Keterlibatan Al-Ghazali dengan bidang falsafah
ialah bermula dengan falsafah murni dan asli dalam Islam, iaitu mengenai `Usul
Al-Fiqh`. Kemudian dia meluaskan talaah terhadap bidang falsafah secara terbuka
dan bertembung dengan campur aduk pendapat falsafah, terutama terhadap
unsur-unsur luar yang bercanggah sama sekali dengan falsafah dan kemurian
Islam. Ini membuat Al-Ghazali sebagai enggan berkompromi dan menolaknya. Sudah
tentu dari kajiannya memperlihatkan bahawa Falsafah secara umum tidak membantu,
bahkan memudaratkan penggunaannya di dalam Islam, lantaran itu kelihatan beliau
mengambil sikap menentang faham falsafah. Bukti utama, nyata dan jelas dari
karangan terbesarnya di dalam bidang falsafah, iaitu Tahafut al-Falasifah –
bermaksud kekacauan para filosof.
Penelitian ini amat bergantung pada teks
Tahafut al-Falasifah yang diterjemahkan oleh
Sabih Ahmad Kamali yang diterbitkan oleh Pakistan Philosophical Congres,
Lahore (1963), lebih-lebih lagi terjemahan ke bahasa Indonesia-Melayu oleh
Ahmadie Thaha dari Indonesia yang menterjemahkan dari teks terjemahan Sabih Ahmad Kamili yang diterbitkan oleh
Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur (1993) yang kedua-dua teks ada pada
Penulis.Teks terjemahan Sabih Ahmad Kamali ini dianggap oleh Ahmadie Thaha
lebih bermutu dari terjemahan yang pernah dilakukan oleh Yohanna anak
Al-Bithriq, Ibnu al-Na`imah al-Hims dan yang lain-lain.
Semua serangan Al-Ghazali terhadap falsafah di
dalam Tahafut al-Falasifah yang disenaraikan sebanyak 20 persoalan ialah mengenai
persoalan yang berhubung dengan ketuhanan (Sabih Ahmad Kamili, Al-Ghazali`s
Tahafut al-Falasifah, Pakistan
Philosophical Congerss, Lahore, Pakistan, 1963: VII-VIII).
Ahmadie Thaha merumuskan 20 persoalan yang
disanggah Al-Ghazali ini kepada tiga golongan:
1) Golongan Etheis Materialis
(Al-Dahriyyun)
Golongan ini menyangkal
adanya Allah. Mereka berpendapat tentang kekalnya alam. Mereka berpendapat alam
tercipta dengan sendirinya.
2) Golongan Natural atau Dieisme (Tabi`yyun)
Golongan ini mengaku tentang
teratur dan indahnya alam dan menerima akan adanya Pencipta Yang Maha
Bijaksana. Walaupun demikian mereka menyangkal akan adanya Hari Kiamat,
kebangkitan semula, Hari Akhirat, Syurga dan Neraka. Mereka terdorong hidup secara
nafsu seperti binatang, iblis dan syaitan.
3) Golongan Falsafah Ilahiyyun
Mereka terdiri dari ahli-ahli
falsafah Yunani seperti Socrates, Plato
dan Aristotle, tetapi menurut Al-Ghazali, kepercayaan mereka tidak terlepas
dari unsur kekufuran dan kebid`ahan.
Bidang-bidang
falsafah umum ialah logik, Ilmu alam dan fizik, theologi dan metafizik, politik
dan etika. Bidang yang berhubung dengan ketuhanan ialah theologi dan metafizik.
Berdasarkan klasifikasi di atas, Al-Ghazali menganggap theologi tidak lebih
baik dari ilmu falsafah. Sebab itu Al-Ghazali tutut menyerang Ilmu Theologi
termasuk Mu`tazilah, Ash`ariyyah dan Al-Maturidiyyah yang telah berkembang di
dalam Islam secara mantap jauh dari zaman sebelumnya. (Ahmadie Thaha,
Al-Ghazali Tahafut al-Falasifah: Kekacauan Para Filsuf, Dewan Bahasa dan
Pustaka, Kuala Lumpur: 1993: XIV-XV).
