May 8, 2015

Ummah Universal Imej Bagi Masjid


BBB, 18 Rajab 1436 = 07 Mei 2015 (Khamis):


Kehidupan moden yang merapatkan hubungan, memudahkan mendapat dan penghantaran barang-barang, kemahiran dari segi rekacipta dan kreativiti dan kemampuan dari segi pembinaan menjadikan kehidupan sebagai `gobal village`. Antara satu dengan lain pengaruh mempengaruhi. Keadaan seperti ini mempengaruhi sama dari segi pembinaan masjid. Kalau dahulu antara satu tempat dengan tempat yang lain dijaraki kawasan yang jauh dan dari segi pembinaan banyak bergantung pada bahan tempatan seperti di dalam pembinaan masjid bergantung pada bahan asli – kayu tempatan, kini bahan binaan seperti batu, semin, besi adalah bahan biasa digunakan di mana-mana, termasuk mudah mendapatkan bahan seperti marmar, tile, mozaic, cermin, carpet dan sebagainya, maka situasi ini mempengaruhi sama dari segi pembinaan masjid, hiasan dan pengisian dalaman. Lantaran itu seni pembinaan masjid yang menggunakan bahan-bahan hampir sama menghasilkan bangunan yang mirip sama. Kini makin kurang bangunan masjid yang menggunakan tiang, berlantai dan berdinding kayu. Kebanyakan sudah menggunakan bahan batu dan semin dan lantai di atas tanah yang bertile, bahkan dengan adanya kemudahan letrik bukan saja menggunakan kipas, tetapi berhawa dingin.
Antara imej yang mengidentitikan sebuah masjid yang meningkatkan kepada ciri universal pada peringkat umat yang didapati bagi sesebuah masjid moden ialah:
1)      Ada ruang solat yang selesa bertile dan menggunakan carpet selain dari sejadah
2)      Ada partisen bagi ruang muslimat sama ada di sisi kiri, di belakang atau tingkat atas
3)      Ada mihrab pada bahagian hadapan yang secara langsung menunjukkan ke arah Qiblat
4)      Ada mimbar untuk khatib menyampaikan khutbah, khususnya pada hari Jumaat
5)      Penggunaan pembesar suara bagi imam, bilal dan juga untuk pengajian
6)      Ada kubah di bahagian tengah atas berbentuk bulat bebawang atau bujur telur dan sebagainya yang merupakan imej ketara bagi sesebuah masjid
7)      Ada menara yang kadang-kadang lebih dari satu, samada jumlah dua, tiga atau empat menurut besar kecilnya masjid.
8)      Ada paip air yang biasanya disediakan pada bahagian hadapan, kiri, kanan dan tambahan pada tempat bersesuaian.
9)      Toilet yang biasanya disediakan pada bahagian berasingan dari masjid bagi mengelak kecemaran dan bau yang tidak menyenangkan.
10)   Berbagai-bagai kemudahan lain seperti bilik jenazah, bilik sumber dan berbagai yang lain.
Masjid sebagai bangunan yang digunakan oleh orang ramai, biasanya terletak pada tapak yang baik dan strategik indah dan menarik pandangan. Masjid pada pusat pemerintahan di dalam Islam hendaklah berada pada tapak yang lebih tinggi dari rumah sultan dan pemimpin-pemimpin negara dan negeri dan berada pada bahagian lebih bawah mengelilinginya. Seharusnya tidak ada bangunan yang lebih tinggi dari masjid. Ianya menjadi syiar bagi negara, negeri, termasuk juga pada peringkat daerah, pekan dan kampung.


