BERILMU BERPERADABANKAH KITA ?
(Fikrah Bangi: 277),
BBB:
03 Zulkaedah 1440H. = 06 Julai 2019M. (Sabtu).
Sebagai satu keturunan yang mempunyai
kawasan yang luas di Asia Tenggara, tanpa dipisahkan oleh politik – pengantara lautan
Pacifik dan Atlantik, antara Timur dan Barat dan antara tanah besar Asia dan
Australia, mempunyai populasi besar di dunia, berkedudukan kelima melebihi dari
setengah bilion penduduk dan mempunyai bahasa yang dinamik dan luas dipakai,
juga berkedudukan bahasa kelima terbanyak penggunaan, bahasa yang terkenal
dengan bahasa Nusantara berindukkan Melayu – selepas dibina oleh Islam berusia
dari pra-sejarah hingga kini sudah tentulah mempunyai tradisi ilmu dan
berperadaban dengan peradaban yang kita katakan sebagai Berperadaban Tempatan
secara Timur.
Sesungguhnya kewujudan umat
Melayu-Nusantara di tanah Samudera, termasuk Semenanjung Tanah Melayu menjadi
pengantara lautan Pacifik dan Atlantik, tidak ada sebarang kuasa dan tiada
sebarang keraguan sejarah tentang permastautinan Melayu-Nusantara (termasuk
Indonesia-Filipina) di kawasan Nusantara sejak pra-sejarah. Kita tidak seperti
Australia atau Amerika yang merupakan bangsa pendatang. Jadi Melayu Nusantara
adalah peribumi yang berakar dari
permastatinan di kawasan Samudera-Nusantara di sini.
Kajian linguistik juga membuktikan bahawa
rumpun Melayu Samudera-Nusantara ini mempunyai bahasa akar tempatan mulai dari
Taiwan ke Hawai, Filipina, Halmehara, Togo, Fiji ke Pulau Cocos, seterusnya ke
Madagaskar., Mereka adalah bangsa pulau-pulau bersamudera dan berNusantara.
Nenek moyang orang Melayu adalah bertalian dari daratan di Funan ke Langkasuka ke Seriwijaya dan Majapahit
kepada zaman Samudera Pasai, Terengganu, Melaka ke Johor Riau. Bangsa di
Nusantara adalah membezakan diri dari dua bangsa besar di tanah Asia, iaitu
Cina dan India. Inilah kelompok besar dari kawasan tengah Asia ke selatan.
Bangsa yang kemudiannya dikenali dengan
Melayu-Indonesia adalah bangsa dominan di kawasan tidak dipertikaikan yang mempunyai ciri dan
identiti bagi kelompok tersebut. Selain dari mempunyai tempat, bahasa yang
melaluinya diexpresikan cara berkomunikasi dan melahirkan percakapan basahan
dan bahasa tinggi yang menghasilkan peraturan juga penglahiran sentuhan hati
suka, duka dan sebagaimnya ke dalam ungkapan-ungkapan tinggi seperti pantun,
teromba, gurindam, berbahasa berirama dan sebagainya.
Kelo,pok berkenaan mempunyai
penempata-penempatan dengan berbagai-bagai jenis bangunan kediaman yang
biasanya maju berkembang di muara-muara sungai. Nereka menghasilkan monumen-monumen warisan tersurat seperti di Kedukan Bukit dan Bukit
Seguntang di Sumatera, di Sungai Mahakam Borneo, di beberapa candi di Jawa,
Batu-batu bersurat di Pasai, Aceh, Kedah dan Terengganu. Mereka adalah bangsa yang
mempunyai persuratan dan meninggalkan warisan-warisan Batu Bersurat yang dapat
disaksikan hingga kini,
Sebagai negara Samudera, mereka bergerak
secara luas dengan kapal-kapal dan perahu-perahu besar di selurun Nusantara menghidupkan kaedah
perniagaan tradisi menghubungkan dengan dunia luar seperti ke Campa, Indocina
ke China, ke India hingga ke pesisiran Afrika Timur. Komunikasi sedemikab
mengeratkan hubungan se Nusantara dan dunia luar.
Penduduk kawasan tersebut yang sederhana
tinggi dan berkulit sawo matang selain dari mempunyai bahasa yang lembut
mempunyai bentuk pakaian yang identik dengan mereka itu. Jawa dengan tradisi batiknya,
Melayu dengan baju Melayu bersongket bertanjak dan perempuan dengan baju labuh berkelubung. Masyarakatnya mempunyai
undang-undang dan adat mempunyai pemerintahan yang sebahagiannya bersistem
beraja, berbendahara, bertemenggung dan berlaksamana. Segalanya murni dan
beridentiti.
Bila
penjajah datang,menimbulkan penentangan. Ianya mewujudkan episod baru dari
segi penmentangan yang menimbulkan wira-wira yang mempertahankan negara. Ia
adalah kemelut sejarah yang antaranya mau merubah jalan sejarah. Termasuklah
pewaris-pewaris kini, Apakah kita mau memutuskan dari tradisi sejarah murni dan
panting atau adakah mau menurut selera pendatang yang tidak mau memandang pada
kesilaman dan mau menegakkan yang baru tanpa asas dan paksi sejarah. Jangan
sampai dipersoalkan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment