BBB, 11 Rajab 1436 = 30 April 2015 (Khamis):
Masjid adalah institusi terpenting di dalam
Islam. Kewujudannya bersama Islam, bahkan lebih awal. Istilah masjid digunakan
kepada Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa yang merujuk kepada peristiwa Isra`
Mi`raj Nabi Muhammad s.a.w. dari Masjid al Haram ke Masjid al-Aqsa (Al-Isra: 1).
Pembinaan Masjid al-Haram dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim a.s. bersama
anaknya Nabi Ismail a.s. Masjid ertinya `tempat sujud` iaitu dari akar kata
`sajada` perlakuan sujud merujuk kepada perbuatan seorang hamba yang di dalam
keadaan paling merendah diri kepada Allah dalam solat, iaitu sujud, maka
istilah masjid adalah merujuk kepada tempat sujud – Masjid.
``Sesungguhnya
solat itu kewajiban ke atas orang mukmin menurut waktu tertentu.`` (Al-Nisa`: 103) dan banyak lagi ayat.
Lantaran bersolat adalah kewajipan bagi setiap
muslim, maka kewajipannya hendaklah dilakukan pada tempat dan waktu-waktu
tertentu. Keperluan mendirikan solat pada tempat dan waktu-waktu tertentu
memerlukan pembinaan tempat solat yang dikenali sebagai `masjid`. Pada zaman
permulaan dakwah keislaman Rasulullah s.a.w. semasa di Makkah, baginda,
sahabat-sahabat dan pengikut-pengikut tidak mempunyai peluang mendirikan
`masjid` kerana menghadapi tekanan dari golongan kuffar Quraisy di Makkah.
Sebaliknya apabila Rasulullah s.a.w. berhijrah ke Madinah, maka tindakan yang
utama yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. ialah mendirikan masjid pertama di
dalam Islam, iaitu Masjid Quba` dan diikuti dengan pembinaan Masjid Nabawi
(Masjid al-Madinah).
Sebenarnya boleh dikatakan bahawa dengan
wujudnya Ka`abah yang menjadi arah Qiblat bagi menunaikan solat mencetuskan
kepada lahirnya masjid-masjid bagi menunaikan solat dan semua masjid yang
didirikan adalah berkedudukan mengarah kepada Qiblat. Keistimewaan beberapa
masjid lantaran ada hubungannya dengan Nabi Muhammad s.a.w. Masjid Madinah yang
merupakan masjid kedua penting dari segi fadilah, lantaran Baginda Rasulullah
s.a.w. sendiri yang mendirikan masjid yang dinisbahkan kepada Baginda dan
dikenali sebagai Masjid Nabawi. Masjid ini dilihat begitu penting lantaran
maqam Baginda adalah berada di dalam bahagian masjid berkenaan. Lantaran itu,
walaupun bukan sebagai kewajipan, maka setiap orang yang datang menunaikan haji
atau umrah, maka dilihat tidak sempurna tanpa menziarah Masjid Nabawi yang
padanya Maqam Rasulullah. Di dalam menunaikan haji dan umrah rangkaian masjid
didirikan bagi menyempurnakan ibadat haji dan umrah. Misalnya tempat-tempat yang
menjadi miqat bagi mereka yang menunaikan haji atau umrah seperti Hudaybiyah,
Ja`ranah, Tan`im, Bi`r Ali dan beberapa
tempat yang lain didirikan masjid-masjid sebagai kemudahan bermiqat kepada para
jamaah haji dan juga umrah. Adalah dilihat fungsi masjid-masjid ini lebih
penting, lantaran kesemuanya adalah merupakan tempat kemudahan bagi mereka yang
menunaikan haji dan umrah, di samping penduduk setempat menggunakannya sebagai
tempat beribadat seperti masjid biasa.
Walau bagaimana dilihat dari segi perkembangan
seni bina, maka adalah pengaruh budaya dan daya kreativiti penduduk negara-negara
tertentu atau kawasan-kawasan tertentu. Misalnya Masjid al-Haram, Masjid Nabawi
dan berbagai masjid yang lahir di Makkah dan Madinah dan mengkin di tanah-tanah
Arab yang lain mempunyai identiti tertentu kerana iklimnya yang kurang
mengalami hujan antaranya bersutuh. Ciri seni binanya antaranya terpengaruh dengan
masjid terkenal, misalnya Masjid Damshiq kerajaan Umawi yang mempunyai seni bina yang bangunannya
bertiang berhiasan arch lengkung pada tiang-tiang. Begitu juga dengan
menara-menara di Masjid al-Haram dan Madinah mengambil bentuk menara yang
hampir sama bentuk, nanakala masjid-masjid berkenaan mempunyai kubah yang
mungkin tidak sama bentuk, tetapi mencirikannya sebagai salah satu seni bina
Islam. Di dalam perkembangan seni bina masjid, maka lahirlah masjid-masjid
terkenal yang mempunyai bentuk dan ciri-ciri setempat tertentu seperti Masjid
Qairawan, Masjid Sumarra, Ibn Talun, Masjid Isfahan, Masjid Qazwin, Masjid Curdova,
Al-Azhar, Masjid Sultan Salim II Turkey, Masjid Sulayman, Turkey. Manakala di
Alam Melayu terbina seperti Masjid Demak, Jawa, Masjid Kg. Laut Kelantan,
Masjid-masjid lama Melaka dan lain-lain. Masjid-masjid berkenaan mempunyai ciri
dan identiti tersendiri, antaranya dipengaruhi dari segi pembinaan oleh cuaca
dan iklim setempat, bahan-bahan bersesuaian dan jurubina setempat dan sezaman.
Semuanya mencerminkan keunikan seni bina, kehalusan jiwa jurubina setempat.
Walau bagaimana semuanya tidak lari dari segi fungsinya sebagai tempat ibadat,
khususnya solat bagi umat Islam dan semuanya mengarah ke Qiblat penyatuan umat.
Sekian.
No comments:
Post a Comment