PROJEK KERETA NASIONAL KETIGA MENERUSKAN
LEGASI PERIBADI ?
(Fikrah Bangi:
122):
BBB: 13
Jamadil-Awwal 1440H. = 19 Januari 2019M. (Sabtu):
Beberapa pemimpin negara dilihat merangka
perancangan yang kesan pembangunan bagi negara dan kejayaan dikaitkan dengan
pemimpin semasa, bahkan menjadi legasi bagi pemimpin berkenaan. Tun Razak
dilihat dan ketara kejayaannya di dalam `Pembangunan Luar Bandar`. Antaranya
dengan Felda, jenama yang berkait rapat dengan Tun Razak.
Dr. Mahathir dalam era pertama menjadi Perdana
Menteri (1987-2003) membina legasi dan terkenal sebagai pembangun bangunan
seperti KLCC dan Putrajaya. Salah satu projek yang dikaitkan dengannya ialah
mencetus idea mengeluarkan kereta nasional yang berjenama Proton (1980). Pada
era Najib beliau berusaha membina imejnya mewujudkan rangkaian pengangkutan
awam, seperti KLR dari Sungai Buluh ke Kajang dari utara ke Selatan dan dari
Barat ke Timur - ke Pahang, Terengganu
dan Kelantan, di samping Highway Borneo. Perancangannya terbantut dengan
kekalahan BN dalam Pilihanraya ke 14 (9 Mei 2018).
Kereta Nasional yang dibangunkan pada era Dr.
Mahathir, mengalami kemerosotan bahkan kerugian pada era Najib Tun Razak yang
membawa kepada penjualan equiti Proton hampir separuh kepada Geely Holding
Group Co. (Geely). Najib boleh dianggap menyebabkan Syarikat Kereta Nasional
mengalami kemerosotan dan terpaksa hampir separuh dari sahamnya dijual kepada
Geely.
Dr. Mahathir yang mempunyai sentimen yang
tinggi terhadap jenama kereta Nasional Pertama – Proton, tentulah tidak
berpuashati menyebabkan timbul hasratnya untuk membangun kembali kereta
Nasional dengan jenama baru. Ini dicetus pada bulan Jun 2018, sebulan selepas
beliau kembali berkuasa – sebagai Perdana Menteri, biarpun Proton masih
dimiliki oleh Malaysia kerana lebih dari 50% saham masih dimiliki Malaysia dan
sebenarnya sudah wujud jenama kereta Nasional Kedua iaitu oleh Persatuan
Automobil Kedua Sdn. Bhd. dikenali dengan Pro-Dua (1992). Jenama kereta
Nasional Kedua dengan berbagai rekabentuk secara kreatif yang menarik sebenarnya amat laris di pasaran dan jenama ini ketara kelihatan di
jalan-jalan raya.
Persoalannya, apakah rancngan bagi
membangunkan Projek Kereta Nasional Ketiga ini ekonomik sifatnya dan mampu
bersaing dengan kereta Nasional Pertama dan Kedua ? Bahkan bersaing dengan
berbagai jenama kereta dari luar yang bebas masuk ke pasaran Malaysia ?
Apakah projek perlu dilaksanakan kerana ia
keluar dari cetusan seorang Perdana Menteri, tanpa mengira ianya mampu bersaing
di pasaran tempatan dan antarabangsa ? Sudahkah dibuat perhitungan untung
ruginya ? Kita berpendapat kalau hendak mengekalkan legasi, sudah cukup dengan
nama Proton yang masih milik Malaysia dan kerjasama dengan syarikat luar
sebenarnya menguntungkan Malaysia, kerana mempunyai pasaran yang luas baik tempatan
dan juga antarabangsa. Sebenarnya maruah Malaysia tidak tercemar dengan
kerjasama yang memberi keuntungan kepada dua pihak – Malaysia dan Geely.
Apakah tidak wajar diberi perhatian sama
terhadap Pro-2 yang merupakan kereta Nasional kedua Malaysia yang dalam keadaan
sekarang amat mendapat sambutan pengguna. Kajilah dari segi untung rugi sebelum
dibangunkan kereta ketiga berjenama Malaysia. Kita bimbang selepas era kedua
Dr, Mahathir berakhir nanti, maka kereta Nasional Ketiga turut malap dan legasi
yang mau dimegahkan sebagai kereta Nasional Ketiga nanti turut malap.
Sebenarnya kini kita merasa begitu rimas dan muak dengan
berbagai-bagai jenis kereta di jalanraya dan di mana-mana saja. Kereta menjadi penguasa
ruang, pengganggu ketenteraman dan menjadi pembunuh kedua rakyat kita. Kempen
mengurangkan kereta patut dijadikan agenda penting. Galakkan orang ramai
menggunakan pengangkutan awam. Utamakan ketenteraman dan kesejahteraan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment