May 4, 2015

Makkah Al-Mukarramah Pusat Sumber Ilmu


BBB, 14 Rajab 1436 = 03 Mei 2015 (Ahad):
Makkah al-Mukarramah sebagai Tanah lempahan wahyu (Kebanyakan surah diturunkan di Makkah hanya 28 daripada 114 surah adalah Madaniyyah), maka sepantasnya Makkah adalah juga pusat sumber ilmu. Ilmu yang langsung bersumberkan wahyu dan ilmu-ilmu yang mengolah terhadap kandungan wahyu Al-Qur`an itu. Namun bagi yang datang bagi menyempurnakan ibadat wajib haji dan umrah, jika bertujuan untuk mendalami keilmuan, maka sekadar bermukim lebih kurang 40 hari bagi yang menunaikan haji atau belasan hari untuk umrah (termasuk ke Madinah), sebenarnya tidak ada masa dan peluang untuk mendalami keilmuan. Pengajian adalah dilakukan bagi menyempurnakan amalan ialah di tanahair masing-masing sebelum berpeluang terpilih menjadi tamu Allah.


Semasa di Makkah al-Mukarramah, masa dirasa amat terhad, semuanya mau diisi dengan amal ibadat sejak dari pagi hinggalah kembali ke malam. Untuk berlamaan di Masjid al-Haram bagi mengisinya dengan amalan, bahkan bagi mendapat ruang, maka seawal tiga pagi seharusnya sudah bangun bagi membersih diri dan persiapan dan sekiranya dapat berada di ruang masjid sebelum jam 4.00 pagi adalah lebih selesa untuk bersolat tahajud, hajat, witir, berwirid, bertasbih, betahmid, berdoa dan membaca Al-Qur`an hingga menjelangnya subuh dan muazzin menyampaikan azan. Jika berkemampuan ibadat diteruskan, khususnya membaca Al-Qur`an sehingga ke siangnya yang perlu pulang bagi mengikuti jadual makan pagi yang dikuti dengan tidur ganti bagi mengembalikan tenaga dan kecergasan. Mulai jam 11.00 pagi seharusnya bersedia untuk kembali ke Masjid al-Haram bagi mengisinya dengan ibadat sehingga menunaikan zohor. Perkembalian ke penginapan bagi makan tengahari dan sebelum jam 4.00 kembali ke masjid bagi menunaikan solat asar. Dan kembali jam 6.00 petang bagi menunaikan solat maghrib hingga Isyak. Itu adalah merupakan rutin biasa di dalam menunaikan solat di masjid dan belum termasuk ke luar ke miqat bagi yang menyempurnakan umrah termasuk tawaf dan saie dan bagi yang menunaikan haji mengikuti rukun dan wajib haji. Manakala pada waktu-waktu lapang diambil peluang untuk bertawaf sunat di samping menggunakan sebahagian masa untuk menziarah ke lokasi-lokasi berkaitan dengan sejarah dan perkembangan Islam.
Sesungguhnya kehadiran dalam masa yang terhad tidak ada peluang untuk mendalami keilmuan di Masjid al-Haram. Di dalam masjid bahan yang disediakan ialah Al-Qur`an di rak-rak di almari atau di tiang-tiang yang memudahkan para jamaah mencapainya untuk dibaca. Tidak ada kitab-kitab atau buku-buku yang lain disediakan, kerana tiada lebih dari Al-Qur`an dari segi pembacaan, khususnya di masjid dan tiada guru yang memimpin halaqah keilmuan di waktu-waktu senggan, sebagaimana dapat diikuti di Masjid Nabawi, itupun khusus pengajian atau hafalan Al-Qur`an. Barangkali sengaja dielak dari pengajian keilmuan yang melibatkan mazhab dan berlainan pendapat di tengah jamaah yang berlainan mazhab.



