` sebagai merealisasikan hasrat pejuang-pejuang universiti Islam,
terutama dari tenaga pengajar dan lepasan
Kolej Islam Malaya yang ditubuh sejak (1955) yang kelulusannya diiktiraf sama
dengan Sarjanamuda Universiti Al-Azhar. Kampus bagi universiti ini sudah wujud
di Seksyen 16, Petaling Jaya.
Pejuang-pejuang kedua ialah dari golongan nasionalis yang
maukan sebuah Universiti Kebangsaan sebagai lanjutan bagi pelajar-pelajar,
trerutama aliran Melayu yang tidak berpeluang melanjutkan pengajian ke
peringkat Universiti. Dalam konflik ini golongan nasionalis berjaya dengan
kompromi bahawa Universiti Islam yang diharapkan adalah diserapkan sebagai
fakulti yang menjadi sebahagian dari UKM dan kampus di Petaling Jaya menjadi
kampus Fakulti Islam (sebelum berpindah ke Bangi 1977), di samping
sebahagiannya ditumpangi oleh Fakulti Sains.
Kedudukan Fakulti Islam sebagai satu
fakulti dari berbagai fakulti memberi implikasi bahawa:
a) Konsep keilmuan Islam adalah terhad kepada
pengajian, shari`ah, usuluddin, bahasa `Arab dan Dakwah dan Kepimpinan.
Keilmuan lain tidak di bawah Islam dan terpisah dari Islam.
b) Fakulti Islam tidak berkembang dan tidak dapat
diusahakan pendekatan Islam kepada ilmu-ilmu yang lain.
c) Pengajian di bawah Fakulti Islam adalah
mengulangi keilmuan tradisi Islam yang sedia ada dan perkembangannya adalah
terhad.
Dari segi kejayaan,
Perlu diingat menurut Kalindar UKM 1973-74,
Fakulti Islam UKM hanya mempunyai Jabataan Shari`ah dan Usuluddin dengan
tambahan Unit bahasa `Arab.
Ini bermakna semasa pentadbiran Dato` Dr.
Haron Din selaku Timbalan Dekan (1977-1985) berlaku pertambahan jabatan seperti
Jabatan Bahasa `Arab, Al-Quir`an dan Al-Sunnah, Dakwah dan Kepimpinan. Ini satu
kejayaan dari segi perkembangan fakulti dan jabatan.
Menurut Ustaz Mohd. Ridzuan Awang, Dato`
Dr. Haron Din bertanggungjawab sama menyediakan kurikulum Jabatan Shari`ah Fakulti Islam.
Antara tahun 1984-85 Dato` Dr Haron Din
bersama pihak jabatan Shari`ah telah merangkakan kursus untuk LLB Shari`ah dan
Civil, namun menurut Ustaz Mohd Ridzuan yang menjadi Ketua Jabatan Shari`ah (1985-86)
pihak Dekan dan atasan tidak bersetuju. Kurikulum berkenaan juga gagal
dilaksanakan di Fakulti Undang-Undang di UKM yang baru ditubuhkan.
Begitu juga usaha untuk mewujudkan Fakulti
Shari`ah di UKM juga gagal. Ada semacam konflik antara fakulti dengan
pentadbiran universiti sehingga beku buat sementara perkembangan dan kenaikan pangkat.
Berbanding dengan konsep universiti
berjenama Islam seperti Universiti Islam
Antarabangsa Malaysia UIAM (dibuka 1983)
yang mengambil pendekatan semua keilmuan mengambil pendekatan Islam dilihat
lebih pragmatif dan kehadapan. Antara tenaga
yang menubuhkan universiti ini dipelopori oleh tenaga-tenaga dari UKM
seperti Profesor Kamal Hasan (Pernah menjadi Rektor UIAM), Prof Syed `Arabi
Aidid (juga pernah jadi Rektor), Prof. Aris Othman, dan ramai lagi. Mereka berpindah ke Universiti Islam Antarabangsa
Malaysia (UIAM). Universiti yang
mengambil pendekatan Islam secara
menyeluruh ini lebih mendapat sambutan. Ini termasuk Universiti Sains Islam
Malaysia (USIM) yang tertubuh awal 2000 juga dipelopori oleh tenaga dari UKM
seperti Tan Sri Profesor Shukor Hussein –
Pelopor dan Naib Canselor pertama USIM dan tenaga-tenaga yang lain.
Walau berlaku konflik dalaman, namun pihak
Fakulti dan jabatan berusaha meningkatkan prestasi. Menurut Ustaz Mohd.
Ridzuan, kegagalan mewujudkan LLB
Shari`ah dan Civil yang asalnya disusun oleh Jabatan Shari`ah UKM itu digunakan
di Fakulti Undang-Undang UIAM.
Seterusnya Jabatan Shari`ah berusaha mewujudkan kursus
Diploma Pentadbiran Kehakiman dan diluluskan.
Kursus ini berjalan hingga kini dan mendapat pengiktirafan JPA.
Pada tahun 1985 pihak jabatan berjaya
menubuhkan Persatuan Falak Shar`i dengan menjemput tokoh falak pada masa itu,
iaitu Haji Mohd. Khair Taib. Beliau
menjadi karyawan Tamu diJabatan Shari`ah.
Begitu juga pada tahun 1990 ditubuhkan Klinik
Hukum dan Guaman Shar`i dan berterusan hingga kini.
Dari segi kegiatan luar memurut Ustaz Mohd.
Ridzuan, bahawa pihak Fakulti Islam dihadiah dua buah kereta mercedes, sebuah dari kerajaan Kuwait dan
sebuah lagi dari kerajaan `Arab Saudi. Dato` Dr. Haron Din sering keluar
berdakwah ke serata tempat dan negeri
menggunakan sebuah dari kereta tersebut.
Menurut Ustaz Ridzuan, berdasarkan
kecemerlangan akademik Dato` Dr. Haron Din dan kegiatan luar dari segi
pengajaran dan dakwah dan menjadi penasihat bagi berbagai institusi kewangan
serta kegiatan perubatan Islamnya maka katanya wajar Dato` Dr. Haron Din diberi
gelaran Profesor Emiratus.
Sebagaimana yang dibincangkan bahawa dengan
kedudukan Fakulti Islam sebagai satu fakulti, maka ianya terikat dari segi perkembangan,
bahkan terperangkap dan tidak berkembang seperti UIAM dan USIM yang kedua-duanya adalah mengambil jenama
Islam dan dapat memperluaskan konsep Islam ke semua fakulti dan kesemua bidang
kursus dan pengajaran, sedangkan Fakulti Islam, UKM tersekat dari segi
perkembangan. Ianya terhad kepada keilmuan yang dianggap dari segi tradisi
sebagai bidang keislaman, sedangkan bidang-bidang yang lain sepatutnya dapat sama diberi pendekatan keislaman.
Walau bagaimana meskipun Fakulti Islam dan jabatan-jabatan terhad dari
segi perkembangan, namun peluang terbuka ke arah mencapai kecemerlangan jabatan
dan fakulti, jika ada kesungguhan
membina identiti dan kecemerlangan di
dalam bidang-bidang berkenaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment