May 25, 2015

Konsep `Imbang` Adalah Ciri Takmilah


BBB. 06 Sya`ban 1436 = 24 Mei 2015 (Ahad):
Makna imbang bermaksud, keberadaan sesuatu pada tempatnya secara saksama, tidak melebihi bahagian dari bahagian yang lain,  berukur dan bersukat secara sama dan saksama di antara satu dengan yang lain. Imbang dan berimbang adalah fenomena kewujudan yang boleh disaksi dengan mata kepala dan juga dengan mata minda. Dengan berimbang cakerawala menghasilkan putaran yang harmoni dan tidak berlaku pertentangan dan pertembungan yang merosakkan. Firman Allah bermaksud:


``Dia menggerakkan matahari, bulan dan bintang-bintang (berimbang) di atas orbit masing-masing menurut perintah Nya.`` (Al-A`raf: 54).
Dengan berimbang antara malam dan siang menghasilkan iklim dan cuaca yang baik yang memberi keselesaan hidup bagi hidupan dan tumbuhan, dengan berimbang dari segi makan dan minum memberi kesihatan yang baik bagi pengamalnya. Firman Allah bermaksud:
``Dan Dia juga yang menjadikan matahari dan bulan sentiasa beredar, untuk kepentingan kemudahan kamu, dan yang menjadikan malam dan siang bagi faedah hidup kamu. Dan Dia telah memberi kepada kamu dari tiap-tiap apa jua yang kamu berhajat kepadanya, dan jika kamu menghitung nikmat Allah, nescaya lemahlah kamu menghitungnya. Sesungguhnya manusia (yang ingkar) begitu zalim dan kufur (Ibrahim: 33-34).
Fenomena yang lain dapat dilihat dari segi keimbangan ialah sebuah pesawat kapalterbang dapat meluncur laju dari lapangan terbang ke angkasa dan terbang berpuluh jam  hingga sampai ke destinasi secara selamat, sebuah pokok yang rendang dapat berdiri tegak dan tidak mudah ditumbangkan oleh angin dan ribut lantaran keseimbangan dahan-dahan dan daun-daun yang mengimbangkan tegak berdirinya pokok tersebut.
Ciri keimbangan juga berlaku dalam sastera dan seni bina. Sebuah pantun mempunyai keimbangan dari segi susunan baris, susunan kata dan suku kata bagi setiap baris dan susunan barisnya pula mengikut skema  ab, ab. Sebagai contoh pantun:
Pagi-pagi pergi ke ladang,
        Hendak menyemai si benih padi;
Betapa tinggi Gunung Ledang,
        Tinggi lagi harapan hati.
                                   (Sekalung Budi Seuntai Bahasa, DBP, 1990: 48).
Keimbangan dapat dilihat dalam mana setiap baris mempunyai empat perkataan dan bagi setiap baris mempunyai 9 – 10 suku kata. Susunan barisnya menurut skema pantun iaitu ab, ab. Dalam mana  dua baris pertama sebagai pembayang dan baris kedua adalah sebagai maksud. Pantun di susun berimbang dan digubah oleh orang yang faham dengan ciri dan estetika pantun. Pantun di atas begitu indah dan tinggi dari segi daya estetik.
Seterusnya konsep `Imbang` dan `Berimbang` adalah seharus, bahkan semestinya menjadi ciri seni bina. Keimbangan seharusnya diberi perhatian bermula dari segi pemilihan tapak. Apakah tapak berada di atas tanah rata yang jika demikian mungkin lebih mudah bagi mendirikan rumah, jika rumah tradisi yang menggunakan kayu dan papan, boleh diasas dan diletakkan tiang di atas alas batu, dan tiang diperkukuh dengan belira menurut keluasan yang diperlukan dan dipasang rasuk,  gelegar, lantai, dinding dan atap menurut ketinggian yang sesuai. Rumah sedemikian boleh diangkat dan dipindah secara gotong royong, jika perlu kepada pemindahan. Kekukuhan adalah kerana adanya keseimbangan dari segi pemasangan – biasanya tidak menggunakan paku, meskipun tiang-tiangnya tidak ditanam di dalam tanah dan boleh diangkat dan dipindahkan dengan mengangkatnya secara gotong royong, sebagaimana berlaku bagi rumah-rumah tradisi di kampung-kampung, bahkan masjid dan surau boleh diangkat dan dipindahkan. Contoh Masjid Kg. Laut di Kelantan dipindah ke Nilam Puri.


Adapun bagi rumah moden – rumah batu dan bertingkat pula, maka perlu dibuat kajian tentang struktur tanah, lembut atau keras, adakah berada pada tanah rata atau pada pinggiran bukit atau atas bukit. Jika demikian, maka perlu dikaji oleh bahagian pakar tanah, agar bangunan yang akan didirikan adalah mantap dan berimbang kedudukan rumah dan tanah hingga tidak condong dan runtuh. Bahkan lebih dari itu sebelum pembinaan dilakukan perlu kepada juru ukur yang mengukur tapak dan ukuran bangunan agar sesuai dengan kedududukan tapak. Untuk mendirikan bangunan perlu kepada arkitek yang dapat menyediakan plan arkitek yang seharusnya berimbang dan harmoni antara bangunan utama dengan bahagian-bahagian yang lain. Arkitek bekerja melibatkan kerja-kerja ukur bersifat matematik dan geometrik yang melibatkan ketepatan untuk piling, penanaman cerocok, memasang tiang-tiang, beam-beam, lantai,  dinding, level-level bangunan hingga kepada bumbung dan atap, saluran dan saliran.


Arkitek pada dasarnya menyediakan plan bangunan yang plan berkenaan harus bermutu, sesuai dan menepati dengan keperluan bangunan dan keperluan-keperluan yang berkait dengan bangunan, terutama berkait dengan keselamatan dan paling penting setelah semua disediakan menurut plan yang dikehendaki, seharusnya mendapat kelulusan dari pihak berkuasa kerajaan tempatan dan jabatan-jabatan yang berhubungan. Sebuah bangunan atau rumah yang dibina, khususnya di dalam perbandaran, bukanlah rumah berasingan, tetapi adalah sebahagian daripada perumahan, misalnya berada di dalam taman perumahan. Rumah-rumah sedemikian perlu kepada plan yang bersesuaian dengan plan-plan perumahan yang lain setaman – biasanya hampir sama, agar kedudukan berimbang dan harmoni dan sama mendapat kemudahan infrastruktur dan kemudahan awam. Rumah sedemikian melibatkan kontrektor berwibawa yang mempunyai bahagian engineering, ukur bahan, letrik, keperluan bomba dan keselamatan. Sebab itu perumahan di dalam taman-taman tersusun dikendalikan pembinaannya oleh kontrektor berwibawa, bertauliah dan berpengelaman. Satu-satu taman pula berada didalam rangkaian perumahan-perumahan yang lain yang merupakan sebahagian dari pembangunan tersusun yang banyak memberi kemudahan infra-struktur dan kebajikan penduduk. Perumahan juga melibatkan landscaping dan susunatur bandar yang melibatkan kemudahan lalu-lintas, perhubungan, keselamatan dari banjir, kebakaran dan pencemaran. Kemudahan tempat belajar, beribadat, pejabat, tempat perniagaan. Semuanya ini merupakan keperluan yang mengimbangkan keperluan penduduk dan keharmonian masyarakat.
Kediaman dan kehidupan yang teratur dan berimbang dengan berbagai kemudahan mencerminkan tahap tamadun dan peradaban yang dicapai oleh masyarakat.

Sekian.

No comments:

Post a Comment