AGENSI PENDIDIKAN: FUNGSI DAN PERTANYAAN
(Fikrah Bangi: 297),
BBB: 23 Zulkaedah 1440H. = 26 Julai 2019M. (Juma`at).
Banyak agensi yang terlibat dengan
pendidikan di Malatysia. Antaranya Kementerian Pendidikan Malaysia, Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Jabatan-Jabatan Agama Islam Negeri, Yayasan
Dakwah Islam Malaysia (YADIM), berbagai institusi pendidikan swasta dan berbagai lagi. Agensi-agensi pendidikan ini ditubuhkan untuk
menyampaikan pendidikan menurut objektif masing-masing. Misalnya kementerian
Pendidikan Malaysia bertujuan menyampaikan pendidikan kepada rakyat berdasarkan
dasar dan akta pendidikan menurut taraf
dan level pendidikan yang ditawarkan, JAKIM dari aspek pendidikan lebih kepada
pendidkan agama Islam, begitu juga pada peringkat negeri lebih berfokus kepada
agama, di samping ada yang bersifat
pengajian tinggi secara terbuka. Pendidikan oleh pihak swasta disediakan
menurut keperluan semasa sebagai alternatif pengajian.
Agensi yang paling utama dai segi
pendidikan ialah Kementerian Pendidikan Malaysia. Sudah tentulah kementerian
ini berfungsi dan berperanan bagi mendidik rakyat Malaysia. Tetapi dari segi praktiknya,
fokus pendidikannya adalah terhadap pengajian yang dikategorikan kepada
beberapa level pengajian, iaitu pengajian rendah, menengah, kolej dan
universiti.
Kementerian ini adalah kementerian yang
besar dan mempunyai tugas yang besar dan mendapat bajet terbesar antara
berbagai kementerian. Bajet terbaru yang dibentangkan di Parlimen kementerian
ini mendapat lebih dari RM30 bilion.
Bagi menjalankan tadbir secara efektif
kementerian ini pernah dipecahkan (semasa BN) kepada dua pecahan, iaitu
Kementerian Pendidikan (Rendah dan Menengah - termasuk Kolej) dan Kementerian Pengajian Tinggi (khususnya
universiti-universiti ).
Tujuan pengajian pada semua peringkat ialah
mendidik rakyat dengan keilmuan yang diajar agar mereka menjadi rakyat yang
berpelajaran. Dengan berpelajaran mereka
dapat menjalankan penghidupan dengan berbagai pekerjaan yang layak bagi mereka –
Mereka berkhidmat kepada keluarga, masyarakat, bangsa, negara dan agama.
Pendidikan adalah fenomena yang menyeluruh
di tanah air, sekolah-sekolah terdapat di mana ada penduduk sehingga ke
kawasan-kawasan terpencil, turut didirikan sekolah. Dapatlah dikatakan
pendidikan asas terutama rendah dan menengah menyeluruh di tengah masyarakat.
Pendidikan hingga ke tahap menengah adalah pendidikan umum dicapai oleh
masyarakat. Sebagai kesannya pendidikan telah menaikkan taraf masyarakat.
Sekurang-kurangnya pendidikan menjadi alat bagi memudahkan kehidupan dan komunikasi
mereka di tengah masyarakat.
Walau bagaimana pengajian pada tahap tinggi,
khususnya universiti adalah dianggap pengajian pada tahap elit. Mereka yang
berkelayakan sahaja yang layak memasuki pengajian tinggi berkenaan. Namun
mereka yang berkelayakan makin bertambah sehingga pengajain pada tahap ini kini
bukan lagi sebagai tahap elit. Kemajuan pendidikan mengubah taraf kehidupan
rakyat negara ini. Namun tidak terlepas dari gejala-gejala yang dihadapi
masyarakat.,
Dengan suasana pendidkan yang ada di negara
ini dapatlah dinilai berdasarkan pertanyaam-pertanyaan berikut:
1) Dapatkah dikatakan negara kita telah dapat
mengatasi masalah `buta huruf` ?
2) Adakah dengan tawaran pendidika yang ada rakyat
menikmati kemudahan dari segi komunikasi dan urusan hidup seharian ?
3) Adakah pendidikan menjadi faktor penyatu rakyat
?
4) Adakah pendidikan kini sudah cukup menjadikan
rakyat bertanggungjawab dan amanah ?
5) Dapatkah dikatakan Malaysia mengamalkan
`demokrasi pendidikan` ?
6) Dapatkah dikatakan dengan pendidikan Negara
Malaysia negara yang bersih dari gejala moral ?
7) Dengan pendidikan apatkah dikatakan situasi
politik di Malaysia lebih matang ?
8) Apakah prioriti perubahan pendidikan yang patut
dilakukan di Malaysia ?
9) Ideal bagi menjadikan rakyat Malaysia bahagia.
10) Standard Maju Malaysia berbanding dengan
negara-negara di dunia.
Bersambung.
Sekian
No comments:
Post a Comment