BAHAYA DIBIARKAN KELAHIRAN ALIRAN DALAM
AGAMA SECARA BEBAS
(Fikrah Bangi: 110),
BBB, 02 Jamadil Awwal 1440H. = 08 Januari 2019M. (Selasa):
Dalam keilmuan Islam ada ruang untuk
mentafsir, mentakwil dan menghurai sesuatu persoalan misalnya di dalam ilmu fiqh yang melahirkan
pendapat yang mungkin berbeza antara satu dengan lain, lantaran sedemikian
melahirkan pendukung bagi sesuatu pendapat dan aliran yang kemudian dikenali
dengan mazhab. Setakat ini kelahiran mazhab ini diterima dan dihadkan kepada
empat mazhab terkenal iaitu Maliki, Shafie, Hanafi dan Hanbali. Pengolahan
selanjutnya dikawal berdasarkan mazhab-mazhab berkenaan. Mekanisme pengawalan
misalnya ialah oleh pihak berkuasa negara, negeri, mufti, institusi pengajian
dan ulama`-ulama`. Pengolahan dan penyimpangan dari mazhab yang diterima boleh
mempelbagai dan mencelarukan hukuman, aliran dan pegangan. Di negara kita,
bahkan di Nusantara mazhab yang dianuti oleh umat Islam dirantau ini sejak
kedatangan Islam ke alam Melayu adalah mazhab Shafie. Al-Hamdulillah dengan
kesatuan pegangan pada mazhab Shafie dari segi fiqh, Ash`ari dari segi akidah
dan Al-Ghazali dari segi tasawuf yang semuanya selari dengan Shafie menjadikan
pegangan umat dengan Islam adalah harmoni.
Selepas merdeka, ada pihak yang cuba mengubah
pendapat dan pegangan yang telah harmoni di kalangan umat Islam di Malaysia.
Pengaruh dari pandangan Hasan Bandung dari Indonesia telah cuba diresap masuk ke dalam fikiran umat Islam di Malaysia pada
1960an menyebabkan lahirnya golongan yang disifatkan sebagai golongan `Kaum Tua`
yang dianggap tradisional dan konservatif dan golongan `Kaum Muda` yang
dianggap radikal dan progresif. Mereka dari golonganb Kaum Muda ini
mempersoalkan amalan seperti:
Lafaz usalli .. bagi takbiratul ihram, membaca
basmalah secara kuat bagi surah, baca qunut bagi solat subuh, seterusnya
membaca wirid dan do`a mengiringi solat. Bagi Kaum Muda, semua ini tidak perlu dengan hujah tertentu.
Seterusnya dipersoalkan tentang talqin bagi simati, tahlil dan ratib. Mereka
mewajarkan makan biawak sebagai `dhab` di negara `Arab dan persoalan berhubung
anjing dari segi najis.``
Menurut Uztaz Ghazali Nawawi Mantan Profesor
di UIAM, antara tokoh di tanahair yang terkenal yang mendukung Kaum Muda ini ialah Ustaz Abu Bakar Ash`ari. Menurut Ustaz
Ghazali, pendapat tentang Kaum Muda ini pernah di bawa ke Kelantan dan Terengganu sebagai dua
negeri yang kuat dengan Islam, tetapi pendapat `Kaum Muda` ini tidak diterima
di kedua-dua negeri tersebut. Sebaliknya pengajaran Abu Bakar Ash`ari yang ada
hubungan dengan Hasan Bandung dari Jawa ini mendapat sambutan di Perlis dan
bertapak di negeri itu.
Penulis bersama satu pasukan pengkaji dari
Jabatan Persuratan Melayu, UKM pernah pergi membuat Kajian Budaya, termasuk
agama di Perlis pada awal 1980an. Penulis sendiri membuat kajian tentang amalan - terutama solat di negeri itu dengan
menghadiri kuliah-kuliah dan pengajaran seperti oleh Haji Nor di madarasah yang
dia mengajar dan mendapati kelainan amalan dari amalan biasa umat Islam di
negeri-negeri lain. (Kajian budaya juga dibuat di Johor).
Adalah didapati ada elemen-elemen Wahabi di
dalam amalan di Perlis ini. Tapi pihak berkuasa Perlis tidak menyebut `Wahabi`,
tetapi sebagai amalan yang telah dipakai selama ini.
Isu pemecatan 25 imam di Perlis, kerana mereka
tidak mau mengikut amalan seperti kaum muda di atas yang mau dipaksakan kepada
imam-imam, tetapi keengganan mereka menyebabkan mereka dipecat dan membawa
kepada tunjuk perasaan oleh jama`ah Masjid Umar al-Khattab dan sepuluh buah
masjid yang lain.
Apa yang mau ditunjukkan, betapa bahayanya
jika diterima aliran-aliran yang bercanggah dengan pegangan yang telah mantap.
Apa yang berlaku di Perlis adalah menggugat pegangan mantap umat Islam di
Malaysia dan Indonesia sejak berzaman. Pimpinan di Masjid Umar al-Khattab dan
sepuluh buah masjid yang lain mau beramal menurut pegangan yang diamalkan oleh
umat Islam di tempat lain dari Perlis. Pendapat dan pegangan mereka adalah
wajar dan adalah wajar tuntutan mereka, jika imam yang baru dihantar hendaklah
mengikut amalan yang sama dengan pegangan umat Islam di negeri-negeri yang lain
dari Perlis.
Dalam hal ini JAKIM seharusnya tidak berlepas
tangan, bukan saja isu Perlis, tetapi isu-isu yang baharu seperti
Shi`ah,sekularisme, pluralisme, Islam progresif ? dan berbagai faham moden yang lain yang
menggugat kemantapan akidah umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment