Persoalan yang berat seperti Kalam Allah dan
Al-Qur`an, ialah persoalan melihat Allah.
Bab IV
Berkata Al-Tahawi: Mtn. 38 (Dan Ru`yah
(melihat) adalah Haqq bagi ahli syurga, dengan tidak mengelilingi (lingkungan)
dan tanpa kayfiyah, sebagaimana dsicakap dengannya oleh Kitab Tuhan kita
bermaksud ``Wajah-wajah pada masa itu melihat kepada Tuhannya dengan melihat
(yang layak). Dan tafsirnya sebagaimana dikehendak oleh Allah Ta`ala dan
keilmuanNya, dan setiap yang datang sedemikian itu daripada Hadith Sahih
daripada Rasulillah s.a.w. sebagaimana Baginda bersabda. Dan maknanya
sebagaimana dikehendaki, tidak kita masuk yang sedemikian sebagaimana takwilan
menurut fikiran kita, dan sebagaimana mewahamkan dengan hawa nafsu kita, kerana
sesungguhnya siapa yang selamat dalam agamanya ialah orang yang selamat bagi
Allah `Azza wa Jalla dan bagi Rasulnya s.a.w.. Penolakan terhadap yang
mentashbihkan ke atasnya kepada alamnya).
Srh. Ungkapan di atas adalah sebagai menolak
oleh Al-Tahawi terhadap mereka yang mengingkari akan `ru`yah`. – Yakni ru`yah
orang-orang mu`min, apabila mereka masuk syurga – melihat Tuhan subhanahu wa
Ta`ala. Lantaran mengingkari terhadap sedemikian oleh golongan Jahmiyyah dan
Mu`tazilah dan mereka yang sependapat dengan mereka.. Sesungguhnya kata mereka
adalah batal, lantaran bercanggah dengan Kitab dan Al-Sunnah. Turut mengukuhkan
pendapat sedemikian (seperti Al-Tahawi) ialah Al-Tabari dan Al-Shafie dan lain-lain.
Berkata Al-Tahawi Mtn. 39 (Tidak tetap kukuh
tapak kaki Islam, melainkan di atas tempat selamat dan penyerahan dengan selamat).
Srh: Ungkapan secara isti`arah (pinjaman –
sudut adabiyy) lantaran tapak kaki yang berdiri secara baik tidak dapat tetap,
melainkan di atas belakang sesuatu, yakni, tidak kukuh Islam siapa yang tidak
menerima nas-nas kewahyuan, terima dan tidak menentang dan tidak
mencanggahinya dengan fikiran, kewarasan
dan kiasan.
Riwayat Bukhari daripada Imam Muhammad bin
Shihab al-Zuhri r.h.m bahawasanya dia berkata, ``Daripada Allah ialah Risalah,
daripada Rasul penyampaian dan di atas kita ialah penerimaan.``
Berkata Al-Tahawi, Mtn. 40 (Maka barangsiapa
diganggu keilmuannya oleh lintasan daripadanya
sebagaimana diketahui, dan tidak memada dengan penerimaan dengan
kefahamannya, melindungi (disertai) oleh lintasan gangguan terhadapnya daripada
kebersihan tauhid, bersih ma`rifat dan iman yang sahih).
[Perlu bersih dari gangguan, lintasan dan
waswas].
Srh. Bagi
mengingatkan dari permainan waswas yang merupakan gangguan syaitan.
Sebagaimana firman Allah bermaksud:
``Ada dari kalangan manusia yang berbalas
hujah tentang Allah, tanpa keilmuan dan dia mengikut langkah dan kemahuan
syaitan .`` (Al-Hajj: 3)
Berkata Al-Tahawi:
Mtn. 41 (Dia dalam keraguan antara kufur dan
iman, membenar dan mendustakan,, ikrar dan ingkar, dalam waswas dan sesat,
bukan sebagai orang mukmin yang membenarkan dan tidak penentang yang dusta.
Srh. Adalah gambaran mereka yang ragu dan tiada pegangan yang kukuh, bagai
hanyut dan tiada kepastian di mana terdampar. Pensharh menyebut tokoh-tokoh
falsafah seperti Ibn Rushd, Al-Razi,, Al-Sahrastani dan beberapa lagi yang
mengakui mereka berkelana dalam falsafah, tidak mereka dapati melainkan
ketakjuban dan kekesalan. Sebaik-baik kembali kepada induk Islam.
Berkata Al-Tahawi:
Mtn, 42 (Dan tidak sah iman dengan ru`yah bagi
ahli Dar al-Salam yang mengibaratkan
penerimaan secara waham atau mentakwilnya menurut yang difaham, lantaran
ta`wil ru`yah, dan ta`wil bagi setiap makna yang disandarkan kepada ru`yah,
dengan meninggalkan ta`wil, dan melazimkan penerimaan, maka baginya agama bagi
muslimin dan siapa yang tak meninggalkan nafi dan tashbih, tergelincir dan
tidak betul dari tanzih).
Srh. Ungkapan ini adalah bagi menolak pendapat
Mu`tazilah yang menafikan melihat Tuhan, dengan hujah rasional bahawa sesuatu
yang baharu tidak mungkin berdepan dengan yang kekal dan abadi. Adapun
Al-Tahawi berpegang dengan nyata ayat Al-Qur`an telah disebutkan dan Hadith
Nabi s.a.w. yang bersabda bermaksud:
``Engkau melihat Tuhan kamu seperti kamu
melihat bulan penuh purnama.
Berkata Al-Tahawi:
Mtn. 43 (Maka sesungguhnya Tuhan kita Jalla wa
`Ala disifatkan dengan sifat-sifat wahdaniyyat, disifat dengan sifat
ketunggalan, bukan seperti makna esa
kejadian alam.
Srh: Al-Tahawi menyebut persoalan ini bagi membersih pegangan bahawa Allah Ta`ala disifat
secara nafi dan ithbat.
Hr. Al-Tahawi lebih ketat dari aliran Ash`ari
dan Maturidi yang mengambil pendekatan tashbih dan nafi bagi memahami
sifat-sifat Allah.
Berkata Al-Tahawi:
(Tidak dikaitkan dengan Allah oleh sempadan,
hujungan,, rukun, anggota, alatan, tidak
tertakluk dengan jihat yang enam seperti pendapat yang bid`ah).
[Jihat – arah enam ialah hadapan dan belakang,
kiri dan kanan dan atas dan bawah].
Srh. Kita tidak boleh mensifatkan Allah Ta`ala
dengan apa yang tidak disifat dengannya akan diriNya dan tidak disifat
dengannya oleh RasulNya, baik secara nafi atau ithbat. Sesungguhnya kita
mengikuti dan tidak bersifat bid`ah. Maka wajiblah di atas kita pada bab sifat
menthabit apa yang dithabitkan Allah dan RasulNya dan kita nafi apa yang
dinafikan oleh Allah dan RasulNya.
Ternyata Al-Tahawi mengambil sikap yang ketat
di dalam membicarakan, terutama apa yang berhubung dengan Allah, contoh
persoalan sifat berbanding dengan pendekatan Ash`ari dan Maturidi. Beliau
menentang keras pendapat Mu`tazilah dan seumpamanya yang mentakwilkan sesuatu
berdasarkan rasional akal.
Sekian
No comments:
Post a Comment