BBB, 04 Rabi `ul Awwal 1438H. = 04 Disember 2016 (Ahad):
Melihat kepada kehadiran Abu Bakar
al-Kalabadzi (m. 380H.) lebih kemudian daripada Abu Nasr al- Sarraj al-Tusi (m.
378H.) atau sekurang-kurangnya dapat dikatakan sezaman dan dapat diandaikan
bahawa pada zaman mereka sudah lumrah dibicarakan persoalan tasawuf, maka
adalah dijangka kedua-duanya sama rancak
membicarakan tentang istilah dan asal usul tasawuf, namun tidak berlaku
sedemikian. Dalam maksud Abu Bakar al-Kalabadzi tidaklah membicarakan secara
detail berhubung dengan peristilahan tasawuf, asal usul dan maksud.
Sebagaimana telah dibincangkan bahawa Abu Nasr al-Sarraj dengan
karyanya Al-Luma` adalah karya permulaan
membicarakan persoalan tasawuf dengan secara terperinci. Al-sarraj
membincangkan tentang mengapa dinamakan dengan tasawuf, tabaqat, kekhususan,
turut dibicarakan tentang adab, sumber, istinbat*, perbedaan pendekatan berbanding dengan
keilmuan yang lain, asal istilah tasawuf dan hubungan dengan maksud-maksud
istilah, sifat dan ciri-ciri tasawuf. Pendek kata dengan membaca huraiana yang
diberi Al-Sarraj kita dapat memahami akan isrtilah, asal usul, maksud, bahkan
pensejarahan berhubung dengan kelahiran ilmu tasawuf.
Tetapi apa yang dikemukakan oleh
Al-Kalabadzi adalah amat terhad dan ringkas. Beliau tidak membicarakan asal
usul istilah tasawuf dan makna-makna
yang dikaitkan dengan asal usul istilah berkenaan. Beliau memulakan
pembicaraan berkenaan tasawuf bermula dengan pernyataan bahawa, `Ilmu tasawuf
adalah ilmu yang berhubung dengan ahwal, dan diikuti dengan soalan, ``Apakah
itu tasawuf dan jawapan berdasarkan pendapat-pendapat dari ahli-ahli tasawuf
terkenal yang terus membicarakan tentang tasawuf.
Berkata Al-Kalabadzi, ``Aku mendengar Aba
al-Hasan Muhammad bin Ahmad al-Farisi
berkata, Rukun tasawuf katanya, ada sepuluh, iaitu.
Pengukuhan dari segi tauhid, memahami aspek
al-sima`, baik pergaulan, kekesanan, meninggalkan ikhtiar, segera dengan
wujdan, kashaf dengan lintasan, banyak
bermusafir, meninggalkan usaha dan
menegah dari menyimpan. Ada beberapa
syarat yang boleh dipersoalkan seperti
meinggalkan ikhtiar, meninggalkan usaha dan mencegah dari myimpan. Ia merupakan
pendapat peribadi yang tidak dikaitkan dengan Al-Qur`an dan Al-Hadith seperti
bukti ayat l-Qur`an yang menggalakkan bermusafir sebagaimana firman Allah yang
bermaksud:
``Tidakkah mereka telah berjalan dan
mengembara di muka bumi serta memerhatikan bagaimana kesudahan orang-orang terdahulu daripada mereka.`
(Al-Rum: 99).
Adapun gesaan meninggalkan ikhtiar, usaha
dan tidak menggalakkan menyimpan adalah bercanggah dengan ayat-ayat Al-Qur`an
yang menggesa kepada gesaan sebaliknya. Contoh di dalam surah al-Jumu`ah yang
menggesa supaya berusaha mencari rezeki
sebaik selepas menunaikan Juma`at (Al-Jumu`ah:
10) . Pokoknya ianya adalah pendapat Abu al-Hasan Muhammad bin Muhammad
al-Farisi.
Lagi pula kalau kita lihat di dalam bab
`Al-Makasib` di dalam buku yang sama sebelumnya, bahawa setiap orang harus
bekerja di dalam berbagai-bagai bidang kemahiran seperti pertukangan,
perniagaan, pertanian dan sebagainya.
Dengan bekerja tidak menghalang dari beribadat dan mengamalkan aspek-aspek
kerohanian dan pekerjaan yang halal dan bertujuan baik itu sendiri adalah
menjadi sebahagian dari ibadat.
Abu Bakar al-Kalabadzi membicarakan tentang
lintasan (khatir) yang menurutnya kata setengah shaykh ada empat wajah, iaitu
mengingat kepada Allah, pada pemerintah, bersifat nafsu dan daripada seteru. Adapun mengingat kepada Allah sebagai ingatan,
daripada raja sebagai ketaatan, daripada nafsu menolak ajakan syahwat dan
daripada seteru supaya meninggalkan ma`siat. Aspek sedemikian tidak dibicarakan
di dalam kitab-kitab tasawuf yang lain.
Abu Bakar al-Kalabadzi juga membicarakan
soal fungsi atau peranan tasawuf yang dipetik dari pendapat dari berbagai sufi.
Petikan-petikan adalah sebagaimana berikut:
Berkata Al-Junayd, Tasawuf berperanan
menjaga waktu. Seseorang itu tidak cuba melampai hadnya, tidak berfokus kepada
selain dari Tuhannya dan tidak bersama lain dari waktunya.
Ditanya kepada Al-Junayd, Apa itu tasawuf ?
Katanya, bagi haq-haq rahsia dengan haq dan tidak dapat mencapainya
melainkan dengan fana` diri dari segala sebab oleh kekuatan roh dalam
mendirikan bersama haq.
Ditanyai Al-Shibli, mengapa dinamakan sufi
itu kesufian ?
Katanya, kerana tertulis lantaran dengan wujudnya tulisan dan
thabitnya sifatan. Walaupan yang telah terakam sudah terpadam, maka ianya tetap dengan gambaran.
Berkata Ibn `Ata`, `Bertasawuf ialah menghantar diri bersama Yang
Haqq.`
Berkata Abu Ya`kub al-Susi, sufi ialah yang
tidak menggoncangkannya oleh penolakan atau oleh tarikan.
Berkata Abu Yazid, ``Para sufi ialah
anak-anak dalam ribaan yang Haqq.``
Ditanyai Al-Nuri tentang tasawuf, katanya
ialah memperluaskan maqam dan berhubungan secara lebih kuat. Bila ditanya
tentang akhlak mereka, katanya `Dia membawa kegembiraan kepada yang lain dan
tidak membawa kesusahan kepada mereka..
Demikianlah sebahagian dari petikan maksud
tasawuf dari sebahagian dari kalangan sufi. Kalangan sufi tidak memberi jawapan
secara langsung berhubung dengan istilah
tasawuf, maksud dan asal usul. Sebagaimana
telah disebut pada pembicaraan yang lepas, khususnya tentang maksud dan definisi tasawuf begitu banyak.
Kadang-kadang seorang sufi memberi makna dan tasawuf berlainan dan lebih dari
sekali dan berlainan pula ungkapan dan maksud bergantung kepada masa, suasana
dan pengalaman rohani yang dilalui pada masa dia memberi pendapat.
Berbanding dengan apa yang dibicarakan oleh
Al-Sarraj di dalam bukunya Al-Luma`, maka apa yang dibicarakan oleh
Al-Kalabadzi di dalam bukunya Al-Ta`arruf adalah terhad.
Sekian.
No comments:
Post a Comment