May 18, 2015

Masjid: Martabat-Martabat Dalam Menuju Ke Takmilah Puncak


BBB 28 Rajab 1436 = 17 Mei 2015 (Ahad):
Menurut skema Takmilah, faktor manusia dan memperkasakannya dengan keilmuan dan kemampuan dari segi kreativiti dan inovasi adalah amat penting. Dari segi pembinaan masjid memerlukan kelompok atau jamaah yang mempunyai kepakaran mereka di dalam bidang-bidang yang berhubungan dengan masjid, lantaran itu perlu dilakukan secara berjamaah. Bukan setakat satu AJK, tetapi melibatkan lantikan  terhadap mereka yang mempunyai kepakaran khusus, baik dari segi arkitektur, engineering, elektrikal, ukur bahan, kontrektor pembinaan dan kemahiran khusus, misalnya yang melibatkan estetika seperti pembinaan kubah, menara dan dekorasi-dekorasi.
Penubuhan AJK dan perlantikan-perlantikan adalah merupakan keperluan dan mekanisme Takmilah bagi mempertingkatkan kemampuan menghasilkan dapatan dan cadangan serta dari segi kreativiti dan inovasi. Sebenarnya tahap-tahap menuju puncak Takmilah dari segi fizikal dan pengisian (lebih bermaksud kepada ibadat, pendidikan keilmuan dan kerohanian) memerlukan perjalanan dan peningkatan kualiti yang panjang. Sekurang-kurangnya boleh dilihat sepuluh martabat (tahap) sebagaimana di dalam skema berajah berikut:

                              (Rajah)


