MEMBINA IMEJ DAN IDENTITI MASJID AL-UMM -
CABARAN
(Fikrah Bangi: 112):
BBB, 03 Jamadil-Awwal 1440H. = 09 Januari
2019M. (Rabu):
Kertaskerja terakhir dalam siri Seminar Masjid
Al-Umm (2018) telah dibicarakan sebagai pengenalan dan tertangguh oleh kerana
ada isu-isu yang penting yang perlu
didahulukan. Kertaskerja di atas adalah merupakan fasa kedua bagi pembangunan
Masjid Al-Umm. Fasa pertama ialah Fasa Pembinaan Fizikal Masjid Al-Umm yang
bermula dari peringkat persediaan hingga tamatnya pembinaan selepas menerima
CCC pada 4.10.2018 yang memakan masa selama 10 tahun 2008-2018.
Fasa Kedua ialah Fasa Pembangunan Masjid
Al-Umm yang non-fizikal. Peringkat ini adalah lama dan berterusan. Ianya
termasuk bagaimana mengisikan kegiatan berterusan bagi mengimarahkan Masjid
Al-Umm dalam jangka pendek dan jangka panjang. Kertaskerja:
``Membina Imej Dan Identiti Masjid Al-Umm,``
Ialah pendekatan dan strategi agar Masjid
Al-Umm dikenali, termasuk kedudukan, lokasi dan ciri-ciri yang ada pada masjid
itu yang mebeda dan mengistimewakannya daripada masjid-masjid yang lain. Dan
yang lebih penting dikenali dan menjadi tarikan, terutama para jamaah untut
bersama hadir ke Masjid Al-Umm, kerana misalnya , aktiviti-aktiviti ibadat yang
diatur dan diprogramkan di masjid, pengajaran-pengajaran dan kegiatan ilmiah yang
bermutu dan interaksi masjid dengan masyarakat yang menarik minat masyarakat
terhadap masjid dan memperkenalkan masjid kepada masyarakat.
Sebelum daripada membicarakan pendekatan bagi
membina imej dan identiti Masjid Al-Umm, pembentang menyebut tentang kelemahan
dan kekurangan yang ada pada Masjid Al-Umm berbanding dengan Masjid Al-Hasanah masjid pertama di Bandar
Baru Bangi yang lebih sempurna, bahkan menarik minat masayakat, khususnya para
jama`ah ke masjid itu. Antara kekurangan yang ketara pada Masjid Al-Umm.
a) Keluasan tapak bagi masjid Al-Umm begitu terhad
dan sempit. Tapaknya hanya seluas 2 ekar. Sebuah tapak bagi masjid secara selesa
ialah 10 ekar yang melayakkan ruang seluas berkenaan dapat dijadikan Pusat
Islam yang ada padanya pusat pendidikan (sekolah) dan pentadbiran. Keluasan
sederhana yang dapat dikatakan selesa ialah 5 ekar seperti tapak Masjid
Al-Hasanah. Dengan keluasan seperti ini dapat disediakan parkir bagi jamaah,
khususnya pada hari Juma`at. Antara ruangnya dapat didirikan bangunan
pendidikan. Masjid Al-Umm amat terhad kawasan. Sebab itu masjid ini dibina
secara tiga tingkat. Termasuk di dalamnya ruang-ruang untuk kegiatan keilmuan
dan dewan konvensyen dan serbaguna. Masjid Al-Umm mempunyai ruang parkir terhad, Cuma dapat
memuatkan hanya 51 ruang parkir sahaja
di dalam kawasan masjid. Kenderaan yang datang menggunakan ruang luar seperti
ruang parkir Medan Usahawan yang sebahagian menjadi ruang kereta-kereta buruk
yang sengaja dibawa dan dibiarkan oleh pemilik-pemiliknya dan mengotorkan
tempat. Faktor kekurangan tempat parkir yang antara mereka terpaksa menggunakan
ruang-ruang di bahu jalan menyebabkan kurang minat para jama`ah dan pengunjung
untuk datang ke Masjid Al-Umm.
b) Lokasi Masjid Al-Umm tidak berada pada kawasan
strategik yang menjadi tumpuan kehadiran
orang ramai. Masjid Al-Umm adalah berada
di kawasan `old town` yang tersorok ke dalam, iaitu dalam kawasan perumahan
lama, di Seksyen Satu dan Dua. Pengunjung-adalah dari penduduk setempat, tidak
seperti Masjid Al-Hasanah berada pada lokasi strategik, di tengah pusat bandar
dan mudah disinggah dan didatangi pengunjung dari berbagai tempat.
c) Di kelilng Masjid Al-Umm sendiri terdapat 5 buah
surau. Para jama`ah lebih selesa ke surau-surau kawasan masing=masing, kerana
lebih dekat. Keliling Masjid Al-Umm juga terdapat 5 surau yang
dibenarkan mendirikan solat Juma`at, Dengan demikian Masjid Al-Umm seolah-olah
menghadapi saingan mendapat jamaah solat waktu dan Juma`at.
Dengan kedudukan di atas Masjid Al-Umm perlu
mempunyai pendekatan dan strategi bagi memajukan Masjid Al-Umm, khususnya bagi
menarik para jama`ah dan pengunjung-pengunjung luar bagi datang ke Masjid
Al-Umm.
Demikian sebahagian dari cabaran yang perlu
dihadapi dan di atasi oleh Masjid Al-Umm.
Sekian.
No comments:
Post a Comment