BBB, 16
Rajab 1436 = 05 Mei 2015 (Selasa):
Perkembangan pembinaan masjid adalah berlaku
dengan perluasan kawasan penganut Islam. Walaupun di mana saja bumi Allah dari
situ boleh didirikan solat mengarah Qiblat, tapi masjid adalah sebagai satu
bangunan dan institusi yang didirikan padanya solat secara jamaah dan
berjumaat, juga bagi menyampaikan pengajaran dan berbagai kegiatan keislaman.
Pentingnya masjid,
Masjid al- Haram dan Masjid Nabawi adalah
menjadi contoh utama bagi sebarang pendirian masjid. Masjid al-Haram sebagai
Qiblat dan pusat ibadat dan Masjid Nabawi sebagai tempat ibadat, pembangunan
fizikal dan pengisian kegiatan. Dalam perkembangan Islam sudah tentulah begitu
banyak sekali masjid-masjid yang telah didirikan, tetapi yang menjadi contoh
dan warisan adalah masjid-masjid terkenal lantaran keunggulan senibina dan
keunikan atau sebagai kesan sebuah pemerintahan yang pernah dicapai oleh Islam
atau lantaran peranan dan fungsinya dari segi keilmuan dan pendidikan terhadap
masyarakat umat atau menunjukkan keunggulan dari segi Islam dan senibina yang
dicapai umatnya pada satu-satu masa.
Contoh keunggulan dari segi senibina ialah
Masjid Agung Damshiq (715M.) yang merupakan kesan dari warisan Kerajaan
Umawiyyah. Masjid ini indah dan istimewa dari segi tiang dan arch yang bulat
bujur yang lembut dan harmoni. Arch dan dinding dihiasi dengan mozaik-mozaik
yang dengannya terhasil berbagai-bagai pola yang bersifat geometrik design dan
juga berciri alam flora. Bentuk arch
tiang dan hiasan ini menjadi ciri senibina Islam yang mempengaruhi
seni-seni bina yang lain dari segi senibina Islam.
Kesan dari tamadun dan peradaban Islam yang
terpercik kepada senibina Masjid ialah hasil dari meningkatnya keilmuan di Maghribi yang
melahirkan tokoh-tokoh ilmuan di sana. Peningkatan keilmuan di Maghribi ini
ialah hasil dari pendirian Masjid Qairawan. Masjid ini bukan saja sebagai pusat
ibadat solat, tetapi Masjid Qairawan meningkat menjadi pusat pengajian terkenal
dan mencapai tahap universiti. Masjid Qairawan dianggap sebagai universiti
terawal di dunia yang lebih awal dari Masjid Al-Azhar. Dari sini lahir ramai
ulama-ulama dan di perpustakaan di masjid ini banyak tersimpan
manuskrip-manuskrip yang dihasil dan digunakan di dalam pengajaran. Penemuan
manuskrip-manuskrip keilmuan di sini banyak menjawab sebahagian daripada
hasil-hasil dari karangan ulama yang diketahui judul, tetapi tidak diketahui
karya yang akhirnya ditemui di sini.
Pola yang berlaku di Masjid Al-Qayrawan juga
berlaku kepada Masjid al-Azhar di Mesir. Al-Azhar yang dibina pada zaman
kerajaan Fatimiyy di Mesir sebagai sebuah masjid berkembang maju menjadi sebuah
`Jami` - universiti dan perkembangan universiti ini terus berlaku hingga kini.
Salah sebuah hasil senibina menarik yang lahir
dari budaya dan peradaban Islam ialah Masjid Jami` Isfahan (1088M.). Isfahan
ialah antara pusat tamadun Islam yang
berkembang di kawasan yang terletak di bawah wilayah budaya Parsi. Parsi adalah
satu bangsa yang terkenal dan tinggi dari segi daya dan pencapaian estetik.
Ramai dari kalangan penyair-penyair Islam terkenal adalah dari kalangan yang
mendalam budaya dan bahasa Parsi. Wilayah berkenaan juga melahirkan tokoh-tokoh
ulama dan para muhaddithin. Contoh Imam Bukhari. Senibina masjid seperti Masjid
Isfahan adalah satu dari pencapaian hasil seni bina Islam yang tinggi. Satu
identiti seni bina pada Masjid Isfahan ialah reka bentuk pintu gerbang ke
kawasan masjid yang berbentuk arch yang berbentuk lengkung yang indah dan
lembut dari segi pandangan. Terdapat dua pintu gerbang utama yang terbina di
Masjid Isfahan. Manakala ruang tengah dan sisi juga bentuk pintu gerbang yang
melakarkan seni bina masjid berkenaan. Dengan ruang tengah di kelilingi
bangunan dari ruang masuk dengan bahagian tengah adalah medan terbuka. Ciri
arch ala pintu gerbang ini menjadi salah satu seni bina Islam. Di samping itu tukang-tukang
dari Isfahan hingga kini adalah pekerja-pekerja mahir dari segi dekorasi
dalaman dan luaran masjid.
Dengan berbagai-bagai senibina masjid terkenal
sebagaimana diperkatakan melahirkan berbagai ciri senibina yang indah dan unik.
Kesemuanya menjadi identiti senibina masjid umat yang diwarisi dan dijadikan
panduan di dalam mengolah dan meningkatkan senibina Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment