BBB, 05 Rabi`ul-Awwal 1438H. =
05 Disember 2016M. (Isnin):
Satu ciri penting di dalam tasawuf ialah
pencapaian dalaman yang bersifat kerohanian yang diistilahkan sebagai
`maqam` (maqamat) dan hal (ahwal). Telah
dibicarakan apabila memperkatakan kitab
`Al-Luma`` oleh Abu Nasr al-Sarraj
al-Tusi (m.378H.) sebagai kitab terawal membicarakan pendekatan tasawuf secara
lengkap, bahawa didapati Abu Nasr al-Sarraj adalah pengarang terawal membuat
pendekatan dan penyusunan kitab tasawuf secara teratur dan lengkap. Antara
peranan penting Al-Sarraj selain daripada membicarakan tentang asal usul
istilah tasawuf, makna dan aplikasi penggunaannya, bahawa Al-Sarraj adalah
pengarang pertama yang mengemukakan
pendekatan tentang pencapaian dan
peningkatan kualiti kerohanian yang dikenali sebagai - Maqam dan hal.
Apakah maqam dan hal itu ?
Menurut Al-Sarraj, maqam maknanya tempat
(maqam) hamba di sisi Allah `Azza wa Jalla, iaitu apa yang didirinya dari segi
ibadat, mujahadah, latihan (riyadhiyyat) dan tumpuan kepada Allah dan
memutuskan dari yang lain dari Allah, sebagaimana firman Allah Ta`ala
bermaksud:
`Itulah bagi siapa yang takut, pada maqamku dan takut, pada maqam yang dijanjikan`tentang
azabku.`` (Ibrahim: 14).
Adapun makna ahwal, ialah apa yang
singgah di hati lantaran bersihnya ingatan.
Walau bagaimana oleh kerana semua berlaku
pada hati, agak sukar untuk membezakan antara maqamat dan ahwal. Terdapat 23
persoalan yang berhubung dengan maqam dan hal yang disifatkan sebagai jalan
menyampaikan diri kepada Allah sebagaimana disusun oleh `Abdul Qadir bin `Isa
di dalam bukunya yang berjudul, ``Haqa`iq `an al-Tasawwuf`, iaitu;
Al-taubah,
al-muhasabah, al-khauf, al-raja`, al-sidq, ai-ikhlas, al-sabr, al-wara`,
al-zuhd, al-faqr, al-ridha, al-tawakkal, al-Shukr, al-muraqabah, al-qurb,
al-mahabbah, al-khauf, al-raja` al-shauq, al-uns, al-tama`ninah,
al-mushahadah dan al-yaqin.
Kebanyakan diletak di bawah kategori ahwal,
kecuali tujuh daripdanya, iaitu
Al-taubah, al-sabr, al-wara`, al-zuhd,
al-faqr, al-rida, al-tawakkal.
Manakala
Al-Sarraj yang mula-mula
menampilkan konsep maqam dan hal mensenaraikan 16 perkara yang termasuk di
bawah kategori maqam dan hal.
Sembilan terawal adalah ahwal, iaitu
al-qurb,, al-mahabbah, al-khauf, al-raja`, al-shauq, al-uns, al-tama`ninah, al-mushahadah dan al-yaqin
manakala tujuh lagi termasuk di bawah maqam iaitu taubah, al-wara`, al-zuhd,
al-faqr, al-sabr, al-tawakkal dan al-ridha.
Melihat kepada Al-Kalabadhi, bahawa beliau merangkumi semua
perkara adalah di bawah ahwal dan tidak membicarakan persoalan maqam. Ini
sesuai dengan kata-katanya, bahawa, ``Ketahui olehmu, bahawasanya ilmu tasawuf
itu ialah ilmu ahwal.`` Ya`ni tiada
maqamat baginya. Al-Kalabadhi menyebut persoalan ahwal di dalam bukunya `Al-Ta`arruf,
ialah sebanyak 24 persoalan yang
sebenarnya bagi kitab-kitab yang lain mengkategorikannya kepada bidang maqam
dan hal, tetapi al-Kalabadzi menambahkan jumlahnya lebih dari biasa.
Di dalam kitab Al-Ta`arruf` dikemukakan 24
persoalan (Dari bab 35 – 59) – Tujuh pertama dikenali dengan maqam bagi kitab lain - seperti Al-Luma`, bagi Al-Kalabadhi semuanya terletak di bawah hal iaitu:
1) Al-Taubah 2) Al-Zuhd 3) Al-Sabr
4) Al-Faqr 5) Al-Tawadhu` 6)
Al-Ridha
7) Al-Tawakkal
8) Al-Khauf 9) Al-Taqwa 10) Al-Ikhlas
11) Al-Shukr 12) Al-Yaqin 13)
Al-Uns
14) Al-Qurb 15)
Al-Mahabbah 16) Al-Ittisal
17) Al-Tajrid wa
al-tafriq 18)
Al-Wajd
19) Al-Ghalabah 20)
Al-Sakr
21) Al-Ghaibah wa al-Shuhud 22) Al-Jam` wa al-Tafriqah
23) Al-Tajalli wa al-Istitar 24) Al-Fana` wa al-Baqa`
Bagi kitab-kitab lain seperti Al-Luma` dan
Haqa`iq `an al-Tasawwuf,mulai dari no. 16 (Al-Ittisal) hingga kepada akhir,
iaitu no. 24 (Al-Fana` wa al-Baqa`)
tidaklah memasukkan aspek-aspek yang berkenaan sama ada di dalam maqam atau
hal.
Dapatlah dikatakan bahawa Al-Kalabadzi
mungkin tidak menyedari akan perbezaan antara ciri yang dikatakan maqam dan hal
atau mungkin disedari, tetapi oleh kerana tidak mempunyai perbedaan yang
ketara, lantaran itu dimasukkan kesemuanya sebagai ahwal, lantaran ianya
sendiri melihat dan membuat kesimpulan bahawa tasawuf baginya, ialah ilmu berkenaan ahwal. Walau bagaimana
ada aspek-aspek yang kontroversi dilihat
dari segi tasawuf Sunni seperti persoalan `Al-Ittisal`, al-Sakar dan kaitan
dengannya. Kita cuba memahami apa yang dibawa oleh Al-Kalabadzi dengan ingatan
bahawa aspek kesufian mempunyai kesamaan aspek seni tinggi yang kita katakan
`Seni Rohani`. Pada peringkat ini, apa yang diungkapkan adalah dipengaruhi oleh
elemen estetika seni rohani tinggi yang bukan dalam suasana sedar dan realiti,
jika pada peringkat seni biasa diistilahkan sebagai `kemabukan rasa` dan pada
peringkat rohani dapatkah dikatakan sebagai `Kemabukan Seni Rohani ?` yang luar
dari normal.
Sekian.
No comments:
Post a Comment