Rumusan Ahmadie
Thaha berhubung dengan 20 perkara falsafah yang disanggah oleh Al-Ghazali
merangkumi.
1. Hubungan Allah dengan Alam yang meliputi masalah keazalian alam,
keabadian alam dan zaman, Allah Pencipta dan Pembuat alam dan tetapi
ketidakmampuan filosof membuktikan adanya Pencipta alam.
2. Keesaan dan ketidakmampuan membuktikan mustahilnya dua Tuhan (masalah
kelima)
3. Masalah sifat-sifat Tuhan (keenam hingga dua belas)
4. Pengetahuan Allah tentang perkara-perkara yang kecil (juz`iyyat)
(masalah ketiga belas)
5. Masalah falak dan alam (masalah keempat belas hingga keenam belas).
6. Masalah sebab akibat (masalah ketujuh belas).
7. Tentang jiwa manusia (masalah kelapan belas dan kesembilan belas).
8. Masalah kebangkitan jasmani pada Hari Kiamat (masalah kedua puluh)
(Ibid., hlm. VII-VIII).
Ahmadie Thaha juga membuat rumusan sikap
global Al-Ghazali terhadap masalah—masalah yang dibicarakannya yang merupakan
pandangan dan pendapatnya:
1) Allah adalah Pelaku yang `berkehendak` secara selektif (Fa`il
al-Mukhtar) dan bukan sebab yang objeknya selalu bersama sebab itu
selama-lamanya.
2) Allah telah mengadakan alam dan
berbuat setelah sebelumnya tidak mengadakan dan tidak menjadi pelaku bagi alam
tetapi tanpa murajjih (faktor penentu) yang membuat Nya berbuat setelah
sebelumnya tidak berbuat tanpa kehendak. Kerana , Dia berkehendak secara
selektif, dan kerana objek perbuatan harus didahului oleh berlakunya menurut
zaman.
3) Kehendaklah yang menjadi faktor penentu Nya untuk `berbuat` setelah
bukan menjadi `pelaku` sejak azali. (Ibid., hlm. XVII- XVIII).
Al-Ghazali terlalu obses mengenai persoalan
yang berhubung dengan falsafah, lebih-lebih lagi mengenai ketuhanan, lantaran
ianya merosakkan akidah. Namun tidak semua persoalan falsafah adalah mengenai ketuhanan dan ada pembicaraan
tentang ketuhanan secara falsafah murni, misalnya pendekatan yang dibuat
Ash`ari dan Maturidi di dalam bidang falsafah usuluddin (walaupun ditolak
Al-Ghazali), lebih-lebih lagi falsafah usul al-fiqh yang dilibat oleh
Al-Ghazali juga adalah persoalan falsafah. Jadi membuat kesimpulan menyeluruh bahawa
semua pendekatan falsafah adalah salah dan menyeleweng mungkin dapat
dipersoalkan. Prof. Dr. Harun Nasution berpendapat antara kelemahan dan
terencatnya perkembangan falsafah di dalam Islam, khususnya selepas kejatuhan
Baghdad ada hubungan dengan pendangan Al-Ghazali. Pendapat sedemikian
disuarakan sama oleh Dr. Ahmad Syaf`i Ma`arif, bahkan oleh Dr. Nurcholish
Majid. Mereka terkenal sebagai pendukung falsafah Islam dan moden di Indonesia.
(Ibid., hlm. IX-X).
Walau bagaimana hingga kini pemikir-pemikir
falsafah tidak mampu menjelaskan persoalan-persoalan kebenaran secara total,
menandakan bahawa falsafah gagal menjadi pemangkin kebenaran yang sepenuhnya
diyakini, manakala sebahagian besar dari pendirian Al-Ghazali ada kebenaran.
Lantaran itu pendirian tentang falsafah di dalam Islam adalah secara terpilih
dan hati-hati, lantaran itu pendekatan falsafah murni tetap diterima di dalam
Islam seperti pendekatan di dalam usul al-fiqh, usuluddin sebagai ilmu al-kalam
dan juga tasawuf yang berelemen falsafah.
Sekian.
No comments:
Post a Comment