DASAR PENDIDIKAN NEGARA PEMBENTUK BANGSA
MALAYSIA
(Fikrah Bangi: 298),
BBB: 24 Zulkaedah 1440H. = 217 Julai 2019M.
(Sabtu).
Dasar pendidikan negara yang berasaskan
Penyata Razak (1957) berjaya membentuk Dasar Pendidikan Kebangsaan yang
membentuk bangsa Malaysia. Pada permulaan bahasa Inggeris masih digunakan
sebagai bahasa pengantar terutama pada peringkat menengah dan tinggi , tetapi
melalui sidang parlimen dan desakan pejuang-pejuang nasionalis, pihak kerajaan
(Perikatan kemudian BN) berjanji selepas sepuluh tahun merdeka bahawa bahasa
Melayu akan menjadi bahasa klebangsaan dan rasmi negara. Walau bagaimana
setelah hampir sedekad janji menjadikan bahasa Melayu bahasa rasmi tidak
ditunai sehingga berlaku tunjuk-tunjuk perasaan dari kalangan aktivis pada masa
itu. Mereka termasuk persatuan-persatuan Penulis Tanah Air, Pimimpin Dewan
Bahasa dan Pustaka dan pengikut-pengikut diketuai Syed Nasir bin Ismail –
termasuk Usman Awang, pelajar-pelajar Kolej Islam Malaya dan sebagainya. Hingga
tahun 1967 pelajar sekolah Menengah Melayu yang lulus Sijil Menengah (MC) tidak
dapat menyambung pengajian. Mereka pelajar-pelajar dari Sekolah Tuanku Abdul
Rahman, Sekolah Dato` Abdul Razak dan Sekolah Alam Shah. Bila dihantar mereka
menyambung pengajian di Universiti Malaya (dibuka di Kuala Lumpur dari
Universiti Singapura 1959), kebanyakan mereka tidak lulus, tetapi
pelajar-pelajar yang lulus dari sekolah menengah Melayu pada peringkat permulaan itu bila dihantar keluar negara
lulus dengan baik. Ini menimbulkan kecurigaan dan ada menganggap sabotaj
terhadap pelajar-pelajar yang lulus pengajian Melayu pada masa itu. Ini
menyebabkan meningkatnya rasa tidak puashati dan berlaku tunjuk-tunjuk
perasaan. Mereka menuntut supaya sebuah universiti yang menggunakan bahasa
kebangsaan ditubuhkan. Pejuang-pejuang Dasar Pelajaran Kebangsaan seperti
Aminuddin Baki, Syed Nasir, persatuan-persatuan Penulis Tanahair, Kesatuan Guru
Semenanjung, GPMS dan pelajar-pelajar
pada masa itu mendesak kerajaan yang dipimpin Tunku Abdul Rahman Putera sebagai
Perdana Menteri dan Khir Johari sebagai Menteri Pelajaran yang dituduh
melengah-lengahkan pembinaan Universiti berbahasa Melayu dan meminta segera menubuhkan sebuah universiti bagi
menampung pelajar-pelajar menengah kebangsaan yang makin ramai lulus dan tidak
berpeluang menyambung pengajian di universiti.
Atas desakan rakyat, maka pada tahun
1969diumumkan penubuhan sebuah universiti yang dinamakan Universiti Kebangsaan
Malaysia. Universiti ini memulakan pengajian ialah di bangunan Maktab Perguruan
di Lembah Pantai mulai 18 Mei 1970, tidak jauh dari Universita Malaya.
Sebenarnya selepas tertubhnya Universiti Kebangsaan Malaysia, Universiti
Malaya, Universiti Sains Malaysia, (1971)
dan Universiti Pertanian Malaysia (1973), turut sama menggunakan bahasa Melayu
sebagai bahasa perantaraan dan tidak bermasalah. Ini tidak bererti bahasa
Inggeris diabaikan, kerana bahasa itu wajib dipelajari dan wajib lulus dan
tetap digunakan dalam penyampaian setengah mata pelajaran.
Universiti-universiti berkenaan dan universiti-universiti yang lain daripadanya
yang lahir selepas itu misalnya Universiti Teknologi Malaysia, Institut
Pengajian Mara (kemudian UiTM), Universiti Utara Malaysia, Universiti Malaysia
Sabah dan Universiti Malaysia Sarawak tidak bermasalah dari segi penggunaan
bahasa, khususnya penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Sebenarnya penggunaan bahasa Melayu sejak
dari sekolah rendah hingga ke peringkat tertinggi menjadi faktor terpenting di
dalam menyatukan rakyat Malaysia. Dengan dasar bahasa dan kurikulum yang sama
rakyat dari peringkat rendah mengenal huruf dan tahu membaca dan tahu
berkomunikasi di dalam bahasa tersebut. Bahasa ini menjadi bahasa standard dan
rasmi di kalangan rakyat. Tidak ada yang tidak tahu bercakap dan menggunakan
bahasa tersebut, Ini tidak menghalang dari penggunaan bahasa etnik masing-masing,
bahkan penggunaan bahasa Inggeris yang memang menjadi mata pelajaran yang
dipelajari di sekolah, bahkan sampai kepada pengajian tinggi.
Walaupun bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan dan rasmi telah diterima, tetapi kecintaan terhadap bahasa itu belum
dapat dikatakan sepenuhnya berlaku, di sampmg kejayaan yang ditunjuk, termasuk
beberapa universiti seperti Universiti Malaya, Universiti Kebangsaan Malaysia,
UPM dan USM bertukar ganti menjadi antara universiti terbaik di Asia dan dunia,
masih ada yang tidak meyakini bahasa tersebut misalnya usaha untuk menggunakan
PPSMI kembali setelah gagal digunakan pada tahun 1983-1993. Usaha ini ditentang oleh para
akademik, kesatuan guru-guru dan NGO-NGO.
Apa yang sepatut diperjuangkan ialah
meningkatkan prestasi penggunaan bahasa tersebut dan pengajian-pengajian tinggi
sehingga ianya menjadi identiti dan jati diri bagi negara dan bangsa Malaysia.
Sekian.
No comments:
Post a Comment