BBB, 15 Rabiul Akhir 1437 = 25 Januari 2016
(Isnin):
63 (Dan kita namakan ahli Qiblat kita muslimin
mu`minin, selama mana mereka dengan apa yang didatangkan denganmya oleh Nabi
s.a.w. mereka diiktiraf, dan baginya dengan setiap apa yang dikatakan dan
dikhabarkan oleh orang dipercayai.
Srh. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.
bermaksud: `` Siapa yang solat akan solat kami, dan menghadapi Qiblat kami, dan
makan sembelihan kami, maka dia adalah muslim, baginya apa yang ada di kalangan kami dan di atasnya apa yang
di atas kami).
Berkata Al-Tahawi :
64 Kami tidak mengharungi pembicaraan tentang
Allah dan kami tidak membantah tentang agama Allah.
Srh. Maksud Al-Tahawi ialah menegah dari
membicarakan kalam para mutakallimin yang batil, dikeji ilmu mereka, kerana
mereka bercakap tentang ketuhanan tanpa keilmuan dan mengubahkan apa yang
didatangkan kepada mereka.
Berkata Abu Hanifah r.h.a., ``Tidak sayugia
seseorang bercakap tentang Dhat Allah dengan sesuatu, bahkan dengan sifat
daripada apa yang disifatkan dengannya akan DiriNya.
Bab XV
Al-Qur`an (Lanjutan – Sudah Dibicarakan
berhubung dengan `Kalam`).
65
Berkata Al-Tahawi (Dan jangan berbantah tentang Al-Qur`an, kita naik saksi
bahawasanya Kalam Rabb al-`Alamin, diturunkan dengannya oleh al-Ruh al-Amin,
maka dia mengajarkan akan Sayyid al-Mursalin Muhammad s.a.w., dan dia adalah
Kalam Allah Ta`ala, tidak menyamainya sesuatu dari kalam sekalian makhluk, kita
tidak katakannya sebagai makhluk dan kita tidak menyalahi jamaah al-muslimin.
Srh. Dan katanya, `Turun dengannya oleh al-Ruh
al-Amin, dia adalah Jibril a.s. Dinamakan dengan `al-Ruh al-Amin`, kerana dia
pembawa wahyu yang dengannya menghidupkan hati kepada Rasul dari manusia salawat
dan salam ke atas mereka semua. Dia adalah Amin sebenar Amin salawat Allah
`alayh.
Firman Allah Ta`ala bermaksud: ``Bahawasanya
Al-Qur`an itu sungguh-sungguh Kalam Allah (yang disampaikan oleh Jibril) utusan
yang mulia. Yang kuat gagah yang berkedudukan tinggi di sisi Allah yang
mempunyai `Arash. Yang ditaati di sana (dalam kalangan malaikat) lagi
dipercayai (Al-Takwir: 19-21).
Berkata Al-Tahawi,
66 (Dan kami tidak mengkufurkan seseorang daripada
ahli al-Qiblat dengan dosa selama dia tidak menghalalkannya dan kami tidak
berkata `Tidak mudarat bersama iman dosa bagi yang melakukannya.``
Memaksudkan Al-Tahawi dengan kalam ini ialah
menolak terhadap Khawarij yang berkata
bahawa kufur dengan setiap dosa
dilakukan .
Berkata Al-Tahawi:
67 (Kami berharap bagi semua muhsinin dari
kalangan mu`minin diampun Allah daripada mereka itu dan dimasukkan mereka ke
dalam syurga dengan rahmatNya. Kami tidaklah pemberi aman kepada mereka dan
tidak penyaksi terhadap mereka disyurga, kami memohon di atas kesalahan mereka,
dan kami bimbang terhadap mereka, tetapi tidak berputus asa.
Srh. Al-Tahawi mengingatkan tentang hak diri
dan hak lainnya.
Firman Allah Ta`ala bermaksud:
``Orang-orang yang mereka seru itu,
masing-masing mencari jalan mendampingkan dirinya kepada Tuhannya (dengan
berbuat ibadat), sekalipun orang yang lebih dekat kepada Tuhannya, serta mereka
pula mengharapkan rahmatNya dan gerun takut akan azabnya. Sesungguhnya azab
Tuhanmu itu, adalah (perkara yang semestinya) ditakuti .`` (Al-Isra`: 57).
Dan berkata Al-Tahawi:
68 (Keamanan dan kekeciwaan berpindah dari
millah al-Islam dan jalan kebenaran antara keduanya bagi Ahli al-Qiblah).
Srh: bermaksud adalah wajib bagi seorang hamba
takut yang wajib, kerana takut yang dipuji yang benar ialah apa yang berlaku
antara hal sahabatnya dan di antara kawasan larangan Allah, jikalau dia
melampaui sedemikian ditakuti daripadanya keciwa dan putus asa .
Berkata Aql-Tahawi;
69 (Tidak keluar seorang hamba daripada iman
melainkan dengan sekeras yang memasuki padanya)
Srh. Dimaksud sedemikian oleh Al-Tahawi untuk
menolak pendapat Khawarij dan Mu`tazilah mengenai perkataan mereka itu dengan
keluarnya dari iman dengan melakukan dosa-dosa besar (banyak).
Bab XVI – Al-Iman
Berkata Al-Tahawi:
70 (Dan Iman itu ialah ikrar dengan lisan dan
tasdiq dengan hati, dan semua ialah apa yang sah daripada Rasulullah s.a.w.
dari shara` dan keterangan keseluruhan adalah hak. Iman adalah satu, dan
ahlinya pada asalnya adalah sama, dan berlebih kurang di antara mereka dengan
takut dan taqwa, menentang hawa nafsu dan melazimkan diri dengan keutamaan.
Tentang iman, Berpendapat Maliki, Al-Shafi`,
Ahmad, Al-Auza`i, Ishaq bin Rahawayh dan semua ahli al-Hadith, Ahli al-Madinah,
Ahli al-Zahir dan jamaah dari kalangan mutakallimin, bahawasanya Iman ialah
tasdiq dengan hati, iqrar dengan lisan dan amal dengan arkan dan banyak pula
dari kalangan sahabat kami bersama pendapat Al-Tahawi bahawa iman ialah Iqrar
dengan lisan dan tasdiq dengan hati.
Bukti bahawa Iman boleh bertambah – juga
berkurang seperti firman Allah bermaksud:
``Dan apabila dibacakan ke atas mereka itu
ayat-ayatNya bertambahlah ke atas mereka
itu keimanan.`` (Al-Anfal: 2).
Sekian.
No comments:
Post a Comment