KURIKULUM NEGARA BERILMU
(Fikrah Bangi 275),
BBB: 01 Zulkaedah 1440H. = 04 Julai 2019M. (Khamis).
Negera Berilmu bagi mendekati konsep
`Baldah Tayyibah` atau `Al-Madinah al-Fadhilah`. Adalah dilihat melalui ilmu adalah
cara terbaik bagi membina Negara Tayyinah.
Bagi membina Negara Berilmu bergantung
kepada ilmuan-ilmuan, para ulama, intelektual dan pakar-pakar yang tempat utama beradanya kelompok ilmuan adalah
di universiti-universiti.
Negara Berilmu bertujuan mendidik warga
negara dengan ilmu-ilmu umum dan
ilmu-ilmu yang berkait dengan pekerjaan warga negara. Pendidikan adalah
bersifat sepanjang hayat. Universiti bukan saja mendidik mahasiswa dan diminta
menyediakan kurikulum pendidikan negara
bagi mencapai `Negara Berilmu`.
Dengan kurikulum pendidikan negara
bertujuan menjadikan rakyat adalah mereka yang berilmu. Mereka berkhidmat
menurut kebolehan masing-masing. Semasa berkhidmat mereka terus berada di dalam
suasan ilmu dibimbing oleh pakar-pakar di dalam bidang berkenaan. Dengan
demikian prestasi mereka akan meningkat dan menghasilkan kerja terbaik bagi
dirinya, pekerjaan dan bagi kepentingan bangsa dan negara.
Universiti dengan bidang kepakaran
mengeluarkan gtaduan dan graduan ini misalnya:
UPM yang pakar di dalam industri pertanian
mengeluarkan tenaga kerja dalam bidang industri pertanian, menyediakan
kurikulum industri Pertanian Negara. Pengusaha industri dan petani, nelayan dan
boroh terus mendapat bimbingan keilmuan berkenaan dari graduan yang dilatih
sehingga semua menjadi pekerja mahir dan terlatih dalam bidang berkenaan dan
menghasilkan keluaran yang bermutu dan maksimum. Badan seperti Felda,
Felcra, Komuniti nelayan dan para boroh
meningkat dari segi penghasilan dan pendapatan.
UUM yang pakar dalam bidang Ekonomi dan
Pentadbiran mengeluarkan graduan dalam bidang berkenaan dan menyediakan juga
kurikulum bagi bidang kerja yang berhubung dengan pentadbiran, ekonomi,
kewangan, bank dan sebagainya. Pekerja-pekerja terus dibimbing dengan keilmuan
secara berterusan oleh lulusan dalam berkenaan.
Universiti Malaya yang terkenal di dalam
bidang perundangan mengeluarkan graduan di dalam bidang undang-undang mereka
juga sebagai pekerja dan antara mereka menjadi sebagai pensyarah yang berkhidmat kepada institusi
kewangan dan terusan memberi khdmat menambahkan keilmuan pekerja.
Demikian misalnya UTM yang pakar dalam
bidang engineering mengeluarkan graduan di dalam bidang berkenaan dan melatih
dan mengajar berterusan kepada pekerja-pekerja industri, kilang-kilang,
pengeluaran kenderan , pembinaan dan sebagainya.
Demikianlah misalnya universiti-universiti
lain yang mempunyai kepakaran khusus, Misalnya UKM dalam bidang kemanusiaan,
USM di dalam bidang ekonomi dan beberapa universi mempunyai kepakaran di dalam
bidang-bidang keislaman memajukan bidang-bidang berkenaan.
Pada dasrnya semua sektor terlibat dengan
pengajian berterusan dalam pekerjaan Bahkan rakyat biasa juga diberi perhatian
dan bimbingan di dalam bidang masng-masing.
Manakala pengajian terbuka misalnya pengajian berhubung dengan
bidang-bidang keislaman dapat dikuti melalui pengajian di masjid surau.
Pihak pemimpin, pentadbir dan
pegawai-pegawai berterusan berbicara tentang ilmu. Jika ada ilmu dan buku baru
yang bermutu pada peringkat internasional dan nasional, ianya dibincang bagi
dimanfaat oleh semua. Demikianlah forum, seminar dan konvensyen keilmuan sering
diadakan. Keilmuan adalah sesuatu yang mesra dibicarakan. Media massa lebih
memntingkan perkara-perkara ilmu dari hiburan.
Pemimpin, pentadbir dan pegawai-pegawai
bila bercakap selalu merujuk kepada buku, pendapat tokoh yang dirujuk yang
mencerminkan bahawa mereka adalah orang yang membaca dan intelektual.
Dengan mementingkan ilmu dan masa
dihabiskan dengan tugas dan keilmuan mereka tidak dilalaikan oleh perkara yang tidak berfaedah
dan menjauhkan mereka dari rasuah dan berbagai-bagai masalah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment