January 6, 2019

ISU PEMECATAN IMAM DI PERLIS, PERSOALAN TERSEMBUNYI MAKIN JELAS


ISU PEMECATAN IMAM DI PERLIS, PERSOALAN TERSEMBUNYI MAKIN JELAS
(Fikrah Bangi, 109),
BBB, 29 Rabi`ul-Akhir 1440H. = 06 Januari 2019M. (AHAD):
Isu mengenai pemecatan 25 imam  di masjid-masjid di Perlis mengejutkan, terutama di kalangan orang Islam. Dikatakan pemecatan semata-mata kerana mereka telah tamat tempoh – melebihi 60 tahun. Tamat tempoh. (Sinar, 4 Januari 2019: 6). Penamatan bagi diganti oleh imam-imam muda, termasuk penukaran 10 imam lagi  dijangka lebih meningkatkan prestasi masjid di Perlis.
Tapi keraguan timbul, apabila berita berikutnya berhubung dengan maklumat 2,000 anak ahli kariah Masjid Umar al-Khattab Kg.  Guar, Syed Alwi menunjuk perasaan secara aman membantah penukaran Imam masjid mereka dan menuduh pihak  Mufti Perlis berbohong dan pengecut. (BH, 6.1.2019: 16).
Sebenarnya sebelum mendapat berita terbaru pagi ini, padaSabtu malam tadi Penulis di Masjid Al-Umm mendengar dan berbincang dengan Ustaz Ghazali  Nawawi, mantan profesor di Universiti Islam Antarabangsa yang baru pulang dari Perlis (4 Januari 2019) berdakwah di sana bersama dengan jama`ah Tabligh lebih dari seminggu. Beliau memaklumkan tentang kekacauan di masjid-masjid yang dikunjungi. Katanya setengah masjid, imam tak datang. Jama`ah yang datang tak sampai sebaris. Ada yang solat tak baca bismillah secara terang dan solat berakhir begitu saja tanpa wirid dan do`a, manakala waktu subuh ada yang berqunut dan ada yang tidak. Solat diibaratkan sebagai kering dan kehilangan roh ! Kata Ustaz Ghazali, ``Pengimarahan jama`ah di masjid-masjid kita di Selangor, khususnya di Bangi jauh lebih baik dan teratur berbanding dengan Perlis dan beberapa negeri yang lain.
Penulis bertanya Ustaz Ghazali berhubung dengan pemecatan 25 imam itu. Beliau menyatakan bukan kerana umur  semata-mata, tetapi oleh kerana mereka (imam-imam) tidak menurut arahan pihak berkuasa agar menurut ibadat solat kePerlisan !  `` Bermaksud, mereka mengamalkan kaedah Ahlu al-Sunnah wa al-Jama`ah seperti di Selangor dan negeri-negeri lain  menurut  Mazhab Shafie. Mereka berwirid dan berdo`a selepas setiap solat. Mereka membaca qunut. Mereka membaca `Bismillah` secara terang (tidak senyap) dalam solat. Mereka juga bertahlil dan baca Yasin, misalnya pada malam Juma`at. Menurut Ustaz Ghazali perkara-perkara di atas tiada larangan dalam Qur`an dan Hadith, jika pun tidak wajib, mereka mendapat pahala, contoh berwirid, berdo`a dan membaca Yasin.
Pagi ini berita-berita yang dibawa di dalam akhbar-akhbar Mingguan Malaysia, Berita Harian (Ahad) dan Sinar makin jelas kedudukannya. Misalnya.
Imam-imam yang tamat tempoh kontreknya hanya 10 orang, bukannya 25 orang. Ini bermakna 15 orang daripada mereka ditamatkan perkhidmatan, secara kasarnya `dipecat`.  Ini bererti isu umur bukan dominan.
Ada dikatakan permasalahan adalah disebabkan elaun yang sebenarnya bukan isu.
Penunjuk perasaan secara aman bukan hanya dilakukan oleh ahli  jama`ah Masjid Umar ibn al-Khattab (2,000 orang) secara aman, tetapi dilakukan oleh `10 buah masjid yang selama ini tidak dihighlighted kan. Ini mencerminkan rasa tidak puashati dikalangan jamaah begitu tinggi. Mereka mau beramal ibadat, khususnya solat  seperti di negeri-negeri lain di Malaysia. Ini perlu diambil perhatian oleh Mufti, pihak Jabatan Agama Islam Negeri Perlis dan Kerajaan Negeri Perlis sendiri.
Sebenarnya Mufti, Jabatan Agama Islam Negeri Perlis dan Kerajaan Negeri Perlis yang berpihak kepada `Amalan Ibadat Keperlisan` (akan dihurai kelak), dengan institusi keagaman yang ada padanya, gagal menyekat arus dan pengaruh pengajian Islam yang dipelajari,  termasuk pelajar-pelajar dari Perlis di luar Perlis seperti di universiti-universiti, khususnya berjenama Islam, kolej-kolej, sekolah agama, tahfiz-tahfiz  dan pengajian-pengajian di masjid-masjid dan surau-surau di negara ini – juga luar negara. Sebenarnya perkembangan ini baik bagi negeri Perlis bagi menyatukan pengajian dan kaedah beribadat di Malaysia secara sepadu dan tidak bercelaru.
Tetapi kita mau melihat sejauhmana Perlis mau mempertahankan amalan `Islam Keperlisan` dan lebih baik pihak Negeri Perlis memberi huraian dan penerangan  secara akar umbi dan detail kepada rakyat, khususnya muslimin dan muslimat di Malaysia. Lebih elok diadakan dialog, seminar dan persidangan  yang melibatkan pakar-pakar dalam bidang-bidang berkenaan.
Sekian.

No comments:

Post a Comment