BBB, 07 Sya`ban 1436 = 25 Mei 2015 (Isnin):
Tapak Masjid Al-Umm sudah dikenalpasti dan
diperuntukkan sejak awal dibangunkan BBB (1975). Kedudukan fizikalnya tidak
boleh diubah lagi, iaitu diatas Lot 5117, Jalan 1/4A, Seksyen Satu, 43650
Bandar Baru Bangi seluas 1.89 ekar, bersempadan dengan jalan ke Seksyen 2,
bersebelahan padang awam dan perumahan semi D dan jalan dari Seksyen Satu ke
Sekolah Rendah dan Menengah Kebangsaan. Dari segi landscaping tapak Masjid
Al-Umm adalah berada di antara dua kaki bukit, iaitu Bukit Bangi dan Bukit
Mutiara (nama baru sesudah wujudnya perumahan di situ). Lantaran dengan
kedudukannya di kaki bukit, maka kelihatan tapak Masjid Al-Umm berada pada
tapak yang relatifnya sedikit tinggi dari level tanah biasa. Keberadaannya pada
lembah antara dua bukit, maka dilihat juga tapak dan masjid berada di lembah
bagi kedua bukit yang darinya mengalir turun air ke bahagian bawah ke Sungai
Langat, lantaran itu perlembahan ini juga dikenali sebagai `wadi` (lembah) dan
kerana di keliling kawasan berkenaan terdapat Dar al-Shifa`. sekolah-sekolah – dua rendah dan sebuah menengah, integrasi, kafa,
sekolah agama, kompleks pendidikan Islam dan surau-surau yang giat menyebarkan
keilmuan Islam, maka `wadi` berkenaan dikenali dengan `Wadi Ilmu`. Adalah
diharapkan dengan berdirinya Masjid Al-Umm ianya memperkukuhkan kedudukan
kawasan tersebut sebagai `Wadi Ilmu`.
Untuk menyempurnakan dari segi tapak, dengan
kedudukannya yang sedia ada, maka pihak kontrektor yang memulakan kerja-kerja
tanah memikirkan berdasarkan pengalaman, bagaimana kedudukan terbaik bagi tapak
Masjid Al-Umm. Arah Qiblat menjadi pedoman utama bagi kedudukan masjid. Kerja
permulaan ialah bagi meratakan tapak yang makin ke tepi, kedudukan tanah makin
lembut. Tanah bahagian tepi jalan ke sekolah, bersebelahan dengan Medan
Usahawan, adalah tanah yang ditolak dari bahagian dalam (atas) ke tepi. Bahagian tepi ini dikira lebih lembut.
Sebagai bukti tepian bersempadan dengan rumah semi –D, lama sebenarnya dari
timbunan tanah dan sampah dan tembok bagi perumahan berkenaan tidak mempunyai konkrit
bahagian bawah dan bagi menghadapi tanah mungkin turun dan merosakkan tembok,
kaedah mengukuhkannya dilakukan (benteng L shape) sebagai sempadan bagi salah satu bagi jalan
masuk ke Masjid.
Bagi mengelak dari berlaku pergerakan tanah
pada bahagian tepi tapak ke sebelah medan usahawan, naka pihak perunding
mencadangkan dibina tembok bagi mengukuhkan tapak masjid. Lantaran itu selepas
dari perataan tanah di dalam kawasan yang berpagar zinc biru (hoarding), maka
antara kerja-kerja awal dilakukan ialah membina tembok (R.C.Wall). Tembok
adalah sepanjang dari sebelah kanan
masjid hingga ke bahagian kiri yang tingginya lebih dari 10 kaki. Kerja-kerja
dari bulan Januari 2014 hingga awal Februari 2014 adalah memakan masa selama 26
hari. Fungsi tembok ini adalah mengukuhkan tapak bagi masjid dan menahan
pergerakan tanah yang menahan keberatan bangunan. Secara tidak langsung dengan
pembinaan benteng ini, ia adalah sebagai dinding pagar yang memisahkan kawasan
masjid dengan jalan awam pada bahagian bawah. Ruang tidak berpagar ialah jalan
masuk berpintu pada bahagian kiri dan kanan. Dengan demikian dengan adanya benteng
ini mengelak pencerobohan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab ke dalam
kawasan masjid pada bahagian depan masjid. Manakala jalan masuk dari bahagian
permukaan adalah dikelilingi pagar.
