BBB, 12 Rabiul Akhir 1437 = 22 Januari 2016
(Jumaat):
Bab V
Mtn. 45 (Dan Mi`raj adalah haqq (benar) dan
sesungguhnya telah menjalankan waktu malam akan Nabi s.a.w. dan dinaikkan
(mi`raj) dengan diri (tubuh badan) dalam keadaan sedar ke langit, kemudian
kepada sekiramana dikehendaki Allah kepada ketinggian, dan memuliakannya oleh
Allah menurut kehendakNya, diwahyukan kepadanya dengan apa yang diwahyukan,
tidaklah berdusta oleh hati dengan apa yang dilihat, maka mensalawat oleh Allah
ke atasnya di akhirat dan di dunia).
Srh. Menurut Al-Tahawi kita tidak mengetahui
bagaimana kaedah dan kayfiyat, tetapi hukumnya menurutnya sebagaimana pegangan
yang lain tentang perkara-perkara yang ghaib, kita beriman dengannya dan kita
tidak perlu bersusah bertanya tentang kayfiyatnya. Menurut pensharh:
Berbagai pendapat tentang Isra`. Ada yang
berkata adalah Isra` dengan ruhnya dan tidak dengan jasadnya sebagaimana
pendapat ini dipetik oleh Ibn Ishaq dari A`ishah r.`anha dan dipindah dari Hasan
Basari seumpamanya. Bukti dengan jasad Isra` secara sedar (yaqzah) secara sahih
bahawa Nabi s.a.w Isra dari Masjid
al-Haram ke Masjid al-Aqsa dengan menunggang `Buraq`. Bukhari di dalam Hadith
riwayatnya menerangkan secara detail tentang Isra dan Mirajnya hingga ke Sidratul Muntaha dalam misi menerima fardu
solat yang asalnya lima puluh hingga tinggal lima. Berselisih pendapat antara
ulama` tentang`Melihat Rasulullah Allah`, kebanyakan berpendapat melihat dengan
mata hati, bukan mata lahir.
Hr. Hujah Isra`dan Mi`raj dengan ruh dan jasad
ialah ayat pertama di dalam surah Al-Isra` menyebut `Asra bi `abdihi`.
Ditegaskan kalau dengan ruh sahaja tidak dinisbahkan dengan `abdihi`. Maksud `hamba`
melibatkan jasad dan ruh.
Bab VI
Berhubung Dengan Haud (Kolam)
Berkata Al-Tahawi: 46 (Al-Haud –Kolam yang
memuliakan Allah Ta`ala dengannya sebagai minuman umat Nabi Muhammad adalah benar).
Srh: Lantaran terdapat Hadith-Hadith
berkenaannya.
Bab VII
Berkenaan Shafa`ah
Berkata Al-Tahawi: 47 (dan Shafa`ah sebagai
perbendaharaan bagi mereka adalah Haq)
Srh. Lantaran terdapat Hadith mengenainya
Hr. Maksud di Padang Mahsyar di dalam menunggu
hisab. Antara Hadith Nabi bermaksud:
``Akulah orang pertama memberi Shaf`ah
memasuki syurga.``
Bab VIII
Tentang Janji.
Berkata Al-Tahawi, 48 (Dan Janji yang diambil
Allah daripada Adam dan zuriatnya adalah haq)
Srh. Sebagaimana maksud daripada firman Allah
bermaksud:
``Ingatlah (wahai Muhammad)) ketika Tuhanmu
mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun temurun) dari (tulang) belakang
mereka, dan ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri (sambil Ia
bertanya dengan firmanNya), ``Bukankah
Aku Tuhan kamu ?``Mereka semua menjawab, ``Benar (Engkaulah Tuhan kami). Kami
menjadi saksi,`` yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari Kiamat
kelak., Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang
(hakikat tauhid) ini. ( Al-A`raf: 172).
Bab
IX Tentang Balasan Syurga Dan
Neraka
Berkata Al-Tahawi 49 (Sesungguhnya Allah Ta`ala
Mengetahui sejak azali bilangan mereka yang masuk syurga dan bilangan mereka
yang masuk neraka, maka tidak bertambah dengan bilangan sedemikian dan tidak
berkurang daripadanya, dan dengan perbuatan mereka itu dengan apa yang
diketahui dari mereka melakukannya).
Srh. Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Sesungguhnya Allah di atas sesuatu Amat Mengetahui (Al-Taubah: 115).
Dan Firman Allah Ta`ala bermaksud: ``Dan
adalah Allah dengan tiap-tiap suatu Amat Mengetahui`` (Al-Fath: 26).
Berkata Al-Tahawi:
Mtn 50 (Dan setiap suatu dipermudah bagi apa
yang dijadikan baginya, dan amalan-amalan
mengakhiri. Yang berbahagia ialah orang yang bahagia dengan Qada` Allah,
dan yang celaka ialah orang yang dicelaka dengan Qada` Allah)..
Srh: Dalam dua Sahih (Bukhari dan Muslim):
Daripada Abdullah bin Mas`ud r.a. berkata.
Bersabda Rasulullah s.a.w. – Baginda Benar lagi DiBenarkan, bermaksud:
``Bahawa adalah seorang kamu dihimpun
kejadiannya pada perut ibunya empat puluh hari sebagai air mani, kemudian
menjadi darah beku, selama itu, kemudian menjadi seketul daging selama
sedemikian juga. Kemudian dihantar kepadanya malaikat, maka ditiup padanya ruh
dan diperintah dengan empat kalimat:, rezekinya, ajalnya, amalnya, seksa dan
bahagia. Demi yang tiada Tuhan melainkanNya, seorang kamu melakukan amalan ahli
syurga sehingga antaranya dengan syurga melainkan sehasta,, maka mendahului ke
atasnya kitab, maka dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka dia masuk
neraka.. Maka demikian seorang kamu beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga
antaranya dengan neraka melainkan sehasta,, maka mendahului ke atasnya kitab,
maka dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka ia masuk neraka.``
Hr. Lantaran itu kita digalakkan memohon dari Allah
agar dikurniakan `Husnu al-Khatimah` dan tidak dengan `Su` al-Khatimah`.
Demikian doa` supaya Allah menjadikan
hidup di dunia hasanah dan di Akhirat juga Hasanah dan dijauhi dari api neraka.
Sekian.
No comments:
Post a Comment