Walaupun masjid mempunyai ciri universal pada peringkat, umat, negara dan dunia, ini tidak bererti tidak ada keistimewaan dan ciri-ciri yang membezakannya dari masjid-masjid yang lain yang mengidentitikannya, mengistimewa dan membezakannya dari masjid-masjid yang lain. Ada masjid-masjid yang ketara membezakannya dari masjid-masjid yang lain pada peringkat utama, negara, negeri dan sebagainya.
Pada peringkat puncak dan ummah Masjid al- Haram adalah masjid utama bagi umat Islam. Ianya adalah Qiblat dan masjid untuk beribadat paling utama bagi umat. Pada masjid ini juga disempurnakan amalan-amalan haji dan umrah. Selain dari ciri utama berkubah dan ada tempat saie, Masjidil Haram mempunyai ciri seni bina dengan bangunan melingkungi Ka`bah. Pada Masjid al- Haram ada telaga Zamzam. Masjid al- Haram juga mempunyai menara dan kubah-kubah. Bangunan Masjidil Haram sedang mengalami pembangunan dan perubahan serta pembesaran.
Bangunan Masjid Nabawi terkenal dengan adanya maqam dan Raudah al-Rasul. Paling istimewa dan identik ialah Kubah masjid berbentuk bebawang atau delima yang berwarna hijau dengan menara-menara yang gagah mengelilingi masjid. Masjid Nabawi terkenal dengan ruang solat yang luas lebar memanjang dengan mempunyai 100 pintu seluas berjalan megelilinginya secara perjalanan sederhana memakan masa satu jam. Manakala Masjid al-Aqsa al-Sakhra` di Baitul Maqdis mempunyai kubah berbentuk bulat bujur telur. Masjid Damshiq mempunyai arch-arch dan tiang yang mempunyai dekorasi bersifat geometric design dengan flora dan fauna. Masjid Ibn Talun di Mesir mempunyai pintu-pintu berbentuk arch dan juga kubah seperti bujur telur. Masjid Isfahan pula istimewa dengan pintu-pintu gerbang bagi memasuki ruang masjid, manakala  ruang-ruang masuk baik ke tingkat bawah dan juga ke tingkat atas juga berbentuk pintu gerbang. Manakala Masjid Qurdova mempunyai keistimewaan dengan tiang-tiang yang bahagian atas bersambung antara satu dengan lain dengan arch-arch lengkung dan bergerigis, Masjid Qurdova juga mempunyai kubah yang istimewa yang dari dalam dibina dari lengkungan empat dan tiga segi yang mengukuhkan kedudukan kubah di atas binaan berkenaan. Masjid Sulayman II di Turkey pula mempunyai kubah-kubah yang banyak bagai memayungi masjid berkenaan.


Masjid moden di Malaysia yang mempunyai ciri-ciri seni bina yang menarik ialah Masjid Ubudiyyah, Kuala Kangsar yang mempunyai kubah berbentuk bawang dan dikelilingi tiga menara utama, Masjid Zahir, Alor Star yang mempunyai kubah utama dan dua kubah lebih kecil seumpamanya berbentuk seperti kubah Masjid Nabawi. Masjid Sultan Abu Bakar, Johor yang mempunyai tiga menara tiga tingkat yang agak besar. Di Selangor ialah Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di Shah Alam, masjid negeri yang identitinya ialah berkubah besar berwarna biru yang menutup sebahagian besar ruang utama solat dan Masjid Putrajaya yang mempunyai kubah bujur telur berwarna pink dengan beberapa kubah kecil mengiringinya. Masjid indah ini diindahkan lagi  dengan keberadaannya di tepi Tasik Putrajaya.
Demikianlah imej-imej istimewan bagi masjid-masjid disebutkan. Antara ciri-ciri istimewa yang ada pada masjid-masjid berkenaan dijadikan contoh dan digunakan pada masjid-masjid yang lain yang baru dibina dengan penyesuaian-penyesuaian. Antara masjid dibangunkan di samping ada kesamaan dengan ciri-ciri istimewa pada masjid-masjid yang lain, tetapi masjid-masjid berkenaan juga cuba membina imejnya yang tersendiri. Jika kreativiti berkenaan mampu mewujudkan identitinya tersendiri dan teristimewa dari yang lain, maka imej masjid berkenaan menonjol dan istimewa dan ianya berdiri dengan imejnya tersendiri dan dikenali, jika tidak, maka ia adalah merupakan bahagian dari masjid-masjid di seluruh dunia yang terus berkembang dan dimakmurkan.

Sekian.

No comments:

Post a Comment