Adalah menjadi ideal dan harapan Makkah adalah menjadi sumber mendapat bahan-bahan keilmuan. Adalah menjadi hasrat Penulis sebelum datang dan menjadi amalan bagi penulis berdasarkan kunjungan-kunjungan yang lepas, ialah membeli sebanyak yang dapat buku-buku keilmuan – khususnya di dalam bahasa Arab yang selama ini tidak diketemui di pasaran tanah air. Pemergian yang lepas memberi peluang Penulis membeli buku-buku yang judul-judulnya istimewa dan tidak kedapatan di tanahair, sehingga separuh dari beg-beg yang dibawa balik adalah dipenuhi buku-buku. Walau bagaimana kehadiran pada kali ini peluang meninjau kedai-kedai buku tidak selumrah pemergian dulu. Dulu terdapat warung-warung buku yang banyak boleh dibuat pilihan, tetapi kedai-kedai seumpama ini sudah tiada dan di luar dari maklumat penulis. Anihnya kedai-kedai yang besar-besar di bawah bangunan hotel-hotel dan penginapan yang besar-besar mengutamakan penjualan pakaian-pakaian. Tiada yang menjual buku-buku, khususnya buku-buku agama.
Seharusnya sumber dan tradisi ilmu dari Makkah sebagaimana tradisi ibadat adalah bersumberkan Makkah. Keadaan sedemikian adalah berlaku sejak zaman tradisi di alam Melayu yang merujuk dan bersumberkan Makkah. Keislaman Pasai adalah bersumberkan Makkah dengan turunnya Syeikh Ismail dari Makkah, demikian juga pengislaman Melaka dikaitkan dengan Syeikh Abdul Aziz yang turun dari Makkah mengislamkan Raja Melaka. Merujuk kepada pengajaran keilmuan Islam beraliran sunni ulama` yang dikenalpasti dan yang pertama mengarang kitab fiqh di dalam bahasa Melayu, ialah Syeikh Nuruddin al-Raniri seorang Arab berpengajian Makkah, turun ke Ranir (India) dan ke Aceh dan mengarang kitab Fiqh Mazhab Shafie yang berjudul Sirat al-Mustaqim (di samping beberapa judul yang lain). Ulama` terkenal tempatan Syeikh Abdul Rauf Singkel adalah juga mengaji di Makkah yang antara gurunya ialah Syeikh Ibrahim al-Kurani yang mengarang kitab fiqh dan tafsir terawal dalam bahasa Melayu (terjemahan dan huraian terhadap Tafsir Baydawi). Syeikh Abdul Malik bin Abdullah (Tuk Pulau Manis) ulama terkenal dari Terengganu juga mendapat pendidikan di Makkah yang mengarang Hikam Melayu termasuk kitab fiqh Kifayah.


Ramai pula ulama-ulama yang berasal dari Patani yang mengarang berbagai-bagai kitab di dalam bahasa Melayu semasa di Makkah dan digunakan dengan meluas di pengajian-pengajian tradisi di Alam Melayu. Yang terkenal dari kalangan mereka yang bergiat sejak pertengahan abad ke 19 ialah Syeikh Daud al-Fatani. Ulama ini mengajar di Makkah, mengarang kitab di dalam berbagai bidang berjumlah lebih dari 30 buah kitab dan beliau mempunyai sejumlah murid yang juga menjadi penyalin-penyalin kitab (belum ada percetakan). Salinan-salinan kitab ini disebarkan ke alam Melayu terutama melalui mereka yang datang menunaikan haji dan bila wujudnya percetakan, maka kitab-kitab Syeikh Daud dicetak di Makkah, Mesir dan Singapura dan makin luas penyebarannya. Ulama-ulama lain dari Patani yang belajar di Makkah dan mengarang kitab-kitab ialah seperti Syeikh Abdul Samad al-Falimbani yang berasal dari Patani dan ke Palembang dan Makkah dan banyak mengarang mengenai kitab tasawuf menurut pendekatan al-Ghazali. Syeikh Abdul Samad meninggal syahid di Patani. Selain daripada itu ialah Syeikh Zainal Abidin dan Syeikh Nik Mat Ismail al-Fatani yang mereka mengarang kitab fiqh. Dari Banjar pula yang belajar di Makkah dan mengarang kitab Sabil al-Muhtadin ialah Syeikh Muhammad Arshad al-Banjari. Apa yang disebut di atas adalah sebahagian sahaja dari ulama-ulama Arab dan Jawi yang mendapat pendidikan di Makkah yang bersifat terbuka pada masa mereka dan mengarang berbagai-bagai kitab keilmuan Islam yang digunakan di dalam pengajian-pengajian keislaman di Alam Melayu yang memperkukluhkan Islam di Alam Melayu. Apa yang dipaparkan ialah bagi menunjukkan bahawa Makkah – termasuk Madinah, mempunyai pertalian yang erat dari segi ibadat dan keilmuan Islam. Namun kekukuhan dari tradisi keilmuan Islam dari Makkah-Madinah yang berlaku pada zaman tradisi itu tidak berlaku pada masa kini. Pemergian lebih bersifat ibadat, apakah kerana berlainan mazhab ?


Sekian.

No comments:

Post a Comment