BBB, 25 Rabiul Awwal 1437 = 06 Januari 2016
(Rabu):
Al-Ghazali menyifatkan bahawa pendekatan
theologi atau yang dikenali sebagai `Ilmu al-Kalam`Pada masanya sebagai
`Pendekatan Memada`, tetapi `Tidak Memada` baginya. Theologi sebagai `Pandangan
Wujud` utama amat penting dari segi epistimologi, lantaran dengan demikian
seorang pembicara, atau bagi seorang pelaku, bahkan bagi sesiapa yang `sedar`
dapat meletakkan atau berada pada paksi atau posisi diri secara `hak` bersama
dengan siapa atau apa yang lain yang juga berhak. Sepatutnya setiap yang
mempunyai hak ini berusaha dengan segala cara mempastikan hak ini benar-benar
`hak` baginya.Tanpanya seseorang, atau apa saja, berbicara atau apa saja tidak
menepati `hak`nya dan dia bukan saja berada pada bukan pada posisinya yang
betul yang semestinya diyakini, lantaran jika tidak dia berbicara dari posisi yang
salah dan terpinggir.
Tugas mengenali `hak` adalah tugas yang besar,
bahkan tugas bagi tamadun dan peradaban yang dikaitkan dengan manusia sebagai
khalifah dan kejadian pilihan Tuhan. Tugas ini tidak tepat jika disifatkan
sebagai bersifat global, bahkan bukan bersifat alamiah, tetapi tugas yang
meliputi segala `Pandangan Wujud` ! Bayangkan betapa luas dan banyaknya
kewujudan - termasuk Tuhan. Kita tunduk kagum memikiri dan menghayati keluasan
cakerawala dan segala kandungan, tetapi betapa lebih luas `Kewujudan` yang
seharusnya berada di dalam `Pandangan Wujud` termasuk persoalan metafizik dan
konsepsi. Pandangan yang seharusnya tepat bagi setiap wujud bagi `Pandangan
Wujud`. Tepatlah dengan keraguan Al-Ghazali terhadap kalangan Al-Mutakallimun
yang membicarakan soal-soal ketuhanan, iaitu `Kewujudan Tertinggi`, iaitu juga `Hakikat`
bagi `Hak Tertinggi`. Dia bimbang berlaku kesilapan atau tidak tepat dari
`Pandangan Wujud` terhadap `Wujud Tertinggi`, bahkan `Wujud Hakiki` ! Benarlah
suara damir dirinya – Dia tidak mengatakan salah, tetapi dia menggunakan
istilah `Tidak Puas`, tetapi merupakan kepuasan bagi mereka. Dan merupakan
`Bukan Kepuasan ` baginya.
Kritik terhadap Al-Ghazali, oleh kerana Ilmu
Kalam yang berhubung dengan akidah adalah terpenting dan seharusnya bersifat
sentral membetulkan `Pandangan Wujud` bagi bidang-bidang yang lain, maka
seharusnya Al-Ghazali dengan rasa tidak memada pendekatan yang dibuat dari segi
Ilmu Al-Kalam selama ini, seharusnya dia berada dihadapan meneroka dan mengkaji
dan mendalam keilmuan theologi sehingga menemui pendekatan yang boleh memuaskan
baginya, dan sudah tentu akan memuaskan pihak-pihak yang lain. Timbul
pertanyaan, apakah Al-Ghazali bersifat pelarian dari menghadapi cabaran sebenar
dari segi keilmuan, sehingga mengalah di dalam bidang Ilmu Al-Kalam, lantas dia
bukan saja pelarian dari segi keilmuan, tetapi juga pelarian dari segi fizikal,
sehingga kembali bersunyi di kampung asalnya dan di sini Al-Ghazali memberi
tumpuan sepenuhnya di dalam bidang kerohanian. Seharusnya ia berdepan dengan
cabaran berbagai bidang ilmu pengetahuan. Sesungguhnya meninggalkan bidang ini
bukannya penyelesaian, sedangkankan misalnya `Faham Al-Dahriyyun` terus
berkembang dan melangkaui kini dengan jenama berbagai-bagai seperti materialis,
sekular, pluralisme dan liberalisme yang merupakan lanjutan dari faham
`Al-Dahriyyun` yang seharusnya `Pesaing` sejak zaman Al-Ghazali turut sama
berkembang sebagai wadah bagi dialog tamadun dan peradaban ummah dan sejagat.
