Sebenarnya akidah Islam sedia wujud bersama
dengan agama Islam. Rukun Iman dan Rukun
Islam menjadi asas yang utama. Pengolahan terhadapnya terdapat di dalam
Al-Qur`an dan Al-Hadith. Dengan perkembangan negara Islam, berlaku pergolakan
politik dan pertembungan dengan unsur-unsur luar, namun tidak menggugat
kewajaan akidah Islam sebagaimana yang dibimbang oleh Al-Ghazali. Ancaman yang
banyak dari dalam akibat dari pergolakan politik dalaman yang melahirkan,
Qadariyyah, Jabariayah, Murjiah dan Mutazilah, namun tidak menggugat kemurnian
akidah Keislaman lantaran pada masa yang sama lahir mereka yang mempertahankan
kemurnian Islam dan mengolah pendekatan-pendekatan yang bukan saja sesuai,
bahkan memperkukuhkan dan mempekasakan akidah Islam yang berfalsafah `Tauhid`.
Dua tokoh penting ialah Ash`ari dan Maturidi.
Ash`ari (260-324H/873-935M), bangkit di tengah
kekecohan dan gugatan dari faham Mu`tazilah. Ironinya Ash`ari pada mulanya
sebagai pelajar menurut faham Mu`tazilah, tetapi menentangnya dengan mengarang
karangan-karangan berjumlah 90 buah
dalam berbagai lapangan, khususnya dalam bidang akidah. Tiga buah kitabnya yang
terkenal dalam bidang akidah ialah:
1. Maqalat al-Ash`ariyyin: yang
membicarakan tentang ilmu al-Kalam dan menegakkan Ahl al-Sunnah.
2. Al-Ibanah `an Usul al-Diyanah: Membicarakan tentang Ahlu al-Sunnah wa
al-Jama`ah
3. Alluma`: Bertujuan membantah pendapat Ahl al-Kalam yang tidak disetujui
tentang pendapat mereka.
Dengan karangan beliau di atas beliau
mengambil pendekatanm berbaik dan menerima mazhab-mazhab yang ada di dalam bidang fiqh pada masa itu, iaitu
seperti Shafie, Malik, Hanbali. Ini
merupakan usaha menyelaras dengan aliran yang dibawanya bagi
memperkukuhkan Aliran Sunni yang didukungnya. Dari segi akidah Ash`ari lebih
kembali kepada Al-Qur`an misalnya tentang sifat-sifat Tuhan yang terdapat di
dalam Al-Qur`an sedangkan Mu`tazilah menafikan Tuhan berbilang sifat
sebagaimana mereka menafikan dari kemungkinan melihat Tuhan. Ash`ari menolak
pendapat `Tempat antara dua tempat` di syurga yang ditegak Mu`tazilah, sebagai
menegakkan keadilan yang Mu`tazilah berpendapat wajib bagi Allah membalas baik
dengan baik dan balas jahat dengan jahat. Sedang bagi Ahl al-Sunnah adalah
`Harus`. Juga pendapat mereka tentang Al-Qur`an adalah baharu (dicipta). Aliran
Asy`ari mendapat kekuatan apabila pemerintah Nizam al-Mulk di Baghdad (m. 485/1092)
menerima Aliran Ash`ari sebagai aliran rasmi diajar di Pengajian Tinggi Nizam
al-Mulk di Naisabur dan Baghdad.
Pengukuhan terhadap aliran Asy`ari dilalkukan
oleh pendukung-pendukung yang mendukung aliran ini. Tokoh-tokoh besar yang
datang kemudian ini ialah seperti Al-Baqillani (m. 403/1013), Al-Juwaini
(419—478/1028-1085) dan Al-Ghazali sendiri (m.505/1111).
