ANTARA TAMADUN DAN PERADABAN
(Fikrah Bangi: 279),
BBB:
05 Zulkaedah 1440H. = 08 Julai 2019M. (Isnin).
Kedua-duanya – Tamadun dan Peradaban,
adalah kemajuan yang dicapai melalui keilmuan. Kedua-dua mempunyai perbezaan,
tetapi pada kebiasaan pencapaian kedua-duanya adalah berlaku serentak atau
beriringan.
Tamadun mencerminkan kemajuan dalam mana
apabila mnanusia biasanya cenderung hidup berkelompok dan dengan hidup
berkelompok mereka dapat mengatasi keperluan dengan kerjasama membantu dan
memerlu antara satu sama lain. Dari kehidupan kelumpuk mereka mengatur tempat
tinggal dengan kemudahan jalan, keperluan air dan tenaga – api. Keperluan
barang-barang makan. Antara mereka menjadi pengeluar makanan atau mendapatkan
dari tempat lain bagi dibekalkan bagi yang memerlukan, maka berlakulah urusan
perniagaan. Ada pengeluar dan menghasilkan makanan. Ada yang menjadi tenaga
perhubungan dan ada yang terlibat dalam sektor pentadbiran dan ada yang dipilih
menjadi pentadbir memajukan penempatan yang meningkat menjadi bandar dan
sebagainya. Jadi tamadun adalah kemajuan yang lebih dilihat dari kemajuan
fizikal yang terdiri dari rumah-rumah kediaman secara tersusun dan terjadilah
keperluan kepada kegiatan ekonomi dan pergantungan keperluan antara satu sama
lain, menjadikan ianya sebuah bandar yang disifatkan sebagai maju.
Tamadun adalah lebih kepada kemajuan tampak
dengan bangunan fizikal dan kegiatan manusiia di dalamnya bagi mengatasi
keperluan hidup sebagai satu masyarakat.. Manakala peradaban pula adalah lebih
kepada kemajuan yang lebih bersifat nilai yang tidak dapat dilihat secara nyata
sebagai elemen yang ada di dalam tamadun, tetapi ianya juga lahir dari
keperluan manusia yang hidup secara kelompok dan berjamaah. Misalnya dalam
kehidupan keluarga dididik nilai aturan akhlak, bahawa anak-anak perlu menghormati
ibu bapa dan ibu bapa menumpahkan kasih sayang kepada anak-anak dan mendidik
mereka dengan pelajaran dan hidup berakhlak supaya menjadi manusia berguna.
Apabila bermasyarakat, manusia perlu kepada
undang-undang dan peraturan yang perlu dipatuhi. Di dalam, masyarakat perlu ada
sistem pendidian yang dapat dipelajari terutama oleh anak-anak masyarakat. Bagi
keharmonian kehidupan masyarakat memerlukan keyakinan dan beragama. Agama
mengajar tentang pegangan keyakinan dan amalan-amalan yang seharusnya dikuti.
Untuk ibadat dan penyampaian pengajaran perlu ada masjid dan surau untuk mereka
beribadat, mengikuti pengajian. Di dalam masyarakat ada antara mereka yang
genius yang menghasilkan karangan-karangan
untuk menjadi panduan. Selain dari itu ada kalangan mereka yang
menghasilkan karya-karya seni yang indah yang dari segi bahasanbya seperti
puisi dan juga prosa yang diwarisi, sedangkan yang menghasil reka bentuk yang
berseni, termasuklah dari segi reka cipta pakaian dan bahan-bahan kraft dan
sebagai yang mencerminkan daya cipta yang tinggi yang menjadi indenti kepada
kelompok berkenaan. Segala hasil seni insani dan rohani menjadi warisan
berharga sebagai imej dan identiti mereka.
Kemajuan tampak yang dikeali dengan tamadun
boleh berlaku tanpa peradaban, tetapi jika demikian, ianya tidak kekal dan akan
hilang deri sejarah dan kenangan bila runtuh dan sebagainya. Sebaliknya yang
bersifat peradaban lebih kekal dan
berterusan. Misalnya peraturan kekeluargaan. Keilmuan yang dipelajari, hasil
penulisan, peraturan perundangan, hasil seni yang tinggi mutu, episod-episod
kemanusiaan yang unggul sehingga menjadi legenda dan kenangan. Imej sesuatu
kaum atau bangsa yang menjadi identiti baginya. Misalnya sifat mesra, suka
membantu dan menolong orang. Tokoh-tokoh yang berjasa dan dikenang adalah
merupakan aspek-aspek nilai yang lebih abadi dan kekal dari aspek-aspek yang
bersifat fizikal.
Tetapi pada kebiasaannya kemajuan dari segi
fizikal dan terbangun sesebuah tamadun sama diiringi atau disempurnakan dengan
kemajuan nilai. Misalnya terbangunnya Kota Madinah adalah disempurnakan dengan
aspek akidah dan peraturan syariat dan nilai keagamaan itu yang mencerminkan kemajuan
Madinah dari segi fizika, keilmuan, kerohanian dan kemasyarakatan. Melaka
berkembang dari segi fizikal dan disempurnakan dengan ciri peradaban, seperti
peraturan, pegangan keagamaan dan peraturan sosial masyarakatnya. Keadaan
sedemikian berlaku pada perkembangan kota dan kemajuan dari segi keilmuan,
kerohanian, seni dan kemanusiaan.
Walau bagaimana dari segi perkembangan ada
yang seimbang dari segi tamadun dan peradaban, manakala yang lain ada yang
tidak seimbang. Walau bagaimana perkembangan dan kemajuan fizikal semata-mata
tidak menunjukkan kemajuan sebenarnya tanpa disertai dengan kemajuan nilai yang
lebih abadi dan kekal dari pembangunan fizikal yang kosong dari nilai,
kerohanianm dan kemanusiaan.
Sekian.
No comments:
Post a Comment