January 17, 2016

Penyebutan Dan Menafikan Dari Allah Kekurangan - Begitu Halus Makna Perlu Faham


BBB, 06 Rabiul Akhir 1437 = 16 Januari 2016 (Sabtu):
Satu kaedah penggunaan kata di dalam Matan `Aqidah Al-Tahawi ialah dengan menyebut sesuatu kata dengan menafikan dari maksud kata berkenaan dari Allah sebarang kekurangan sebagai contoh:
Berkata Abu Ja`afar al-Tahawi :
Mtn. 14. (Tiada selepas mencipta ciptaan (makhluk) mengambil faedah dari nama sebagai Pencipta (al-Khalik) dan tiada dengan keesaanNya Mengada mengambil faedah dari nama Pengadanya.
Srh. Allah tidak memerlu apa-apa dari ciptaanNya sama ada pada masa lampau dan demikian tidak perlu  juga dari pengadaannya pada masa mendatang.
Hr. Allah tidak memerlukan suatu dari penciptaan dan tidak berhajat dari sebarang pengadaan.
Berkata Abu Ja`afar Al-Tahawi:
Mtn. 15: (BagiNya makna al-Rububiyyah dan tidaklah Dia kena marbub sebagaimana dia Pencipta (Khalik) Dia tidak pula kena cipta (Makhluk).
Srh. Yakni Allah Ta`ala disifatkan bahawasanya Dia  `al-Rabb` sebelum dari diadakan yang kena ada (marbub) dan disifatkan bahawa dia Pencipta (Khalik) sebelum diadakan ciptaan (makhluk).
Hr. Mengelak dari fahaman nama Allah itu sebagai baharu lantaran timbulnya selepas mencipta. Bermaksud nama adalah sedia, bukan baharu !
Berkata Al-Tahawi lagi:
Mtn. 16 (Dan seperti mana Dia Penghidup yang mati selepas ada dia hidupkan, selayak nama  ini sebenarnya sebelum  menghidupkan), demikian nama Pencipta (Khalik) sebelum  mencipta).
Srh. Rangka yang sama sebelumnya, yakni Allah Subhanahu wa Ta`ala disifatkan bahawa Dia Penghidup yang mati sebelum dari menghidupkannya, begitu juga disifatkan Pencipta (Khalik) sebelum menciptanya. Ini bagi menolak kata Mu`tazilah (Nama diberi  dengan mencipta), sedangkan Allah berterusan melakukan apa yang Dia kehendak.
Hr. Kiaskanlah dengan  nama-nama yang lain yang disifatkan.
Berkata Al-Tahawi Lagi:
Mtn. 17: (Sedemikian lantaran bahawasanya Dia di atas sesuatu Berkuasa, Dan tiap sesuatu kepadaNya faqir jua. Segala perkara mudah saja, berhajat kepadanya sesuatu, tiada sepertinya sesuatu, Dia Amat Mendengar lagi Amat Melihat sesuatu).
Srh. Demikian bagi mengisyarat kepada tetapnya sifat-sifat Allah sejak azali sebelum menciptanya lagi
Hr. Ayat asal begitu kaya dengan rima hujung ayat yang sama. Penulis berusaha menjaga rima-rima akhir yang sama sebagaimana di dalam teks matan.
Berkata Al-Tahawi lagi.
Mtn. 18 (Dia Mencipta Ciptaan (makhluk) dengan ilmuNya.
Srh. Bermaksud Dia mencipta,mengada dan membuat. Di sini mencipta juga bermakna menentukan (qaddara) adalah dengan ilmuNya.
Kata Al-Tahawi lagi:
Mtn.19 (Dia menkadar kepada mereka kadar-kadar).
Srh. Maka sesungguhnya Allah Ta`ala berfirman bermaksud: ``Dia Mencipta segala sesuatu maka Dia mengkadarkannya kadar-kadar` (Al-Furqan: 2).
Dan firman Allah Subhanahu wa Ta`ala lagi mbermaksud:
`` Sesungguhnya Kami segala sesuatu Kami ciptanya dengan kadar (Al-Qamar: 49).
Dan berkata Al-Tahawi lagi:
Mtn. 20 ( Dan Kami tentukan bagi mereka itu ajal-ajal).
Srh. Yakni bahawasanya Allah Subhanahu wa Ta`ala menentukan ajal-ajal segala makhluk, sekira-kira apabila tiba ajal mereka itu tidak terlewat walau sesaat dan tidak terdahulu.
Firman Allah bermaksud:
``Dan tidaklah bagi satu diri menemui maut, melainkan dengan izin Allah penentuan ajal`` (Ali `Imran:145).
Berkata Al-Tahawi:
Mtn. 21 (Tidak sunyi ke atasNya sesuatu sebelum Dia menciptakannya dan Dia Mengetahui apa yang mereka lakukan sebelum menjadikan mereka).
Srh: Sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta`ala mengetahui apa yang telah berlaku, apa yang sedang berlaku dan apa yang tidak berlaku, jika adalah ia, bagaimana sedang adalah ia. Sebagaimana Allah berfirman bermaksud: (Dan kalaulah mereka dikembalikan (ke dunia) mereka kembali melakukan apa yang dilarang daripadanya (Al-An`am: 28).
Berkata Al-Tahawi:
Mtn. 22 (Dan suruhan kepada mereka dengan ta`at kepadaNya, dan larangan kepada mereka maksiat kepadaNya).
Menyebut oleh Al-Shaykh (Al-Tahawi) tentang suruh dan tegah selepas menyebut tentang mencipta dan qadar sebagai isyarat bahawa Allah Ta`ala Mencipta makhluk untuk beribadat kepadanya. Sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu.`` (Al-Dhariyat: 56).

Sekian.

1 comment:

  1. KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
    dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor togel.nya yang AKI
    berikan 4D/ angka [] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus AKI.
    dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
    ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu AKI. insya
    allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
    kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
    sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka main togel
    yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi AKI ALIH,,di no (((0823 1366 9888)))
    insya allah anda bisa seperti saya…menang togel 2750 JUTA , wassalam.


    dijamin 100% jebol saya sudah buktikan...sendiri....


    Apakah anda termasuk dalam kategori di bawah ini !!!!


    1"Dikejar-kejar hutang

    2"Selaluh kalah dalam bermain togel

    3"Barang berharga anda udah habis terjual Buat judi togel


    4"Anda udah kemana-mana tapi tidak menghasilkan solusi yg tepat


    5"Udah banyak Dukun togel yang kamu tempati minta angka jitunya
    tapi tidak ada satupun yang berhasil..



    KLIK DISINI 4d 5d 6d




    Solusi yang tepat jangan anda putus asah... AKI ALIH akan membantu
    anda semua dengan Angka ritual/GHOIB:
    butuh angka togel 2D/ ,3D/, 4D/ 5D/ 6D/ SGP / HKG / MALAYSIA / TOTO MAGNUM / dijamin
    100% jebol
    Apabila ada waktu
    silahkan Hub: AKI ALIH DI NO: [[[0823 1366 9888]]]


    ANGKA RITUAL: TOTO/MAGNUM 4D/5D/6D/


    ANGKA RITUAL: HONGKONG 2D/3D/4D/6D/



    ANGKA RITUAL; KUDA LARI 2D/3D/4D/6D/



    ANGKA RITUAL; SINGAPUR 2D/3D/4D/ 6D/



    ANGKA RITUAL; TAIWAN,THAILAND



    ANGKA RITUAL: SIDNEY 2D/3D/4D 6D/











    ReplyDelete