Peranan yang didukung oleh Al-Baqillani yang
nama penuhnya ialah Abu Bakar Muhammad bin Tayyib yang dijangka berkelahiran di
Kota Basrah, iaitu tempat kelahiran gurunya Asy`ari. Kitabnya yang terkenal
ialah Al-Tamhid. Di dalamnya Al-Baqillani membicarakan masalah saintifik yang
menjadi topik perbicaraan pada masa itu dengan mengaitkannya dengan ciptaan
Tuhan. Misalnya Al-Baqillany membicarakan soal jauhar yakni benda di alam ini
dan kandungan adalah terdiri dari benda-benda yang dapat dilihat secara
fizikal. Sebagai contohnya seketul batu, benda batu ini – adalah merupakan jisim – benda yang memerlukan ruang yang dikenali sebagai
jirim, iaitu berkedudukan seperti atas tanah. Satu perkara yang dibincangkan
dalam keilmuan theologi pada masa itu ialah tentang sifat. Bagi setiap benda
ada bersifat. Ketul batu tadi ada sifatnya yang berdiri di atas zat bagi benda
tadi, misalnya batu itu berbentuk bulat atau bujur, berwarna hitam atau putih,
sifatnya juga seperti besar dan kecil dan batu sudah tentu bersifat berat. Satu
aspek yang penting dibicarakan tentang benda yang berjauhar, berzat, mengambil
jirim, ruang dan bersifat, bahawa benda tersebut adalah kumpulan dari jauhar
al-fard, iaitu himpunan juzu`-juzu` yang kecil dan terkecil yang disifatkan
tidak boleh dibahagi yang dikenali sebagai zarrah atau atom. Dan sebenarnya
muka bumi dan alam fizikal adalah terdiri dari jauhar al-fard dan atom-atom.
Dengan memahami kandungan dan sifat benda yang ada di dalam alam, maka difahami
tentang Allah yang berlainan dengan sifat benda di dalam alam ini, maka diambil
kesimpulan Allah yang berzat dan bersifat sebagaimana disebut di dalam
Al-Qur`an adalah berlainan dari sifat benda dan alam. Allah bersifat
sebagaimana dipelajari di dalam sifat 20, tetapi zat dan suifatNya berlainan dengan zat dan
sifat alam. Zat Allah tidak seperti
benda yang alamiah dan sifatnya juga tidak seperti sifat benda di alam.
Di dalam pendekatan Ash`ari terdapat
pendekatan tashbih dan tanzih, tashbih ialah sebagai bandingan dengan sesuatu,
tetapi tidak sama dengan yang dibandingkan itu. Sebagai contoh misalnya bagi
memahami persoalan zat dan sifat. Allah sememangnya berzat, iaitu zat yang tidak sama sekali
sedagaimana zat alam yang tersusun dari jauhar al-fard. Untuk memahami tentang
zat maka dipinjam konsep zat yang ada di dalam alam sebagai `tashbih, tetapi
tashbih ini dinafikan dari zat Allah, yakni Allah tidak mempunyai zat seperti
zat Alam. Demikian tentang sifat seperti wajah seseorang yang tampan dan
cantik, tinggi, garang dan sebagainya, Allah mempunyai sifat-sifat sebagaimana
banyak disebut di dalam Al-Qur`an, tetapi sifatnya tidak sebagaimana sifat alam
atau sifat orang yang digambarkan. Ditegaskan bahawa Allah mempunyai
sifat-sifat dan sifat-sifatNya adalah sifat-sifat yang sempurna.. Ditegaskan
bahawa sesebuah zat alamiah boleh mempunyai lebih dari satu sifat seperti
tinggi, kurus, hitam dan sebagainya. Demikian bagi Allah juga mempunyai lebih
dari satu sifat yang tidak menggugat dari sifat tauhidNya. Hal ini adalah
berlainan dengan pegangan Mu`tazilah yang wajib Esa pada zat, sifat dan
perbuatan. (A.Hanafi, M.A. Theologi Islam (Ilmu Kalam), Bulan Bintang, Jakarta,
1974: 58-64).
Dengan pengolahan Ash`ari dan
pendukung-pendukungnya, maka ia meletakkan pendekatan yang jelas dan diterima
sebagai pegangan Ahlu al-Sunnah wa al-Jam`ah. Ash`ari menegakkan mazhabnya
berasaskan naqal dan akal. Naqal bermaksud berdasarkan dalil-dalil ayat-ayat
Al-Qur`an berhubung dengan Ketuhanan dan juga berdasrkan Hadith Nabi. Semua pendekatan
theologi adalah juga bergantung pada akal, iaitu membahaskan persoalan
berdasarkan akal, seperti membahaskan tentang jisim, zarrah, sifat dan
sebagainya. Aliran Ash`ari terus dikembang dan didukung sebahagian besar dari
penganut-penganut Islam seluruh dunia. Antara tokoh mutakhir yang mengolah
pendekatan Ash`ari ialah Muhammad Abduh (1849-1905) dengan karangan terkenalnya
berjudul Risalah Tauhid (Muhammad Abduh, Risalah Tauhid, Bulan Bintang,
Jakarta, 1979, 270hlm.) Dan digunakan
bagi berbagai peringkat pengajian hingga kini.
Sekian.
No comments:
Post a Comment