Tumpuan Al-Ghazali terhadap tasawuf atau
bidang kerohanian sememangnya dapat dilihat sebagai pelarian dan menghadkan
diri kepada tumpuan kerohanian dari
menghidupkan sama bidang akli dan intelektual yang mana bidang falsafah dan
ilmu Al-Kalam banyak menggunakan elemen akli dan bersifat rasional. Sebenarnya
kedangkalan (kalau boleh digunakan istilah ini), sebagaimana yang dianggap Al-Ghazali
terhadap theologi tidak terbiar begitu sahaja, bahkan sebenarnya pengolahan
terhadap Ilmu Al-Kalam, Usuluddin atau aqidah, tidak terabai, sesungguhnya bidang yang telah berkembang dari abad ke 3H./8M. Sebagaimana yang telah dicetuskan
oleh Ashari, Maturidi, Mu`tazilah dan lain-lain terus bergerak di dalam bidang
berkenaan menuju ke arah mematang keilmuan tersebut, ianya sama seperti bidang
tasawuf dan fiqh, jika pun tidak boleh dikatakan lebih mantap. Walau bagaimana
pendekatan berkenaan tersudut kepada ruang lingkup terhad yang dikenali dengan
theologi agama, aqidah, usuluddin atau ilmu tauhid dan bidang falsafah terbuka
tetap tidak ditangani menurut perspektif Islam dan ianya berkembang dengan
pendekatan terbuka dan sekular dan tetap kosong untuk didekati secara theis
yang meyakinkan. Sebenarnya di sini Al-Ghazali membiarkan medan tempur
intelektual kosong dan bererti kekalahan dan jika tidak gemar menggunakan
kekalahan – meminta disikan.
Sebenarnya di dalam mempastikan yang `haq` dan
berada pada paksinya yang sebenarnya yang melibatkan begitu banyak bidang dan
pendukung-pendukung bidang berkenaan. Jika dilihat dari skima keislaman, jika
semua bidang adalah sebagai jalur-jalur
dari puncak sebuah bulatan seperti `glob`, maka pada puncaknya seharusnya keilmuan
aqidah yang berada pada puncak bulatan yang merupakan mahkota dan induk bagi
segala keilmuan. Maka pada puncak bulatan ini bermulanya segala jalur keilmuan
sebagai tali turun ke titik bawah.
Sebenarnya tugas bagi memastikan setiap satu
dari jalur berada pada `haq` atau pada kedudukan selari dengan puncak yang
merupakan `Pandangan Wujud` menyeluruh adalah merupakan tugas semua pihak.
Mekanisame utama bagi mengenal pasti dan mempastikan kedudukan yang `haq` atau
dapat juga digunakan istilah `kebenaran` adalah merupakan tugas semua pihak,
mekanisme bagi mengenal pasti ini tiada lain dari `Ilmu`. Dengan ilmu juga
bererti `kemajuan` yang menjadi mekanisme mencapai kebenaran. Tidak ada pihak
yang tidak mau mencapai kemajuan. Sebab itu mengenal pasti hak dan kebenaran
adalah dinamika yang menggerakkan semua pihak bergerak maju bagi mencapai hak
dan kebenaran dari segi kedudukan.
Sebenarnya kesedaran bagi meletakkan diri pada
paksi yang hak, berlaku di dalam semua bidang, makin mutakhir kesedaran ini makin tinggi dan makin
meningkat. Namun kesedaran lebih kepada
kesedaran dan perlumbaan yang bersifat fizikal dan kemajuan tampak, serentak
dengan kesedaran minda dan intelek sedang kesedaran yang bersifat metafizik,
rohani dan konsepsi kurang diberi perhatian. Manusia sebagai anak zaman sedang
dihanyutkan bahtera material yang rungutan dari mereka tidak pernah henti-henti
terutama yang tidak berpeluang mendapat habuan, kerana ada di luar dari skema yang melayak atau
membolehkan mereka bersama mendapat habuan. Apakah ini merupakan `ruang kehidupan`
yang dipaksakan terhadap mereka yang mereka ketinggalan, kerana tidak bersama
atau tidak sebijaksana mereka yang ada di dalam mekanisme peluang yang sengaja
diciptakan. Apakah pemastian dari `hak` telah jauh menyimpang dan apakah
harapan mencapai hak yang di dalamnya hak termasuk, kebahagiaan, kerohanian,
keselamatan sermakin terabai dan merisaukan ?
Sekian.
No comments:
Post a Comment