May 24, 2015

Awal Tahun 2014 Bermula Pembinaan Fizikal: Pengukuhan Modal Insan


BBB, 05 Sya`ban 1436 – 23 Mei 2015 (Sabtu):


Jika akhir 2013 AJK Pembinaan Masjid Al-Umm mengambil keputusan perlunya dilantik AJK Teknikal bagi meneliti persediaan ke arah pembangunan fizikal termasuk dari segi plan arkitek, tapak, bahan binaan, kejuruteraan, letrik (TNB), bomba dan tenaga manusia. Pendek kata semua yang terlibat dengan persediaan ke arah pembinaan dibincang terlebih dahulu dan ianya memakan masa lebih kurang setahun, sambil menunggu kelulusan plan dari MPKj. Perbincangan melalui  jawatan Tenikal yang dipengerusikan oleh Ir. Tuan Haji Ishak bin Arshad dan pada peringkat Induk dipengerusikan oleh Dr. Shafie Abu Bakar dengan dibantu oleh Perunding-Perunding yang telah dilantik iaitu Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Mekanikal dan Elektrikal, Arkitek, Ukur Bahan dan Kontrektor.


Telah dibicarakan modal insan berkualiti adalah perkara utama di dalam pembinaan Masjid Al-Umm, bahkan di dalam apa jua kegiatan. Sebarang cadangan bernas dan bermutu yang dapat diutarakan bagi pembinaan adalah sesuatu yang kadang-kadang tidak dapat dinilaikan dengan nilai material – duit. Sebagai contoh hasil dari mesyuarat AJK, mencetuskan idea menjadikan Masjid Al-Umm yang asalnya dua tingkat, menjadikan tiga tingkat yang menjadikannya lebih luas, indah dan menarik. Sudah tentulah banyak lagi cadangan yang bernas yang timbul berterusan dan menjadi cadangan dan dterima di dalam siri mesyuarat yang diadakan.
Hasil dari mesyuarat-mesyuarat mencetuskan pula pandangan, bahawa di samping adanya AJK Induk dan Teknikal, sempena dengan pembangunan fizikal yang baru bermula perlunya diwujudkan satu AJK yang dikenali dengan `AJK Tapak` yang akan meneliti dari segi perkembangan pembinaan, mengawal, menilai, mengkritik dan mencadang pembaikan, menjaga mutu dan sebagainya dan melaporkan kepada AJK Teknikal dan akhirnya dibawa kepada peringkat tertinggi – Induk bagi penilaian dan keputusan, bahkan berkait dengan tuntutan-tuntutan pembayaran. Maka dengan itu dilantik AJK Tapak yang pada hakikatnya adalah perluasan bagi AJK teknikal dan AJK ini bertanggungjawab dan perlu melaporkan kepada AJK Teknikal.
Perlantikn AJK Tapak ialah terdiri dari:
1)      Ir. Haji Ghazali Hussin Pengerusi Mesyuarat
2)      Ir. Haji Ishak Arshad    Pengerusi AJK Teknikal
3)      Hj. Abdul Rahman bin Daud – Pengurus Projek
4)      Nik Mohd. Adham Nik Anuar Setiausaha Kerja
5)      Ar. Raja Fuaddin bin Raja Ahmad (Arkitek Urusbina)
6)      Haji Halim Lebai Din – Clerk of Works
7)      Ir. Mohd Safari -  Safari Ingeniuers
8)      En. Azhar Ahmad - Sivil dan Struktur
9)      En. Ahmad Shahir Saufi - Perunding Azfar
10)   En. Azanul Amri Muhammad Azmi - Perunding Azfar
11)   En. Muhasan Muhamad - May Consult
12)   En. Marzuki bin Omar - Tekad Nusantara Sdn. Bhd.
13)   En. Azim Asnawi – Tekad Nusantara Sdn. Bhd.
14)   En. Akbar Khan Mohamad Yunos -  Tekad Nusantara.
15)   Sdr. Razak Rahman – Site Agent Tekad Nusantara
·         Wakil-wakil dari perunding boleh berubah dan bertukar.
·         Mesyuarat berkenaan turut sama hadir Pengerusi, Setiausaha dan Bendahari.
·         Dalam laporan mesyuarat bulanan yang disenaraikan ialah nama AJK Induk dan perunding-perunding. Bukan senarai di atas.
Dari rekod menunjukkan bahawa mesyuarat dan laporan pertama dikeluarkan oleh Mesyuarat tapak ialah bermula dari 10 Januari 2014 bersamaan 8 Rabiul Awal 1435H.
Mulai dari permulaan kerja-kerja pembinaan dilantik beberapa orang pegawai (dalam senari di atas). Iaitu:
1)      Haji Halim bin Lebai Din sebagai Clerk of Works di bawah tanggungan AJK
2)      En. Azhar bin Ahmad bagi kerja Civil dan Struktur di bawah Tanggungan AJK
3)      En. Razak bin Rahman  Site Agent  (Tekad Nusantara).
Sebagai tambahan seorang lagi ditambah bagi AJK Induk yang asal dari AJK Pendidikan, iaitu Dr. Mohamad Sabri bin Haron.


Dengan perlantikan-perlantikan di atas dapat dikatakan lengkaplah senarai tenaga manusia bagi mengurus perjalanan pembinaan Masjid Al-Umm terdiri dari 30 orang tenaga pentadbir dan perunding-perunding dan 25 orang pekerja binaan. Dari segi perejalanannya AJK Tapak bermesyuarat pada pagi Selasa setiap bulan berhubung dengan berbagai aspek berkenaan binaan yang dibantu penerangan, jawapan dan huraian oleh perunding-perunding. Satu yang menarik bahawa bagi setiap mesyuarat pihak Site Agent – Saudara Razak Rahman dari Tekad Nusantara bersama  saudara Azhar Ahmad menyediakan Laporan kerja yang dijadikan bahan laporan dan perbincangan. Misalnya dari segi kemajuan dan peratusan kerja yang telah dicapai secara graf, laporan cuaca, rekord pekerja dan rekord Jentera dan Laporan bergambar. Laporan berkenaan akan dibawa kepada mesyuarat teknikal pada minggu berikutnya juda Selasa yang melibatkan pembentangan oleh arkitek, perunding kontrektor dan pembentangan-pembentangan oleh pihak-pihak tertentu mengenai tawaran misalnya penyediaan keperluan dari segi dekorasi , kubah, menara, perabut dan sebagaimya. Penilaian dan perbincangan peringkat akhir ialah pada peringkat Induk yang diadakan pada hari Selasa minggu ketiga yang melibatkan laporan teknikal, laporan kewangan, tuntutan-tuntutan dan berbagai proposal dan cadangan. Tidak jarang pula selepas mesyuarat AJK keluar ke lapangan bagi melihat permasalahan yang dibangkitkan berhubungan dengan bangunan dan cadangan-cadangan. Proses dan siri mesyuarat adalah merupakan penapisan dan keperihatinan semua pihak yang melibatkan kepakaran masing-masing untuk dipastikan semua yang terlibat dengan pembinaan masjid diperhati dan dipasti berjalan secara sempurna dan jika kedapatan kesilapan dan ketidaksempurnaan dari awal diambil tindakamn. Dengan demikian walaupun tidak dapat dinafikan ada kekurangan dan ketidaksempurnaan, usaha dilakukan untuk mengatasinya dengan sebaik mungkin.
Adalah diharapkan bila siap bangunan Masjid Al-Umm kelak memberi kepuasan bagi semua pihak. Berikutnya diikuti dengan fasa pengisian.

Sekian.

No comments:

Post a Comment