USIA MENGUNDI 18: APA PERSEDIAAN DAN JAMINAN
?
(Fikrah Bangfi: 283),
BBB:
09 Zulkaedah 1440H. = 12 Julai
21019M. (Juma`at):
Apakah cadangan mengubah usia mengundi dari
umur 21 kepada 18 bagi menunjukkan `Pembaharuan`
sebagai Malaysia Baru PH ? Kita tidak mempersoalkan dari segi layak atau tidak,
kerana pada umur tersebut seseorang itu sudah lebih dari umur mumaiyyiz, bahkan
sudah layak berkahwin, walaupun boleh
anggap muda. Dalam kata lain mereka sudah layak untuk mengunbdi !
Apa yang dipersoalkan, ialah dalam usia
ini, mereka yang berumur sedemikian adalah masih dalam tempoh penghujung
persekolahan. Dalam usia sedemikian tiudakkah sekolah yang sepatutnya bebas
dari politik, dilihat berpotensi mendapat sokongan terutama bagi pihak kerajaan
yang memerintah, maka akan masuk unsur-unsur politik pada peringkat sekolah
atau kolej dan diploma bagi mempengaruhi mereka untuk mengundi kerajaan yang
memerntah. Dalam kata lain, jika selama ini sekolah baik pada peringkat SPM
atau STPM. Matrikulasi dan diploma akan menjadi medan politik bagi mendapat
sokongan. Sekolah tidak tenteram dari gangguan politik dan mengganggu mereka
dari memberi tumpuan terhadap pelajaran.
Kelayakan mengundi mereka yang berumur 18
tahun bererti, mereka juga layak menjadi calon dan seterusnya menjadi Menteri.
Dalam keadaan ini mereka dilihat masih terlampau muda yang seharusnya masih
berada di dalam peringkat menyiapkan diri dengan ilmu pengetahuan dan
penyesuaian dengan masyarakat dan alam sekeliling.
Kita berpendapat keputusan yang diambil
tanpa persediaan dan tergesa-gesa.
Kita kembali kepada visi dan misi kita bagi membentuk masyarakat
`Berilmu-Berperadaban.` Remaja seharusnya dibentuk menjadi mereka yang
`Berilmu-Berperadaban.`` Dalam keadaan sekarang adalah dilihat Dasar dan
Kurikulum Pendidikan Negara sudah tidak releven dengan perubahan semasa. Remaja
pada peringkat persekolahan menstilah dilengkapi dengan segala infrastruktur
yang dapat menjadi mereka Berilmu-Berperadaban` Berilmu dalam kata yang luas,
mereka dibekalkan dengan ilmu sains, teknologi, Agama, Nilai dan Kemanusiaan.``
Pakar-pakar dalam bidang sains, teknologi, , Agama, Nilai dan Kemanusiaan
harus digemblingkan bagi mewujudkan satu
kurikulim Bersepadu yang dapat melahirkan manusia yang dibekalkan dengan ilmu
dan kemahiran yang bersifat kreatif dan inovatif dan berdikari bagi menghadapi
masa depan yang lebih positif.
Mengundi dari usia 18 tahun dalam keadaan
sekarang, tanpa persediaan akan mengharubirukan institusi pendidikan dan
menjadi target parti-parti politik tanpa persediaan infra-struktur dan rangka masa depan. Apa
yang dihadapi negara ialah, pelajar-pelajar yang keluar dari pengtajian adalah
bagi menambahkan angka penganggur yang kalanganb siswazah sekarang antara yang
tinggi jumlah pengangguran. Pekerjaan tidak cukup dan mereka tidak dilatih
berdikari secukupnya. Dulu ada kem-kem bagi melatih remaja, tetapi dengan
kerajaan baru yang mau menunjukkan pembaharuan dan memburuk dan menghitamkan
yang lama, maka kem-kem yang seumpama itu ditolak dan ditutup.
Falsafah Berilmu-Berperadaban` sebenarnya
memerlukan tenaga pekerja yang ramai bagi menggembling masyarakat agar mereka
berterusan belajar dan meningkatkan mutu pekerjaan dan menambahkan keluaran dan
pendapatan. Negara kita kaya, tetapi tidak berjaya dari segi pengagihan
pendapatan yang sebenarnya lebih dari cukup, jika harta itu tidak nterhimpun kepada
institusi dan individu tertentu. Warga
negera hendaklah dididik disamping berilmu hendaklah berperadaban dilatih
dengan nilai termasuk keagamaan,
kurikulum yang menghayati dan menghargai kemanusiaan dan kealaman. Pendidikan
sedemiklian dapat menghendar dari sifat rakus, tamak dan rasuah. Mampu menilai
kemanusiaan, seni dan menghargai budaya. Hidup dengan rasa indah, mesra, memada
dan tidak tamak haloba dan tidak rasuah.
Pendidikan seharusnya mementingkan keilmuan
yang dijana sepanjang hayat dan mendukung peradaban yang dapat memberi erti
kebahagiaan yang sebenarnya.
Sekian.
No comments:
Post a Comment