BBB, 13 Rajab 1436 = 02 Mei 2015 (Sabtu):
Masjid asal dan asas dari segi pembicaraan
ialah Masjid al-Haram di Makkah dan diikuti dengan Masjid Nabawi di Madinah.
Dari segi prinsip asas adalah tidak berubah, ianya adalah tempat solat dan
ibadat. Masjid al-Haram adalah induk dan menjadi Qiblat lantaran di dalam
masjid ini ada Ka`abah yang diarah (Al-Baqarah: 144) dan mengarah kepadanya
segala masjid yang lain (termasuk surau atau istilah-istilah yang lain yang
bermaksud seumpamanya). Sungguhpun dari
segi prinsip masjid adalah tempat solat dan ibadat, tetapi dari segi perkembangan
berlaku transformasi perubahan dan perkembangan baik dari segi fizikal dan maknawi
(maksud kepada pengisian).
``Dan Nabi Ibrahim
berdo`a, ``Wahai Tuhanku, jadikanlah negeri Makkah ini negeri yang aman dan
jauhkanlah daku dan anak-anakku dari perbuatan menyembah berhala,`` ... Do`a
Nabi Ibrahim lagi:``Wahai Tuhan kami, sesungguhnya sebahagian dari zuriat
keturunanku di sebuah lembah (Tanah Suci Makkah) yang tidak ada tanam-tanaman
padanya di sisi rumahMu yang diharamkan mencerobohnya. Wahai Tuhan kami mereka
ditempatkan di situ supaya mereka mendirikan solat dan memakmurkan dengan
ibadat, oleh itu jadikanlah hati sebahagian daripada manusia tertarik gemar kepada
mereka supaya datang beramai-ramai ke situ dan kurniakanlah rezeki kepada
mereka dari berbagai jenis buah-buahan dan hasil tanaman semoga mereka
bersyukur.`` (Ibrahim: 35 &37).
Permohonan Nabi Inrahim dikabulkan Allah dan
Makkah menjadi makmur. Ka`bah menjadi tempat ibadat bagi penduduk dan mereka
yang datang.
Walau bagaimana penguasaan Bani Jurhum
mendapat saingan antaranya dari Bani Khuzaah bagi menguasai dan menjaga
Ka`abah. Keturunan dari Bani Khuzaah dikatakan mereka yang bertanggungjawab
memperkenalkan penyembahan berhala di Ka`abah sehinggalah ke zaman Qusayy bin
Kilab – moyang Nabi Muhammad s.a.w. yang kemudian kuasa menjaga Ka`bah
berpindah kepada ketururunan Quraisy melalui Qusayy. Pewarisan diteruskan kepada
Hashim membawalah kepada Abdul Muttalib ninda Nabi Muhammad s.a.w. (Johari
Yaman, Mengenali Rasulullah s.a.w., Nadi Minda Resources, Rawang, Selangor, 2009: 18-21).
Dilihat dari segi fizikal binaan Ka`abah
mengalami siri perubahan – tidak dari segi tempat. Pembaikan adalah melalui:
1) Bangunan Ka`abah yang dibangunkan oleh Nabi Ibrahim al-Khalil yang
berbentuk empat segi bujur dengan dinding dari kepingan batu-batu dengan
bahagian atas terbuka dan mempunyai satu pintu masuk. Belum ketara dari segi
Hijir Ismail.
2) Bangunan Ka`abah yang disempurnakan oleh kaum Quraisy. Masih dalam
bentuk empat segi bujur, tertutup kelambu hitam dan bersutuh dan ada Hijir
Ismail.
3) Bangunan Ka`abah yang disempurnakan oleh Abdullah bin al-Zubayr. Masih
dalam bentuk empat segi bujur bersutuh dan berkelambu hitam dan berhias dengan
les pada bahagian atas.
4) Bangunan Ka`abah yang disempurnakan oleh Al-Hajjaj bin Yusuf. Hampir
berbentuk empat segi dengan hiasan kelambu berles bahagian atas.
5) Bangunan Ka`abah seperti kini sebagaimana dokumen Ubaidillah Muhammad
Amin Kurdi.
(Gambar-gambar).
Gambar-gambar dari: Sami bin Abdullah
al-Maghluts, Atlas Rasulullah S.A.W., PTS Islamika Sdn. Bhd., Malaysia, 2014: 49
& 51).
Dari segi bangunan keliling Ka`abah juga
mengalamai banyak perubahan dari kawasan keliling yang asalnya kosong dinaikkan
bangunan di kelilingan dengan pintu-pintu masuk ke bahagian tengah.
Hingga kepada setengah abad yang lepas
bangunan kelilingan adalah bertingkat dengan tiang-tiang yang berbentuk bulat
dengan bahagian atas berhias arch sebagaimana hiasan tiang-tiang Masjid
Damshiq. Sudah ada tingkat bagi yang bertawaf.
Kini berlaku pembangunan besar-besaran bagi
bangunan keliling Ka`bah dan tingkat-tingkat bagi tawaf. Projek ini dijangka
akan siap pada 2016. Namun pembangunan bagi bangunan keliling berterusan.
Misalnya melihat ke luar dari kawasan saie dan keluar ke kawasan Shaukani yang
Penulis berkesempatan dapat melihat, semua perumahan dari Masjid al-Haram telah
dirobohkan bagi pembangunan bangunan-bangunan yang lebih baharu dan teratur.
Tidaklah dipastikan bilakah pembangunan dan penyusunannya akan berakhir.
Satu yang menarik semua lantai keliling
Ka`abah hingga kawasan saie, bahkan ruang medan keliling Baitullah hingga
berhadapan penginapan hotel-hotel, kepingan lantainya sebesar sajadah setiap
satu disusun secara teratur semuanya mengarah kepada Qiblat – Ka`abah. Jadi
bagi setiap makmun di mana saja berada bila tiba solat tidak terkeliru dari
menghadapi Qiblat, walaupun berada di bahagian level bawah tanah atau bahagian
tengah, tetapi tidak nampak bangunan Ka`abah. Penyediaan air-cond. antara
tingkat berbeza bagi menyesuaikan jamaah yang datang dari berbagai negara yang
cuacanya berlainan. Ada yang sejuk, ada yang sederhana dan ada yang panas.
Tidaklah dipasti pembangunan yang begitu rancak dan berterusan akan dapat
menampung kehadiran para jamaah, khususnya pada musim haji. Namun itulah usaha
yang terus dilakukan bagi memberi kepuasan dan keselesaan kepada tamu-tamu Allah
yang terus datang dan bertambah kehadiran.
Sekian.
No comments:
Post a Comment