BBB, 14 Rabiul Akhir 1437 = 24 Januari 2016
(Ahad):
Hr. Yakni mengikut ketentuan qada` dan qadar
baginya.
Kata Al-Tahawi 56 (Hamba hendaklah mengetahui
bahawa ilmu Allah mendahului ilmu hamba pada setiap keadaan daripada makhluk
kejadian, maka ditakdir baginya yang demikian dengan takdir berhikmah yang
sesuai, yang tidak berlaku kekurangan, tanpa akibat, tidak hilang, tidak
berubah, tidak kurang dan tidak lebih dari segi makhluk ciptaan sama ada di langit dan bumiNya).
Srh. Ini menolak pendapat Mu`tazilah yang
mengatakan, bahawasanya Allah mengetahui pada peringkat azali dan mereka
berkata, bahawa Allah Ta`ala tidak mengetahui perbuatan hamba sehingga mereka
melakukan perbuatan ! Maha Suci Allah daripada apa yang mereka katakan. Allah
Maha Tinggi lagi Agong.
Berkata Al-Tahawi: 57 (Demikian daripada
akidah iman dan usul al-Ma`rifat dan pengiktirafan dengan ketauhidan Allah dan
rububiyyahNya. Sebagaimana firman Allah Ta`ala di dalam Kitabnya (AL-Qur`an)
bermaksud:
``Dan Dia mencipta tiap-tiap suatu, maka Dia
mentakdirkannya dengan takdir tertentu (Al-Furqan: 2) Dan firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Dan adalah perintah Allah menurut kadar yang
ditentukan kadarnya.`` (Al-Ahzab: 38).
Srh: Maka dari Ibn `Abbas r.anhuma bahawasanya
ia berkata, ``Al-qadar ialah aturan ketauhidan, siapa yang mengesakan Allah dan
mendustakan dengan Qadar, maka menghapus oleh pendustaannya terhadap
tauhidnya.``
Ini ialah kerana beriman dengan qadar,
mengandungi iman dengan ilmu Allah yang Qadim dan apa yang zahir dari ilmuNya
yang tidak meliputi dengannya (oleh makhluk) dan kitabNya tentang takdir-takdir makhluk. Sesungguhnya
telah sesat di dalam maudu` ini makhluk-makhluk dari musyrikin,, al-Sabi`in,
dan al-falasifah dan lain daripada mereka itu yang mengingkari ilmu Allah
dengan ju`iyyat dan lain-lain.
Berkata Al-Tahawi,
Mtn. 58 (Celakalah bagi siapa yang menjadikan
hatinya tentang qadar sebagai hati yang sakit. Sesungguhnya dia meminta
pertolongan dengan kewahamannya untuk menyelidik tentang yang ghaib secara
rahsia dan tersembunyi dan kembali dengan apa yang dikatakan padanya secara
dusta.
Srh: Bahawa hati hidup dan mati, sakit dan
sembuh, Hati yang sihat adalah hidup apabila dibentang kepadanya perkara yang
batil dan huduh, maka ia secara naluri liar dan tidak menyukainya dan tidak
berpaling kepadanya. Sebaliknya hati yang mati, maka sesungguhnya tidak
membezakan antara yang elok dan huduh.
Berkata Abdullah bin Mas`ud: ``Binasalah orang
yang tidak ada baginya hati yang tidak
mengenal dengannya akan yang makruf dan yang mungkar.``
Penyakit hati dua jenis.Sakit syahwah dan
sakit syubhah.
Sakit syahwah dimaklumi dan sakit syubhah,
seperti permasalahan al-qadr yang dibahas tanpa penghujung.
Bab XII
Berkata Al-Tahawi 59: (Bahawa `Arash dan Kursi
adalah Haq)
Srh: Sebagaimana firman Allah Ta`ala
bermaksud:
``Tinggi darajat dan mempunyai `Arash``
(Ghafir:15)
Berfirman Allah Ta`alabermaksud:
``Al-Rahman
di atas `Arash memerintah.`` ( Taha: 5)
Firmannya lagi bermaksud:
``Luas Kursinya melangit dan bumi (Al-Baqarah: 255).
Berkata Al-Tahawi: 60 ( Dia terkaya dari
`Arash dan apa yang selain daripadanya, meliputi dengan setiap sesuatu dan
mengatasinya dan lemah dari meliputi oleh makhluknya).
Srh. Sebagaimana firman Allah bermaksud,
`` Sesungguhnya Allah terkaya daripada alam
(Al-`Ankabut: 6)
FirmanNya lagi bermaksud,
`` Dan bagi Allah lah apa yang ada di langit
dan apa yang ada di bumi, dan adalah Allah bagi setiap sesuatu adalah meliputi
(Al-Nisa`: 126).
Bab XIII
Berkata Al-Tahawi, 61 (Sesungguhgnya Allah
menjadikan Ibarhim sebagai Khalil dan bercakap Allah akan Musa sebagai percakapan, beriman,
mentasdiqkan dan penerimaan)
Srh. Firman Allah bermaksud, Dan Allah
menjadikan Ibrahikm sebagai Khalil.`` (Al-Nisa`: 125).
Dan berfirman Allah bermaksud,
``Dan bercakap oleh Allah akan Musa sebagai
percakapan.`` (Al-Nisa`: 164).
Bab XIV
Kata Al-Tahawi (Kami beriman dengan Malaikat
dan Nabi-Nabi dan kitab-kitab yang diturunkan ke atas Rasul-Rasul, dan kami
menyaksikan bahawasanya adalah mereka itu di atras Kebenaran yang nyata).
Srh. Ini adalah perkara-perkara yang berhubung
dengan rukun-rukun iman. Sebagaimana firman Allah Ta`ala bermaksuD;
``Rasulullah telah beriman kepada apa yang
diturunkan kepadanya dari Tuhannya, dan juga orang-orang yang beriman semuanya
beriman kepada Allah, malaikat-malaikatnya dan kitab-kitabnya dan
rasul-rasulnya.`` (Al-Baqarah: 285).
Dan bersabda Rasulullah s.a.w. pada Hadith
yang ittifaq tentang kesahihannya, Hadith Jibril dan soalannya kepada Nabi
s.a.w. tentang iman, maka sabda Rasulullah s.a.w.,:
``Bahawa engkau beriman dengan Allah, dan
malaikat-malaikatnya, dan kitab-kitabnya dan rasul-rasulnya dan hari akhirat
dan engkau beriman dengan qadar – baiknya dan jahatnya.``
Sekian.
No comments:
Post a Comment