Dari sepuluh tahap (martabat) sebagai disusun di dalam skema Takmilah di atas, kita telah membicarakan tiga tahap daripada sepuluh tahap berkenaan (dikira dari bawah ke atas). Ketiga-tiga adalah melibatkan potensi tenaga manusia pada peringkat individu. Misalnya yang mempunyai keilmuan dan daya kreativiti dan inovasi dari segi senibina (termasuk di bawah aspek nilai – seni) dan juga kepakaran (keilmuan) dan kemahiran dari segi pembinaan atau engineering, maka kombinasi dari berbagai kepakaran, kreativiti dan inovasi memperkasakan kelompok berkenaan, sebagaimana tercermin di dalam penubuhan AJK teknikal.
Sebagai dibuktikan hasil dari perbincangan tentang `kerja tanah` dan mendapat tempat parkir telah menghasilkan satu penemuan yang amat bermakna, iaitu bonus bagi Masjid al-Umm dengan penambahan satu tingkat di bawah tanah yang boleh digunakan sebagai dewan serbaguna. Maka masjid yang asalnya dua tingkat menjadi tiga tingkat, iaitu aras bawah tanah, aras utama dan aras satu. Dengan adanya aras bawah tanah, maka dibincangkan bersama proposal arkitek (martbat tiga) tentang konsep ruang dan bilik-bilik yang wajar bagi ruang bawah tanah ini, termasuk tangga yang dapat naik dan turun ke atas sehingga para jamaah di bawah dapat dikira sebagai makmum yang sah yang mengikut imam bersolat pada ruang utama. Begitu juga dengan ruang seminar, ruang akad nikah, persalinan dan ruang penyediaan makanan dan lain-lain. Jikalau bagi masjid dua tingkat dalam plan arkiteknya ruang mihrab bagi masjid dua tingkat ini, masih mengekalkan minhrab dua tingkat dan kelihatan sebagai tong atau drum tergantung dan tidak begitu sesuai dari segi estetika, maka dicadangkan bahawa mihrab pada dua tingkat dipanjangkan ke bawah menjadi tiga tingkat. Dengannya memudahkan bagi ruang bawah tanah mengenalpasti arah qiblat jika ada function yang memerkan penentuan arah qiblat, khususnya solat. Perbincangan juga melibatkan sistem berhawa dingin dan keperluan kipas yang sesuai dengan lantai atas yang agak rendah.
Perbincangan yang paling utama diberi perhatian ialah mengenai aras utama bagi jamaah. Bagi aras ini jika masuk dari bahagian depan bangunan, maka ianya adalah bersamaan dengan aras bumi hingga tidak nampak dan tidak disedari adanya aras bawah tanah. Pada aras ini tumpuan perbincangan ialah bahagian depan yang melibatkan selain dari mihrab yang disebutkan ialah mimbar, bilik imam dan peralatan. Dekorasi pada bahagian depan dan dinding, ruang utama yang terbuka luas dan ruang lempah yang dibatasi dinding kaca yang juga membataskan antara ruang berhawa dingin dan bagi mereka yang tidak selesa dengan berhawa dingin dan melalui ruang lempah ini dapat turun naik melalui tangga. Pada aras utama ini juga dibincangkan perlunya ada pada bahagian permulaan masuk, bilik untuk anak-anak (dijaga di sini semasa ibu mereka datang berjamaah dan juga pengajian) dan juga bilik mesyuarat. Pada bahagian depan ini juga ada ruang tempat wudhu` pada bahagian kiri kanan, juga toilet yang berasingan pada bahagian kiri kanan. Juga pada sebelah kanan bagi aras utama (aras bumi) ialah `bilik mayat` bagi kemudahan mengurus jenazah. Sebagaimana dari bahagian sisi demikian pada bahagian hadapan mempunyai tangga kiri dan kanan bagi membolehkan turun naik dari aras utama ke aras satu, bahkan pada bahagian sebelah kiri dari hadapan, berhampiran tangga dicadang disediakan lif bagi beberapa tujuan. Antaranya bagi kemudahan oku, terutama jamaah perempuan untuk naik turun dari aras utama ke atas dan juga sebaliknya. Lif ini juga dapat digunakan bagi menaik turun barang-barang dan juga digunakan bagi situasi kecemasan. Pada aras utama ini terdapat ruang mini taman yang boleh dihiaskan dengan pokok dan bunga-bunga hidup atau disediakan bangku di samping hiasan-hiasan yang lain.
Pada aras satu yang lantainya tidak meliputi seluruh ruang, tetapi lantainya pada bahagian belakang dan sisi kiri kanan. Pada dasarnya aras satu adalah aras bagi muslimat, tetapi sebenarnya tidak ke seluruhan. Ruang bagi mereka adalah pada bahagian hadapan. Adapun pada bahagian di belakang atas ini terdapat bilik-bilik yang disediakan bagi kelas tahfiz, bilik IT, bilik sumber dan juga bilik mesyuarat. Daripada bahagian belakang ini dapat naik ke tingkat atap. Tidak untuk kegunaan awam. Dari sini boleh dilakukan pembersihan bahagian atas hingga boleh sampai kepada kubah dan atap. Adapun atap pada asalnya kurang kecuraman, maka diminta sedikit dicuramkan bagi kemudahan larian air hujan. Dari bahagian atas ini kelihatan secara terang bahagian kubah, menara, bahkan pandangan keliling masjid.


Bahagian yang amat diberi tumpuan ialah kubah. Kubah ini adalah berada di atas sebahagian besar dari ruang utama solat pada aras utama. Adapun dari segi bentuk kubah dibincang dan usaha mendapat pakar bagi membina kubah Masjid al-Umm ialah diadakan tender dan interview khusus, sebagaimana juga pemilihan kontrektor juga adalah secara tender terbuka dan interview. Turut menjadi topik perbincangan ialah mengenai bentuk menara dan timbul cadangan pengubahsuaian. Selain itu perhatian perbincangan ialah terhadap dinding, tingkap dan dekorasi dalaman dan juga luaran.
Melalui perbincangan-perbincangan di dalam mesyuarat-mesyuarat teknikal dan induk, maka kejelasan timbul tentang bentuk Masjid al-Umm, lebih-lebih lagi bila dikeluarkan perspektif berhubung dengan bahagian-bahagian yang diberi perhatian dalam perbincangan. Pihak arkitek juga mengikuti perbincangan dan mengambil maklum berhubung dengan cadangan-cadangan dan penambahbaikan yang harus dilakukan (ketara berubah dari plan dan perspektif asal). Semuanya ini perlu diangkat kepada pihak MPKj dan jabatan-jabatan berkenaan. Permohonan kelulusan plan kepada MPKj dan jabatan-jabatan berkaitan dibuat pada 15 Februari 2013 dan permohonan bagi kelulusan landscape dibuat sebelum daripada itu, iaitu pada 5 Februari 2013.

Sekian.

No comments:

Post a Comment