Sebagaimana dibicarakan, bahawa pembinaan
masjid tidak lari dari mengikuti elemen-elemen dominan yang mengidentitikan
masjid seperti kubah, menara, mihrab,
mimbar, ruang wudhu` dn sebagainya, tetapi pembinaan sesebuah masjid tidak
seharusnya mengambil seratus peratus plan binaan masjid lain, tanpa penambahan
dengan daya kreativiti dan inovasi setempat sukar membezakannya dari masjid
yang lain. Setiap masjid di samping mempunyai ciri-ciri dominan sesebuah
masjid, seharusnya mempunyai kelainan dan ciri-ciri tersendiri yang boleh
dikaitkan dengan ciri dan imej setempat. Misalnya Masjid Shah Alam (Masjid
Sultan Salahuddin ibn Sultan Abdul Aziz Shah) berlainan dari masjid Alor Star
dan berlainan dengan Masjid Kuala
Kangsar dan Johor Baharu (Sultan Abu Bakar) yang tiap satu ada ciri dan
identiti tersendiri.
Kita berpendapat dari awal pembinaannya Masjid
Al-Umm membawa ciri kelainan tersendiri. Pembinaan tembok (R.C.Wall) memberi
imej dan identiti tersendiri terhadap masjid Al-Umm. Tembok seolah-olah satu
tingkat terkeatas dari level bahagian bawah biasa yang menjadikan orang yang
melihat mendongak ke atas, walaupun pada level benteng adalah tanah. Ini
menjadikan Masjid Al-Umm yang tiga tingkat itu bagai 4 tingkat, walaupun pada
hakikatnya adalah tiga tingkat sahaja.
Kedudukan Masjid Al-Umm dipinggir bukit dan
berbenteng pada bahagian hadapan, dapat diimaginasikan sebagai sebuah bahtera
atau kapal besar yang sedang berlabuh di dermaga, walaupun masjid ini tidak
mempunyai elemen air yang memberi identiti bagi masjid di tepi air sebagai
`Masjid Terapung` atau `Masjid Tasik` dan sebagainya. Bagi menghidupkan imej
benteng bagi Masjid Al-Umm, ianya tidak akan berada sebagai benteng konkrit
semen semata-mata, tetapi sedang difikirkan bagaimana benteng dapat digunakan
sebaik mungkin bagi menghidupkannya sebagai imej masjid seperti menjadikannya
sebagai latar bagi `Taman Mini` bagi masjid yang dari atasnya menjalar ke bawah
tumbuh-tumbuhan berjalir menghijau dan berbunga. Sebahagian mungkin diguna
sebagai ruang iklan yang dikomersilkan atau digunakan sebagai latar bagi
``Islamic Mural`` yang berunsur pendidikan.
Walau bagaimana benteng adalah sebahagian dari
bahagian bawah bagi tapak masjid. Adalah diharapkan ianya menjadi salah satu
imej dan mekanisme bagi mempromosikan masjid yang fungsi utama tidak lain dari
menyediakan tempat ibadat yang selesa bagi sesiapa yang menggunakannya. Di
samping sebagai tempat ibadat masjid akan menjadi sumber ilmu pengetahuan
keislaman yang melaluinya masyarakat dapat memetik bahkan mendalami ilmu
pengetahuan keislaman, begitu juga masjid menjadi sumber pengajian bagi
generasi muda dari peringkat anak-anak membawalah kepada anak-anak remaja.
Bahkan melalui masjid ini adalah diharapkan ianya menjadi pusat kegiatan
kemasyarakatan bagi semua lapisan masyarakat.
Walaupun masjid mendukung fungsi utama bagi
pengibadatan, keilmuan, pendidikan dan kemasyarakatan elemen-elemen yang
membawa kepada keselesaan dan keceriaan tidak diabaikan. Sesungguhnya masjid
yang indah mengkhusyuk, mendamaikan jiwa
dan fikiran. Kita berharap Masjid Al-Umm berada di tengah masyarakat dengan
imej-imej fizikalknya yang positif, tetapi lebih-lebih lagi dengan imejnya
sebagai pusat keilmuan, pendidikan dan kemasyarakatan, sesuai dengan
keberadaannya di Wadi Ilmu di Bangi Bandar Ilmu.
Sekian.
No comments:
Post a Comment