BBB, 17 Rabiul Akhir 1437 = 27 Januari 2016
(Rabu).
Berkata Al-Tahawi: 77 (Kita tidak meletakkan
seseorang daripada mereka itu sebagai ahli syurga atau neraka).
Srh. Bermaksud jangan kita mengatakan tentang
individu tertentu daripada ahli al-Qiblat bahawasanya ia daripada ahli syurga
atau daripada ahli neraka, melainkan daripada khabar yang benar s.a.w.
bahawasanya ia dari ahli syurga seperti sepuluh r. `anhum., Dan jika kiranya
kita berkata, bahawasanya tidak dapat tidak dari memasuki neraka dari ahli
pendosa-pendosa besar, siapa yang dikehendaki Allah masuk neraka, kemudian
keluar daripadanya dengan shafa`at oleh yang memberi shafa`at, akan tetapi kita
memaksudkan kepada individu tertentu, maka kita menyaksikan
baginya dengan syurga atau neraka, kecuali daripada yang diketahui.,
kerana hakikat sebenarnya sesuatu yang batin, dan keadaan matinya seseorang di luar
dari liputan dengannya, akan tetapi kita berharap semuanya menjadi orang yang
baik, dan kita harap tidak dari kalangan yang jahat.
Berkata Al-Tahawi,
78 (Kita tidak menyaksikan ke atas mereka itu
dengan kufur dan tidak dengan syirik, dan tidak dengan nifaq, selama mana tidak
zahir daripada mereka itu sesuatu daripada yang demikian, kita serah rahsia
mereka kepada Allah ).
Srh. Kerana kita sesungguhnya disuruh kita berhukum
dengan yang zahir, dan ditegah kita daripada zan dan mengikut apa yang ditegah
kita mengetahui dengannya.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman jauhilah kamu
banyak daripada zan, kerana setengah daripada zan adalah berdosa.``
(Al-Hujurat: 12).
Berkata Al-Tahawi:
79: (Tidak boleh melakukan pembunuhan terhadap
seseorang daripada umat Muhammad s.a.w., melainkan mereka yang wajib di atasnya
hukuman bunuh).
Srh. Dalam Al-Sahih daripada Nabi s.a.w.
bahawasanya Baginda bersabda bermaksud:
``Tidak halal darah seseorang muslim yang
bershahadah, bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah, dan bahawa Aku Rasulullah,
melainkan dengan salah satu daripada tiga: Bujang yang berzina, bunuh dibalas
bunuh dan yang meninggalkan agamanya yang berpisah dari jama`ah.``
Dan berkata Al-Tahawi;
80 (Kami tidak berpendapat yang keluar dari
pimpinan kami dan pemerintah urusan kami, walaupun mereka berdekatan, kami
tidak berdo`a tidak baik ke atas mereka, dan kami tidak mencabut tangan
daripada ketaatan mereka. Kami melihat ketaatan mereka ialah dengan ketaatan
kepada Allah `Azza wa Jalla sebagai kefarduan, selama mereka tidak menyuruh
dengan maksiat, kita menyeru mereka dengan kebaikan dan kemaafan).
Srh. Yang demikian kerana firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Wahai mereka yang beriman, taatlah kamu akan Allah dan taatlah kamu akan Rasul dan
yang mempunyai pemerintahan daripada kamu.`` (Al-Nisa`: 59).
Dan dalam dua sahih (Bukhari dan Muslim),
Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud:
``Kewajipan di atas seorang muslim ialah
mendengar dan taat pada perkara yang disuka dan
dibenci, melainkan disuruh melakukan dengan ma`siat, maka jika disuruh
melakukan dengan ma`siat, maka tidak ada pendengaran dan ketaatan.``
Berkata Al-Tahawi:
81 (Kami mengikut Al-Sunnah dan Al-Jama`ah,
kami menjauhi kenadiran, pertikaian dan perpecahan).
Srh. Al-Sunnah ialah tariqat (jalan) Rasul
s.a.w., dan jamaah ialah sekalian muslimun, dan mereka itu ialah sahabat-sahabat
dan tabi`un kepada mereka itu dengan ihsan, hingga hari kiamat, Mengikut mereka
itu adalah pertunjuk dan menyalahi mereka itu adalah sesat.
Berkata Al-Tahawi;
82 (Kita kasihkan ahli adil dan amanah dan
kita benci ahli zalim dan khianat).
Srh. Dan ini adalah dari sempurna keimanan dan
sempurna ubudiyyah, kerana ibadat mengandungi sempurna kasih dan kemuncaknya,
dan sempurna kehinaan dan puncaknya. Maka cintakan Rasulullah dan anbiya`Nya
dan ibadat para mu`minin adalah dari kecintaan terhadap Allah..
Berkata Al-Tahawi r.h.a.;
83 (Kami berkata,``Allah lebih tahu`, pada
perkara yang shubhah ke atas kami dari ilmunya).
Srh. Bermaksud kesejahteraan pada agama ialah
dengan penyerahan kepada Allah dan kepada Rasulnya s.a.w. dan menyerahkan
perkara yang shubhah kepada yang mengetahui.
Sesungguhnya Allah Ta`ala menyuruh NabiNya
s.a.w. menyerahkan ilmu yang tidak diketahui kepadaNya.
Allah Ta`ala berfirman bermaksud:
``Katakanlah (wahai Muhammad), Allah jua yang
mengetahui tentang masa mereka tidur. Baginyalah tertentu pengetahuan segala
rahsia langit dan bumi.`` (Al-Kahfi: 26)
Demikianlah Al-Tahawi membicarakan aspek-aspek
keimanan, bukan saja tentang rukun iman yang enam, tetapi juga yang melibatkan
kepercayaan lain seperti Awliya` al-Rahman, tentang pendosa besar, shafaah,
tidak boleh menghukum kafir terhadap seorang sewenag-wenang, tentang ketaatan
yang kesemuanya ditegaskan bahawa, ``Kami mengikut Al-Sunnah dan Al-Jama`ah`
yang sememangnya menjadi ikutan majoriti umat Islam.
Sekian.
No comments:
Post a Comment