BBB, BBB 14 Rabi`ul Awwal 1438H. = 14 Disember 2016 (Rabu):
Dzikir adalah aspek daripada ibadat. Dzikir
bermakna menyebut, mengingat, berada dalam perhatian. Dzikir
merupakan pertanda hubungan antara yang mengingat dan yang diingati, makin
menebal dan intim ingatan menandakan
meningkat ingatan dan kasih sayang. Dzikir kepada Allah dan salawat kepada
Rasulullah s.a.w. mencerminkan sejauhmanakah ingatan terhadap Allah dan
Rasulullah s.a.w.
Berdzikir adalah amalan ibadat yang disuruh Allah. Banyak ayat
yang menggesa supaya berdzikir.
Antaranya ayat bermaksud:
``Wahai orang-orang beriman berdzikirlah akan Allah dengan dzikir yang banyak dan
bertasbihlah kepadaNya pada waktu pagi
dan petang.`` (Al-Ahzab: 41).
Firman Allah lagi bermaksud:
``Wahai orang-orang yang beriman janganlah
melalaikan kamu oleh harta benda kamu dan tidak jua oleh anak-anak kamu
daripada mengingati Allah, siapa yang melakukan sedemikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi.``
(Al-Munafiqun: 9).
Dan firman Allah lagi yang bermaksud:
``Orang-orang beriman dan hati mereka tenang dengan dzikir kepada Allah. Ingatlah dengan berdzikir
kepada Allah menenangkan hati.``
(Al-Ra`d: 28).
Menurut Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz Nik
Mat di dalam bukunya (Risalah) tentang zikir, bahawa, ``Dzikir adalah ibadat
yang paling mudah. Dzikir tidak memerlukan waktu dan tenaga. Dzikir dapat
dilakukan pada bila-bila masa atau di mana-mana jua. Dzikir boleh dilaksanakan
dalam keadaan berwudhu` atau sebaliknya. Dzikir adalah ibadat yang Allah sukai.``
Menurut Tuan Guru, antara maksud sabda
Rasulullah s.a.w., ``Bahawa ibadat yang disukai Allah ialah yang dikerjakan
secara tetap, walaupun sedikit.`` (Riwayat Muslim).
Menurut Dr. Abdul Basit Haji Abdul Rahman
di dalam bukunya (Risalah) berjudul `Zikir Pagi Petang & Selepas Solat,
bahawa antara dzikir untuk diamalkan ialah
Dzikir daripada Al-Qur`an, Dzikir daripada al-Sunnah dan Dzikir selepas
solat.
Antara fatwa beramal katanya, bermula
selepas solat Subuh atau sebaik-baiknya sebelum terbit matahari hingga waktu
Zuhur. Pada waktu petang bermula selepas solat `Asar sebaik-baiknya sebelum
terbenam matahari (Maghrib) hingga waktu `Isya`. Sekiranya tidak sempat berdzikir dalam tempoh
tersebut bacalah ketika hendak tidur. Sesiapa yang tidak dapat membaca semuanya,
bacalah sekadar yang mampu agar tidak terlepas memperolehi kelebihannya..
Menurut Haji (Dr.) Zahazan Mohamed di dalam bukunya `Do`a dan Dzikir Harian`
``Dzikir ialah perbuatan mengingati Allah
s.w.t dengan menyebut kalimah seperti subhanallah, astaghfirullah, Allahu akbar
dan sebagainya dalam tiga bentuk. Iaitu melalui perbuatan lidah dan hati – juga
akal.
Dhikir adalah menjadi sebahagian amalan
sufi, bahkan bagi setengah tariqat mempunyai wirid-wirid dan ahzab yang menjadi
amalan pengikut-pengikutnya. Amalan-amalan
dzikir ini adalah bagi memperkukuhkan kejiwaan pengamal-pengamal dan
pengikut-pengikut tariqat-tariqat berkenaan. Tetapi sebagaimana telah
diperkatakan amalan zikir yang aula adalah diambil dari Al-Qur`an dan amalan Sunnah.
Menurut Al-Kalabadzi haqiqat dzikir, bahawa
engkau melupakan apa yang selain daripada yang engkau sebutkan di dalam dzikir, kerana firman Allah
Ta`ala bermaksud:
``Ingatlah kepada Tuhan engkau apabila
engkau lupa.`` (Al-Kahfi: 24).
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa,
bersabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
``Mendahului al-Mufarradun. Dikatakan, siapakah al-Mufarradun itu, wahai
Rasulallah ?. Maka bersabda Baginda, ``Mereka adalah yang berdzikir
banyak-banyak lelaki dan perempuan.`` Hadith
reiwayat al-Tirmidhi dan al-Hakim.
Dan
al-Mufarrad bermakna tidak ada yang lain bersamanya.
Berkata setengah kalangan sufi, ``Dzikir
ialah menghapuskan lalai, apabila hilang
lalai, maka engkau ialah orang yang berdzikir, meskipun diam.``
Digubah ungkapan kepada Al-Junayd
sebagaimana berikut:
Ku dzikirkan Engkau tidak sekejip kulupakan
Paling mudah dhikir ialah dhikir dengan
lisan.
Dzikir adalah tanda ingatan dan cinta,
lantaran kerana cinta menyebutnya dengan penuh mesra dan tidak jemu-jemu mengulanginya,
bahkan meningkatkan cinta.
Berkata Al-Junayd, ``Barangsiapa menyebut
Allah tanpa mushahadah menandakan dia dusta, lantaran firman Allah bermaksud:
``Mereka berkata, kami bersaksi bahawasanya engkau adalah
Rasulullah.`` (Al-Munafiqun: 1) Kemudian Dia berkata, ``Allah bersaksi bahawa
orang-orang munafik adalah mereka yang dusta.`` (Al-Mufiqun: 1).
Bermaksud, Allah mendustakan kata-kata
mereka, walaupun dari segi luaran kata-kata mereka betul, tetapi dari hakikat
dalaman, mereka adalah dusta, lantaran tidak sebenarnya `mushahadah`.
Dikatakan juga, ``Hati adalah mushahadah,
sedangkan lisan adalah mengibarah daripada mushahadah, siapa yang mengibarat
lain dari mushahadah, maka sesungguhnya ia adalah mushahadah dusta !``
Dzikir seharusnya adalah luahan dari hati
yang mesra dan cinta terhadap Allah, lisan menyebutnya dengan rasa senang dan ringan, tiada
keberatan, kerana tiap yang dicinta hati sering disebut dan diulang-ulangi.
Sekian.
No comments:
Post a Comment